SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Medyczne podstawy sportu i pierwsza pomoc przedmedyczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Medyczne podstawy sportu i pierwsza pomoc przedmedyczna
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFSP-MPSPP
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Skorupka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie studentom wiedzy o systemie organizacji, aktach prawnych, podstawowych pojęciach  z zakresu ratownictwa medycznego i zasad udzielani pierwszej pomocy. Zapoznanie z zasadami oceny stanów zagrożenia życia i algorytmów postępowania, bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach oraz placówkach oświatowo-wychowawczych i sportowych. Przekazanie podstaw orzecznictwa i kwalifikacji do sportu. Kształtowanie postaw szacunku i wrażliwości do wychowanka i podopiecznego.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu anatomii, fizjologii i rozwoju człowieka.

Zakres tematyczny

Wykład: prawne podstawy udzielania pierwszej pomocy wynikające z ustawy o Państwowym ratownictwie medycznym, kodeksu karnego, Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu. Podstawowe pojęcia z zakresu ratownictwa. Systemu organizacji pierwszej pomocy w Polsce. Zasady bezpieczeństwa ratującego, ratowanego, stany zagrożenia życia i zdrowia związane z układem nerwowym, krążeniowym, oddechowy, wstrząs, urazy – algorytmy postępowania. Wpływ warunków środowiska na organizm człowieka, zatrucia, oparzenia, udar cieplny, hipotermia odmrożenia zgodnie z Wytycznymi Resuscytacji krążeniowo-oddechowej 2010, 2015. Formalno–prawne aspekty opieki na dziećmi uprawiającymi sport, kwalifikacje dzieci i młodzieży do sportu. Sport dzieci i młodzieży z chorobą przewlekłą.

Laboratorium: praktyczne umiejętności postępowania zgodnie z zasadami i wytycznymi ILKOR 2010, 2015: zasady bezpieczeństwa ratującego, ratowanego, cena stanu poszkodowanego, badanie przedmiotowe, ocena funkcji życiowych, ocena miejsca zdarzenia, wzywanie pomocy, postępowanie w stanach nagłego zagrożenia życia i zdrowia, zasady stosowania defibrylatora zewnętrznego- zajęcia praktyczne z życiem fantomów. Specyfika aktywności ruchowej i treningu u dzieci z chorobą przewlekłą: cukrzyca, padaczka, schorzenia kardiologiczne, astma.

Metody kształcenia

Wykład:  konwencjonalny, metoda podająca, informacyjna z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz elementy prezentacji problemowej i dyskusji

Laboratorium: metoda poglądowa, metoda analityczna, dyskusja problemowa, metoda sytuacyjna, praca w grupach, praca projektowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: egzamin przeprowadzony w formie testu z progami punktowymi, warunkiem  zdania jest zdobycie minimum 60% punktów z możliwych do zdobycia. Student jest dopuszczany do zaliczenia wykładów na podstawie zaliczenia laboratorium.

Laboratorium: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć realizowanych w czasie laboratoriów. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę, zadania praktyczne algorytmów postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia oraz symulacji zdarzeń nagłych, wykonanie projektu grupowego. Student nieobecny na zajęciach powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym.

Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0

Literatura podstawowa

  1. Anders J. Pierwsza pomoc i resuscytacja krążeniowo-oddechowa. Podręcznik dla studentów. Wyd. Polska Rada Resuscytacji Kraków 2006.
  2. Dziak A. Tayara S. Urazy i uszkodzenia w sporcie, Wyd. Kasper Kraków 2000.
  3. Kokot F. Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. PZWL Warszawa 2008.
  4. Jegier A. Krawczyk J. (red) Wybrane zagadnienie medycyny sportowej. Wyd. PZWL Warszawa 2012.
  5. Jurczyk W. Łakomy A. (red.) Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia. Wyd. FHU Grzegorz Słomczyński, Kraków, 2008
  6. Mędraś M., Medycyna sportowa. Wyd. Medsport  Warszawa 2004.
  7. Witt M. Dąbrowska A. Dąbrowski M. (red) Ratownictwo medyczne. Kwalifikowana pierwsza pomoc. Wyd. UM. Poznań 2014.
  8. Wytyczne 2015 Resuscytacji krążeniowo-oddechowej ( http://www.prc.krakow.pl/wytyczne.html )
  9. http://www.mz.gov.pl/zdrowie-i-profilaktyka/zdrowie-matki-i-dziecka/zdrowie-ucznia/aktywnosc-fizyczna-i-sport/
  10. http://www.coms.pl/dla-pacjentow/zajecia-edukacyjne

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 12-08-2019 16:55)