SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka matematyki 1 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka matematyki 1
Kod przedmiotu 05.2-WK-MATP-DM1-Ć-S14_pNadGenF0LSJ
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Alina Szelecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki matematyki związanej z nauczaniem w szkole podstawowej.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego oraz psychologiczno-pedagogicznego (w ramach przedmiotów realizowanych na III semestrze studiów).

Zakres tematyczny

  1. Podstawa programowa, cele kształcenia i treści nauczania matematyki w szkole podstawowej. Programy nauczania i rozkłady materiału –  analiza, ocena i dobór.
  2. Wewnątrzszkolne i przedmiotowe systemy oceniania.
  3. Specyfika i prawidłowości uczenia się w szkole podstawowej. Charakterystyka głównych operacji umysłowych w uczeniu się matematyki.
  4. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Trudności w uczeniu się.
  5. Dobór metod nauczania. Metody aktywizujące. Metoda projektów.
  6. Formy pracy. Organizacja pracy w klasie, praca w grupach. Praca domowa.
  7. Projektowanie środowiska materialnego lekcji. Środki dydaktyczne: podręczniki, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie.
  8. Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Konstruowanie testów i sprawdzianów. Ocenianie i jego rodzaje.
  9. Rola i autorytet nauczyciela w szkole podstawowej. Dostosowywanie sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów. Interakcje ucznia i nauczyciela w toku lekcji.
  10. Współpraca nauczyciela z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczniów i środowiskiem szkolnym.

 

Metody kształcenia

Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: pisemnych referatów (6 pkt), scenariusza zajęć pozalekcyjnych (6 pkt), przygotowanych materiałów do zajęć (15 pkt), obecności i aktywności na zajęciach (3 pkt). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.

W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.

 

 

Literatura podstawowa

  1. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki.
  2. H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej.
  3. D. Zaremba, Sztuka nauczania matematyki w szkole podstawowej.
  4. Podstawa programowa z matematyki w szkole podstawowej.
  5. Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki w szkole podstawowej.

Literatura uzupełniająca

  1. M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi.
  2. Podręczniki z matematyki do szkoły podstawowej.
  3. Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 04-07-2018 08:25)