SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka rozwiązywania zadań matematycznych 2 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka rozwiązywania zadań matematycznych 2
Kod przedmiotu 05.1-WK-MATP-MRZM2-Ć-S14_pNadGenNTF5F
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Alina Szelecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie w zakresie umiejętności rozwiązywania zadań do szkoły podstawowej (klasy VII-VIII) oraz do inspirowania, prowadzenia, wspomagania oraz rozpoznawania aktywności twórczej swoich uczniów.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego (w ramach przedmiotów realizowanych na III i IV semestrze studiów).

Zakres tematyczny

  1. Konstruowanie i definiowanie pojęć w zadaniach matematycznych.
  2. Odkrycie twierdzenia jako rezultat rozwiązanego zadania.
  3. Budowa zestawów zadań związanych z wybranymi pojęciami z uwzględnieniem zasady stopniowania trudności. Konstruowanie sprawdzianu ósmoklasisty.
  4. Ćwiczenia kształcące wybrane pojęcia matematyczne w szkole podstawowej poprzez rozwiązywanie zadań matematycznych z określonych działów matematyki (klasy VII-VIII):
  • potęgi o podstawach wymiernych, pierwiastki,
  • tworzenie i przekształcanie wyrażeń algebraicznych,
  • obliczenia procentowe,
  • równania z jedną niewiadomą, proporcjonalność prosta,
  • własności figur geometrycznych na płaszczyźnie, wielokąty, okręgi i koła,
  • oś liczbowa, symetrie,
  • geometria przestrzenna,
  • kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa,
  • odczytywanie danych i elementy statystyki opisowej

Metody kształcenia

Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: przygotowanych materiałów do zajęć (9 pkt), egzaminu ósmoklasisty wraz z rozwiązaniami i schematem oceniania (6 pkt), sprawdzianu wiedzy z zakresu przedmiotu (12 pkt), obecności i aktywności na zajęciach (3 pkt). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.

W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.

Literatura podstawowa

  1. A. Góralski, Twórcze rozwiązywanie zadań.
  2. G. Polya, Jak to rozwiązać?
  3. L. Pruski, O metodzie nauczania rozwiązywania zadań matematycznych (Zadanie, metoda, rozwiązanie) pod redakcją A .Góralskiego.

Literatura uzupełniająca

  1. Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.
  2. Podręczniki szkolne, przewodniki dla nauczycieli i materiały dydaktyczne.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 04-07-2018 08:51)