SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przygotowanie psychologiczno - pedagogiczne do pracy z dziećmi w wieku 1-3 lat - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przygotowanie psychologiczno - pedagogiczne do pracy z dziećmi w wieku 1-3 lat
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-PPP1-3-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Iwona Aniszkiewicz-Stankowiak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1.Przygotowanie  z zakresu psychologii i pedagogiki, z uwzględnieniem treści z zakresu psychologii muzyki i pedagogiki muzycznej.

2.Zdobycie  wiedzy na temat metod kształcenia muzycznego dziecka w wieku 1-3 lata. 

3.Przygotowanie do odbycia praktyki w zakresie prowadzenia  pozaszkolnych zajęć muzycznych z dziećmi w wieku 1-3 lat. 

Wymagania wstępne

1.Znajomość  podstaw psychologii i pedagogiki.

2.  Ukończony kurs Metodyka nauczania muzyki w edukacji przedszkolnej i w I etapie edukacyjnym.

Zakres tematyczny

1. Rozwój muzyczny dziecka.

2.  Rozwijanie predyspozycji muzycznych dziecka.

3. Postępowanie z dziećmi sprawiającymi problemy wychowawcze.

4. Budowanie pozytywnej relacji między nauczycielem a dzieckiem.

5. Obserwacja i analiza reakcji dziecka na proponowane zajęcia, zabawy.

6. Ewaluacja własnego warsztatu pracy. 

 

Metody kształcenia

1. Praca z tekstem, omawianie literatury.

2. Zajęcia grupowe z elementami wykładu połączonego z ćwiczeniami praktycznym

3. Zajęcia warsztatowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

1.Aktywny udział w zajęciach.

2. Opracowanie i omówienie podczas zajęć wybranych zagadnień.

3. Znajomość podstawowej literatury przedmiotu.

4. Kolokwium pisemne lub ustne.

 

 

 

Literatura podstawowa

1. W.A. Sacher, Słuchanie muzyki i aktywność artystyczna dzieci, Kraków 1999.

2. Edwin E. Gordon, Teoria uczenia się muzyki : niemowlęta i małe dzieci, Harmonia Universalis, Gdańsk 2016.

3. Edwin E. Gordon, Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci : teoria i wskazówki praktyczne, Kraków  1997.

4. Edukacja małego dziecka. T. 1, Teoretyczne odniesienia, tendencje i problemy, red. Ewy Ogrodzkiej- Mazur, Urszuli Szuścik, Anny Gajdzicy, Oficyna Wydawnicza Impuls,Kraków : 2010.

5. Edukacja małego dziecka. T. 2, Wychowanie i kształcenie w praktyce, pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Małgorzaty Zalewskiej-Bujak, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2010.

Literatura uzupełniająca

1.Sposoby kierowania rozwojem muzycznym dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,  pod red. Ewy Zwolińskiej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Bydgoszcz 1997.

2. Metera A., Muzykoterpia. Muzykoterapia w medycynie i edukacji, Wydawnictwo Centrum Technik nauki Metronom, Leszno 2002.

3. Twórcza kinezjologia w praktyce. Propozycje dla każdego, pod red. Joanna Zwoleńska, Wydawnictwo Kined, Warszawa 2004.

4. Gajewska G., Szczęsna A., Rewińska E., Warsztat opiekuna- wychowawcy młodszych dzieci, Zielona Góra 2004.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Iwona Aniszkiewicz-Stankowiak (ostatnia modyfikacja: 30-05-2018 00:02)