SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Piłka nożna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Piłka nożna
Kod przedmiotu 16.1-WL-WF-PNO
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Jacek Sajnóg
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wykształcenie nauczyciela, który będzie przygotowany do samodzielnego formułowania celów i opracowywania programów nauczania gry w piłkę nożną oraz ich realizacji w warunkach szkolnego wychowania fizycznego. Usprawnienie studentów w zakresie techniki gry w piłkę nożną.

Wymagania wstępne

Podstawowe umiejętności techniczne gry w piłkę nożną. Znajomość przepisów gry.

Zakres tematyczny

Historyczne i prawne podstawy funkcjonowania piłki nożnej w Polsce i na Świecie. Metodyka i systematyka techniki piłki nożnej. Charakterystyka gry w piłkę nożną . Definicje i podział techniki. Metodyka i systematyka nauczania elementów techniki specjalnej w piłce nożnej. Wykazanie różnic pomiędzy nauczaniem i doskonaleniem techniki. Charakterystyka wiodących metod i form służących nauczaniu lub doskonaleniu techniki. Metodyka i systematyka taktyki piłki nożnej. Charakterystyka zespołowych form atakowania i bronienia. Znaczenie i formy taktyki indywidualnej. Gra 1x1 w obronie i ataku. Ogólna charakterystyka nowoczesnych sposobów gry w piłce nożnej – aktualne trendy i koncepcje. Omówienie i rekomendacja do pracy z różnymi grupami młodzieżowymi małych gier od 2x2 do 7x7 oraz ustawień taktycznych 1-4-3-3 oraz 1-3-4-3. Piłka nożna dzieci i młodzieży. System szkolenia dzieci i młodzieży w Polsce (założenia merytoryczne i organizacyjne). Szkolenie dzieci i młodzieży – specyfika w doborze metod, form i środków treningowych. Formy zabawowe w nauczaniu techniki i taktyki gry w piłkę nożną oraz kształtowaniu sprawności. Obserwacja i analiza meczu piłkarskiego. Znaczenie oraz rodzaje obserwacji gry w odniesieniu do działań motorycznych, technicznych i taktycznych. Przykładowe arkusze obserwacyjne. Opracowanie danych zgromadzonych w arkuszach obserwacyjnych. Wideo-analiza sportowa Przepisy gry. Rola sędziego, podstawy przepisów, zasady fair play. Opracowanie konspektów lekcyjnych dla różnych grup wiekowych oraz samodzielne prowadzenie zajęć ruchowych z piłki nożnej. 

Metody kształcenia

Obserwacja, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, ćwiczenia praktyczne, zajęcia w grupach, metoda analityczna, metoda syntetyczna, gra szkolna, gra uproszczona.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, udział w organizacji zawodów sportowych w piłkę nożną, udział w obserwacji zajęć piłki nożnej, przeprowadzenie analizy statystycznej meczu w piłkę nożną, przeprowadzenie gry lub zabawy w nauczaniu techniki lub taktyki piłki nożnej. Ocenie podlega: test z progami punktowymi, składający się z pytań zamkniętych i otwartych. Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów – 40%, test sprawności specjalnej – 40%, opracowane przez studenta materiały metodyczne (konspekty, arkusze statystyczne, protokoły) – 10%, samodzielne prowadzenie zajęć ruchowych z piłki nożnej - 10%.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Piłka Nożna Jutra : PZPN Warszawa 2012
  2. Gry i Zabawy z piłką : PZPN Warszawa 2011
  3. Piłka Nożna w szkole : PZPN Warszawa 2012
  4. Formy Zabawowe dla piłkarzy : PZPN Warszawa 2009
  5. E.Klejndinst , M.Dorna - Technika piłki nożnej : UEFA Grassroots 2009
  6. AMO : PZPN Warszawa 2014
  7. Unifikacja organizacji szkolenia i systemu współzawodnictwa dzieci i młodzieży piłkarskiej w Polsce : PZPN Warszawa 2013
  8. Narodowy Model Gry PZPN : PZPN Warszawa 2016
  9. Gołaszewski J.: Piłka Nożna. AWF Poznań 2003
  10. Przepisy gry w piłkę nożną 2016/17. FIFA/PZPN. Warszawa 2016.
  11. Przepisy gry - futsal 2014/15. FIFA 2014
  12. Stępiński M., Dorna M.: Gra 1x1 w piłce nożnej. Wrocław 2011.
  13. Stępiński M., Paluszek K. Atlas środków doskonalących podania i przyjęcie piłki. Wrocław 2008.
  14. Cook M., Shoulder J.: Trening piłkarski. Gry, ćwiczenia techniczne i kondycyjne. Ożarów Mazow. 2008.
  15. .Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Literatura uzupełniająca

  1. Bangsbo J.: Sprawność fizyczna piłkarza. Warszawa 1999.
  2. Bondarowicz M.: Zabawy w grach sportowych. Warszawa 1995.
  3. Ćmikiewicz L.: Piłka nożna dzieci i młodzieży. MAWI. Warszawa 2000.
  4. Naglak Z.: Zespołowa gra sportowa. AWF Wrocław 1994.
  5. Solveborn S.A.: Stretching. Sport i Turystyka 1982.
  6. Stawczyk Z.: Ćwiczenia ogólnorozwojowe. AWF Poznań 2001.
  7. Unifikacja nauczania piłki nożnej. PZPN. Warszawa 1985.
  8. Wrzos J. Wielki Futbol. Poznań 2006.
  9. Dziąsko J., Naglak Z.: Teoria gier zespołowych. PWN Warszawa. Wrocław 1983.
  10. Stronczyński W., Stuła A.: Gry i zabawy ruchowe w szkoleniu piłkarskim. Skrypt nr 100, AWF Poznań 1995.
  11. Bednarski L.: Piłka nożna. Zajęcia treningowe w rocznym cyklu szkolenia. Kraków 2000.
  12. Przepisy gry w piłkę nożną w pytaniach i odpowiedziach. PZPN. Warszawa 2002.
  13. Centralna Baza Pytań KS PZPN : PZPN Warszawa 2015
  14. Przepisy gry Beach Soccer 2015/16. FIFA 2014

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 10-04-2019 15:05)