SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia starzenia się |
Kod przedmiotu | 14.4-WL-WF-PSTS |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu psychologii starzenia się człowieka, kluczowych pojęć i mechanizmów prowadzących do zmian psychicznych w okresie starzenia się oraz konsekwencji indywidualnego procesu starzenia się jednostki dla jej funkcjonowania społecznego i zdrowotnego
Student potrafi wyjaśnić i opisać pojęcia z zakresu psychologii ogólnej i rozwoju człowieka w cyklu życia oraz analizować zjawiska społeczne zachodzących w rodzinie i społeczeństwie
Psychologiczne starzenie się człowieka; straty w starości i teorie coping w fazie starości, starzenie się w teoriach ego. Problem początku starości w aspekcie psychologicznym. Kryzysy psychologiczne w okresie starości człowieka- indywidualizacja procesu starzenia się. Gerontofobia i zjawisko ateizm.
Funkcjonowanie psychiczne jednostki w związanych z wiekiem chorobach auto neurodegeneracyjnych
Problemy w komunikacji z osobami w okresie późnej dorosłości
Praca z książką, klasyczna metoda problemowa, dyskusja panelowa, prezentacje
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie 80% wyniku z testu. Zaliczenie z ćwiczeń student uzyska w wyniku obecności na zajęciach( 90%) i pozytywnej oceny z merytorycznej aktywności na ćwiczeniach. Na ocenę merytoryczną aktywności składa się: znajomość zdanych treści, umiejętność analitycznego myślenia przy omawianiu materiału teoretycznego i możliwości zaplanowania działań wspierających ludzi starych.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Stuart-Hamilton, I. (2006). Psychologia starzenia się. Poznań: Zysk i S-ka
Steuden, S. (2012). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: PWN.
Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
Psychologia starzenia się i starości / Maria Sułowska. – Warszawa : PWN, 1989. Psychologiczne problemy starzenia się człowieka / Józef Rembowski. – Warszawa : PWN, 1984.
Starość i osobowość / pod red. Kazimierza Obuchowskiego. – Bydgoszcz : Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, 2002.
Starość i osobowość / pod red. Kazimierza Obuchowskiego. – Bydgoszcz : Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, 2002
Zaburzenia psychiczne wieku podeszłego / pod red. Stefana Krzywińskiego. – Warszawa : Wydaw. Lekarskie PZWL, 1993.
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 10-04-2019 15:30)