SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka matematyki 3 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka matematyki 3
Kod przedmiotu 05.3-WK-MATD-DM3-Ć-S14_pNadGenPNWL5
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Alina Szelecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki matematyki związanej z nauczaniem w szkole ponadpodstawowej.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego (w ramach przedmiotów realizowanych na studiach pierwszego stopnia).

Zakres tematyczny

  1. Podstawa programowa, cele kształcenia i treści nauczania matematyki w szkole ponadpodstawowej. Programy nauczania i rozkłady materiału.
  2. Metody, formy pracy i systemy oceniania w szkole ponadpodstawowej. Wykorzystanie środków dydaktycznych (w tym nowoczesnych technologii) w toku lekcji.
  3. Specyfika i prawidłowości uczenia się w szkole ponadpodstawowej. Kształtowanie kompetencji kluczowych.
  4. Rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów szkół ponadpodstawowych. Indywidualizacja nauczania.
  5. Trudności w uczeniu się w szkole ponadpodstawowej. Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia.
  6. Kształtowanie umiejętności praktycznych i społecznych uczniów, w tym umiejętności współpracy w grupie, rozwiązywania problemów i wykorzystywania wiedzy.
  7. Stymulowanie samodzielnej i systematycznej pracy ucznia w kontekście uczenia się przez całe życie. Przygotowanie ucznia do samokształcenia.
  8. Kształtowanie motywacji do uczenia się matematyki w szkole ponadpodstawowej.
  9. Rola i autorytet nauczyciela w szkole ponadpodstawowej. Dostosowywanie sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów. Interakcje ucznia i nauczyciela w toku lekcji. 
  10. Efektywność nauczania. Warsztat pracy nauczyciela. Analiza oraz ocena własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej (projektowanie i planowanie rozwoju oraz awansu zawodowego).

Metody kształcenia

Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: pisemnych referatów (6 pkt), przygotowanych materiałów do zajęć (15 pkt), scenariusza zajęć pozalekcyjnych (6 pkt), obecności i aktywności na zajęciach (3 pkt). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.

W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.

Literatura podstawowa

  1. Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki.
  2. H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej.
  3. Podstawa programowa kształcenia w szkole ponadpodstawowej.
  4. Informator o egzaminie maturalnym opracowany przez Centralną Komisję Edukacyjną.
  5. Wewnątrzszkolne systemy oceniania.
  6. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej.

Literatura uzupełniająca

  1. M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi.
  2. Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki do szkoły ponadpodstawowej.
  3. Podręczniki z matematyki do szkoły ponadpodstawowej.
  4. Egzaminy maturalne.
  5. Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 04-07-2018 11:19)