Gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki matematyki z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. Zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w szczególności poznanie realizowanych przez szkołę zadań opiekuńczo-wychowawczych
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego oraz praktycznego (w ramach przedmiotów realizowanych na III i IV semestrze studiów).
Zakres tematyczny
Obserwowanie
czynności podejmowanych przez nauczyciela-opiekuna w toku prowadzonych przez niego lekcji, aktywności uczniów; toku metodycznego lekcji, stosowanych metod i form pracy oraz pomocy dydaktycznych,
interakcji dorosły – dziecko oraz interakcji między dziećmi w toku lekcji,
procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w klasie,
sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów,
sposobu oceniania uczniów; sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej,
dynamiki grupy, ról pełnionych przez uczestników grupy, zachowania i postaw dzieci,
zorganizowanej i spontanicznej aktywności formalnych i nieformalnych grup uczniów,
funkcjonowania i aktywności w czasie lekcji poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
działań podejmowanych przez nauczyciela na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny,
sposobu integrowania przez nauczyciela-opiekuna różnej działalności, w tym opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej, pomocowej i terapeutycznej.
Współdziałanie z nauczycielem-opiekunem w:
planowaniu i przeprowadzaniu lekcji; organizowaniu pracy w grupach,
kontrolowaniu i ocenianiu uczniów; przygotowywaniu pomocy dydaktycznych,
wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej,
podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
organizowaniu przestrzeni klasy; sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa,
podejmowaniu działań wychowawczych wynikających z zastanych sytuacji,
prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych.
Pełnienie roli nauczyciela i wychowawcy poprzez:
planowanie lekcji, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych,
dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści oraz dynamiki grupy uczniowskiej,
organizację i prowadzenie lekcji w oparciu o samodzielnie opracowywane konspekty,
wykorzystywanie w toku lekcji środków multimedialnych i technologii informacyjnej,
dostosowywanie sposobu komunikacji w toku lekcji do poziomu rozwoju uczniów,
dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów,
animowanie aktywności poznawczej i współdziałania uczniów, rozwijanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej,
organizację pracy uczniów w grupach zadaniowych, animowanie aktywności grupy,
podejmowanie indywidualnej pracy dydaktycznej z uczniami (w tym uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi),
podejmowanie działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej, w miarę pojawiających się problemów, w sytuacjach: zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych, nieprzestrzegania ustalonych zasad,
podejmowanie współpracy z innymi nauczycielami, wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami,
poznawanie uczniów i wychowanków, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności,
organizacje i prowadzenie zajęć wychowawczych w oparciu o samodzielnie opracowywane konspekty,
sprawowanie opieki nad uczniami i wychowankami poza terenem szkoły.
Analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych:
prowadzenie dokumentacji praktyki; konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką,
ocena własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela oraz wychowawcy (dostrzeganie mocnych i słabych stron),
ocena przebiegu prowadzonych lekcji oraz realizacji zamierzonych celów w konsultacji z nauczycielem-opiekunem,
omawianie obserwowanych i prowadzonych lekcji oraz zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów.
Praktyka realizowana jest w szkole podstawowej w trakcie V semestru studiów. Obejmuje 30 godzin praktyki dydaktycznej z matematyki i 15 godzin praktyki w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego (głównie w zakresie nauczania w klasach VII-VIII).
Metody kształcenia
Ćwiczenia praktyczne w szkole podstawowej.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ocenę praktyki składają się:
opinia wraz z oceną wystawiona przez nauczyciela-opiekuna ze szkoły (50%),
prawidłowo wypełniony i poświadczony przez szkołę Dziennik Praktyk, w którym student zamieszcza szczegółowe sprawozdanie z odbytej praktyki dokumentujące wszystkie hospitowane i przeprowadzone lekcje oraz działalność dydaktyczną i psychologiczno-pedagogiczną w trakcie praktyki (30%),
terminowość przedkładania odpowiednich dokumentów związanych z realizacją praktyki oraz sposób ich przedstawienia (20%).
Literatura podstawowa
Podręczniki z matematyki do szkoły podstawowej.
Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki w szkole podstawowej.
Egzaminy ósmoklasisty.
Literatura uzupełniająca
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 04-07-2018 08:57)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.