SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Biegi długodystansowe - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Biegi długodystansowe
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFSP-BD
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Agnieszka Grad-Rybińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z wpływem wysiłku długotrwałego na organizm człowieka. Przekazanie wiedzy dotyczącej techniki biegu oraz metod treningu biegowego. Poprawa wydolności tlenowej. Popularyzacja biegowych form ruchu jako aktywności korzystnie wpływającej na organizm człowieka na każdym etapie jego rozwoju. 

Wymagania wstępne

Sprawność umożliwiająca aktywne uczestnictwo w zajęciach.

 

Zakres tematyczny

Biegi długodystansowe: Wpływ podejmowania wysiłku tlenowego na organizm człowieka. Wskazania i przeciwwskazania do podejmowania treningu biegowego. Adaptacja organizmu do podejmowania wysiłku aerobowego. Wpływ wysiłku tlenowego na procesy wzrostu młodego organizmu. Biegowe formy ruchu w pracy nauczyciela wychowania fizycznego. Kontuzje i urazy w begach długodystansowych, sposoby ich unikania. Ocena techniki techniki biegu, metody i środki służące jej poprawie. Trening uzupełniający biegacza: ćwiczenia siłowe (zestaw ćwiczeń służący poprawie siły mięśni biorących udział w ruchu lokomocyjnym ciała człowieka). Trening uzupełniający biegacza: ćwiczenia ogólnorozwojowe, ćwiczenia gibkościowe (zestaw ćwiczeń poprawiający sprawność ogólną oraz gibkość). Metody treningowe służące poprawie wydolności tlenowej. Trening biegowy w zróżnicowanym terenie. Wpływ ukształtowania terenu na poprawę wydolności tlenowej. Długodystansowe biegi uliczne jako atrakcyjna forma spędzania czasu wolnego.

Metody kształcenia

Metoda analityczna, metoda syntetyczna, poglądowa/pokaz, ćwiczenia praktyczne;

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 Aktywne uczestnictwo w zajęciach,  projekt zajęć biegowych dla różnych grup sprawnościowych i wiekowych, przygotowania konspektu lekcji nauczania techniki Nordic Walking, zastosowanie rozwiązań metodyczno - organizacyjnych w trakcie prowadzenia zajęć praktycznych.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

 

Literatura podstawowa

  1. Mleczko E., 2007, Lekkoatletyka AWF Kraków
  2. Maciantowicz J., 2009, Trening wytrzymałościowy w biegach średnich i długich AWF Wrocław
  3. Stawczyk Z., 1999, Zarys lekkoatletyki AWF Poznań
  4. Puleo J., Milroy P.,2012, anatomia w bieganiu, Warszawa
  5. Kurz T., 1997, Stretching trening gibkościowy, AWF Warszawa
  6. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 30-09-2018 18:23)