SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Piłka siatkowa |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WFSP-PS |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 45 | 3 | 27 | 1,8 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie studenta do uzyskania stopnia instruktora sportu w piłce siatkowej, a w szczególności do samodzielnego formułowania celów i opracowywania programów nauczania gry w piłkę siatkową oraz ich realizacji w klubach sportowych i rekreacyjnych, ośrodkach wypoczynku, na obozach sportowych i koloniach, prowadzenia zajęć w ramach lekcji wychowania fizycznego (podniesienie kwalifikacji zawodowych nauczycieli).
Zaliczony I semestr specjalizacji instruktorskiej z piłki siatkowej
Wykład: specjalizacja zawodników w piłce siatkowej. Ewolucja taktycznych systemów gry w ataku. Ewolucja taktycznych systemów gry w obronie. Testy sprawności specjalnej , zastosowanie w piłce siatkowej. Charakterystyka cyklów treningowych ( mikrocykl , mezocykl , plan roczny ). Organizacja jednostki treningowej w piłce siatkowej. Rola i zakres kontroli w procesie treningowym. Rejestr obciążeń treningowych w piłce siatkowej. Dobór i selekcja dzieci i młodzieży do gry w piłkę siatkową . Założenia programowe szkolenia indywidualnego w Siatkarskich Ośrodkach Szkolnych.
Laboratorium: organizacja gry w piłkę siatkową. Minisiatkówka. Gra 6x6, gra szkolna, uproszczona, małe gry, fragmenty gry – jako formy nauczania i doskonalenia techniki i taktyki. Ukierunkowane kształtowanie sprawności fizycznej. Kształtowanie skoczności, siły, szybkości, wytrzymałości w treningu dzieci i młodzieży. Trening funkcjonalny - przykłady rozwiązań. Ćwiczenia profilaktyczne zapobiegające urazom podczas treningu. Taktyka gry w piłkę siatkową. Taktyka zespołowa gry w ataku i obronie. Taktyka indywidualna.
wykład konwencjonalny, zajęcia praktyczne, konsultacje, obserwacja, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, zajęcia w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład z przedmiotu kończą się kolokwium w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami – test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych. Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów.
Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, udział w organizacji zawodów sportowych w piłkę siatkową, udział w obserwacji zajęć piłki siatkowej, przeprowadzenie analizy statystycznej meczu w piłkę siatkową, sędziowanie meczu w piłkę siatkową. Ocenie podlegają: test sprawności specjalnej – 30%, opracowane przez studenta materiały metodyczne (konspekty, arkusze statystyczne, protokoły) – 20%, sędziowanie meczu – 20%, wykonanie grupowego projektu (przygotowanie, realizacji i dokumentacja z przeprowadzonych zawodów) – 30%.
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z wykładów (40%) i konwersatorium (60%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z wykładu i konwersatorium.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
1. Bondarowicz M.: Zabawy w grach sportowych. Warszawa 2007.
2. Buchfelder M., Klocek T.: Siatkówka na lekcji wychowania fizycznego. Warszawa 2003.
3. Czabański B.: Wybrane zagadnienia uczenia się i nauczania techniki sportowej. Wrocław 1998.
4. Czajkowski Z.: Nauczanie techniki sportowej. Warszawa 2004.
5. Grządziel G., Szade D.: Piłka siatkowa. Technika, taktyka i elementy minisiatkówki. Katowice 2009.
6. Kasza W., Krzyżanowski Z.: Piłka siatkowa dla najmłodszych – zeszyt metodyczno-szkoleniowy dla klas 4-Warszawa 2010.
7. Kasza W., Zdebska H.: Piłka siatkowa - obrona pola w ujęciu taktycznym. Warszawa 2007.
8. Martens R.: Jak być skutecznym trenerem. Warszawa 2010.
9. Mecner K.: 80 lat polskiej siatkówki. Warszawa 2002.
10. Program Szkolenia Siatkarza. Warszawa 2011. Biblioteka Polskiej Siatkówki APS.
11. Przepisy gry w piłkę siatkową.
12. Ryś G., Kasza W., Krzyżanowski Z.: Piłka siatkowa na Orlikach. Warszawa 2010.
13. Superlak E.: Piłka siatkowa. Techniczno - taktyczne przygotowanie do gry. Wrocław 2006.
14. Trzaskoma Z., Trzaskoma Ł.: System Powerball. Kompleksowy trening siłowy w piłce siatkowej. Warszawa 2000.
15. Uzarowicz J.: Siatkówka - co jest grane. Kraków 2001.
16. Wróblewski P.: Piłka siatkowa w szkole - poradnik metodyczny. Warszawa 2005.
17. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
. Czajkowski Z.: Psychologia sprzymierzeńcem trenera. Warszawa 1996.
2. Gabryś T., Szmatlan-Gabryś U., Ficek K.: Biomedyczne uwarunkowania treningu młodych sportowców. Warszawa 2004.
3. Grządziel G., Kowalski L.: Siatkówka plażowa w szkole. Warszawa 2000.
4. Grządziel G., Ljach W.: Piłka siatkowa. Podstawy treningu. Zasób ćwiczeń. Warszawa 2000.
5. Kowalski L.: Taktyka ataku i bloku w siatkówce. Warszawa 1993.
6. Ljach W.: Kształtowanie zdolności motorycznych dzieci i młodzieży. Warszawa 2003.
7. Maugham R.J., Burke L.M.: Żywienie a zdolność do wysiłku. Kraków 2000.
8. Mecner K.: Historia siatkówki. Mistrzostwa Europy. Katowice 2005.
9. Roniker A.: Fizjologia sportu. Warszawa 2000.
10. Schmidt R.A., Wrisberg C.A.: Kształtowanie Zdolności Motorycznych. Warszawa 2010.
11. Seweryniak T.: Siatkówka plażowa. Działania graczy i współzawodnictwo. Wrocław 2008.
12. Skrobański H., Wieczorek A.: Przewodnik do ćwiczeń z piłki siatkowej. Poznań 1995.
13. Superlak E.: Dyspozycje osobnicze a umiejętności działania w grze zespołowej na przykładzie gry w piłkę siatkową. Wrocław 2008.
14. Waśkiewicz Z., Poprzęcki S., Zając A.: Żywienie i suplementacja w sporcie. Katowice 2007.
15. Wołyniec J. (red.): II Ogólnopolskie Warsztaty Trenerskie w piłce siatkowej - materiały szkoleniowe. Wrocław 1996.
16. Zaporożanow W., Sozański H.: Dobór i kwalifikacja do sportu. Warszawa 1997.
Program specjalizacji w treściach jak i ich wymiarach godzinowych został opracowany na podstawie, uznanego przez Ministerstwo Sportu i Turystyki programu kształcenia w dyscyplinie
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 09-04-2019 17:37)