SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia architektury powszechnej |
Kod przedmiotu | histor.08_pNadGenLL7BQ |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
1.Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z najważniejszymi zagadnienia mi i problemami, związanymi z historią architektury powszechnej, w tym terminologią związaną z architekturą historyczną.
2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta odróżniania stylów architektonicznych i określania ich cech, przybliżonego datowania budynku na podstawie cech formalnych oraz umiejętności wykorzystania form architektury historycznej jako inspiracji twórczej.
3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest uświadomienie studentowi społecznej roli architekta oraz kompetencji do popularyzacji zagadnień architektonicznych w społeczeństwie.
Nieformalne: znajomość najważniejszych zagadnień z zakresu historii powszechnej.
Program wykładów
Program ćwiczeń
Szczegółowe przedstawienie wybranych obiektów omówionych podczas wykładu.
Metody podające: wykład konwencjonalny, wykład informacyjny, pokaz, prezentacje audio-wizualne.
Metody poszukujące: praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Obecność na wykładach i pozytywna ocena z egzaminu (pisemny i ustny)
Ćwiczenia:
Obecność na ćwiczeniach i pozytywna ocena z dwóch kolokwiów.
Ocena końcowa to średnia ocen z egzaminu i ćwiczeń uwzględniających frekwencję i czynny udział w zajęciach.
1. Basista A., Historia architektury od początków do końca XVIII wieku, Białystok 2004.
2. Broniewski T., Historia architektury dla wszystkich, Wrocław 1990.
3. Koch W., Style w architekturze, Warszawa 1996.
4. Pevsner N., Historia architektury europejskiej , t. 1 i 2, Warszawa 1980.
5. Watkin D., Historia architektury zachodniej, Warszawa 2001.
1. Basista A., Architektura – dlaczego jest, jaka jest, Kraków 2000.
2. Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 1969
3. Bussagli M., Architektura: style, techniki, materiały, budowle, twórcy, Warszawa 2007.
4. Giedion S., Przestrzeń, czas i architektura, Warszawa 1968.
5. Mączeński Z., Elementy i detale architektoniczne w rozwoju historycznym, Warszawa 2008.
6. Norberg-Schulz C., Znaczenie w architekturze Zachodu, Warszawa 1999.
7. Ulatowski K., Architektura starożytnej Grecji, Poznań 1962.
8. Ulatowski K., Architektura włoskiego renesansu, Warszawa 1964.
Sala wykładowa i seminaryjna z możliwością zaciemnienia przystosowana do prezentacji multimedialnych (ekran).
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2018 22:01)