SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka rozwiązywania zadań matematycznych 1 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka rozwiązywania zadań matematycznych 1
Kod przedmiotu 05.2-WK-MATP-MRZM1-Ć-S14_pNadGen3H14T
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Alina Szelecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie studentów (przyszłych nauczycieli) w zakresie umiejętności rozwiązywania zadań do szkoły podstawowej (klasy IV-VI) oraz do inspirowania, prowadzenia, wspomagania  oraz rozpoznawania aktywności twórczej swoich uczniów.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego i psychologiczno-pedagogicznego (w ramach przedmiotów realizowanych na III semestrze studiów).

Zakres tematyczny

  1. Wprowadzenie w zagadnienie rozwiązywania zadań. Dobór zadań i ich forma.
  2. Charakterystyka niektórych rodzajów zadań matematycznych (tekstowe, problemowe, logiczne, realistyczne, ćwiczenia, zastosowania matematyki, gry i zabawy, matematyczne niespodzianki).
  3. Budowa zestawów zadań związanych z wybranymi pojęciami z uwzględnieniem zasady stopniowania trudności. Konstruowanie testów diagnostycznych.
  4. Ćwiczenia kształcące wybrane pojęcia matematyczne w szkole podstawowej poprzez rozwiązywanie zadań matematycznych z określonych działów matematyki (klasy IV-VI):
  • liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym, działania na liczbach naturalnych,
  • liczby całkowite,
  • ułamki zwykłe i dziesiętne, działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych,
  • proste i odcinki, kąty,
  • wielokąty, koła i okręgi
  • bryły,
  • obliczenia w geometrii,
  • obliczenia praktyczne,
  • elementy algebry i statystyki opisowej.

Metody kształcenia

Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: przygotowanych materiałów do zajęć (9 pkt), testu diagnostycznego (wraz z rozwiązaniami i schematem oceniania) do klas IV, V i VI (6 pkt), sprawdzianu wiedzy z zakresu przedmiotu (12 pkt), obecności i aktywności na zajęciach (3 pkt). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.

W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.

Literatura podstawowa

  1. M. Ciosek, Z. Krygowska, S. Turnau, Strategie rozwiązywania zadań matematycznych jako problem dydaktyki matematyki.
  2. W. Nowak, Uczenie się matematyki przez rozwiązywanie zadań, Konwersatorium z dydaktyki matematyki.
  3. B. Rabijewska, Rozwiązywanie zadań w procesie nauczania (wprowadzenie do wybranych zagadnień).

Literatura uzupełniająca

  1. G. Polya, Jak to rozwiązać?
  2. G. Polya, Odkrycie matematyczne.
  3. Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.
  4. Podręczniki szkolne, przewodniki dla nauczycieli i materiały dydaktyczne.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 04-07-2018 08:32)