Opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki matematyki związanej z nauczaniem w szkole ponadpodstawowej.
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego (w ramach przedmiotów realizowanych na studiach pierwszego stopnia).
Zakres tematyczny
Podstawa programowa, cele kształcenia i treści nauczania matematyki w szkole ponadpodstawowej. Programy nauczania i rozkłady materiału.
Metody, formy pracy i systemy oceniania w szkole ponadpodstawowej. Wykorzystanie środków dydaktycznych (w tym nowoczesnych technologii) w toku lekcji.
Specyfika i prawidłowości uczenia się w szkole ponadpodstawowej. Kształtowanie kompetencji kluczowych.
Rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów szkół ponadpodstawowych. Indywidualizacja nauczania.
Trudności w uczeniu się w szkole ponadpodstawowej. Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia.
Kształtowanie umiejętności praktycznych i społecznych uczniów, w tym umiejętności współpracy w grupie, rozwiązywania problemów i wykorzystywania wiedzy.
Stymulowanie samodzielnej i systematycznej pracy ucznia w kontekście uczenia się przez całe życie. Przygotowanie ucznia do samokształcenia.
Kształtowanie motywacji do uczenia się matematyki w szkole ponadpodstawowej.
Rola i autorytet nauczyciela w szkole ponadpodstawowej. Dostosowywanie sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów. Interakcje ucznia i nauczyciela w toku lekcji.
Efektywność nauczania. Warsztat pracy nauczyciela. Analiza oraz ocena własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej (projektowanie i planowanie rozwoju oraz awansu zawodowego).
Metody kształcenia
Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: pisemnych referatów (6 pkt), przygotowanych materiałów do zajęć (15 pkt), scenariusza zajęć pozalekcyjnych (6 pkt), obecności i aktywności na zajęciach (3 pkt). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.
W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.
Literatura podstawowa
Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki.
H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej.
Podstawa programowa kształcenia w szkole ponadpodstawowej.
Informator o egzaminie maturalnym opracowany przez Centralną Komisję Edukacyjną.
Wewnątrzszkolne systemy oceniania.
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej.
Literatura uzupełniająca
M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi.
Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki do szkoły ponadpodstawowej.
Podręczniki z matematyki do szkoły ponadpodstawowej.
Egzaminy maturalne.
Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 04-07-2018 11:19)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.