SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przygotowanie psychologiczno - pedagogiczne do pracy z seniorami - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przygotowanie psychologiczno - pedagogiczne do pracy z seniorami
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-PPPSe-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Łuczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie do pracy z osobami dorosłymi (od wieku dojrzałego po starość) oraz wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności w zakresie znajomości specyfiki funkcjonowania człowieka w tym okresie życia, a także aktywizacji działań edukacyjnych, zawodowych i społecznych dotyczących osób dorosłych i starszych. 

 Studenci uzyskają kompetencje: analizy potrzeb szkoleniowych, konstruowania projektów szkoleniowych, zarządzania projektami, diagnozowania potrzeb edukacyjnych, diagnozowania potrzeb opiekuńczych wobec ludzi starszych, animowania życia kulturalnego i społecznego, rozwiązywania sytuacji trudnych ludzi starszych i ich opiekunów, organizowania czasu wolnego ludzi starszych.

  • Zdobycie interdyscyplinarnej wiedzy z zakresu pedagogiki i psychologii dotyczącej aktywizacji osób starszych;
  • Zdobycie umiejętności umożliwiających podejmowanie kompetentnych zadań związanych z dbałością o poprawę jakości życia osób starszych;
  • Projektowanie zajęć dla seniorów o charakterze twórczym i terapeutycznym;
  • Zdobycie kompetencji kluczowych w procesie efektywnej realizacji procesu wsparcia, edukacji i zadań społecznych przeznaczonych dla osób starszych; 

Wymagania wstępne

Ukończone studia I stopnia na kierunku „Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej”.

Zakres tematyczny

  • Psychologiczne problemy seniora.
  • Teoretyczne podstawy opieki nad osobami starszymi.
  • Geragogika
  • Psychospołeczne aspekty procesu starzenia się i starości.
  • Polityka społeczna i instytucje wsparcia społecznego z elementami prawa pracy i zabezpieczenia społecznego.
  • Planowanie efektywnych działań w różnych obszarach rzeczywistości społecznej mających na celu kompleksowe wsparcie osób starszych;
  • Projektowania programów wspierających seniorów emocjonalnie i praktycznie (współpraca z instytucjami, organizacjami pozarządowymi, stowarzyszeniami, władzami lokalnymi).
  • Wykorzystywanie w praktyce tradycyjnych i nowoczesnych metod pracy pedagogicznej z różnymi grupami podopiecznych.
  • Konstruowanie programów i projektów aktywizacyjnych, pomocowych oraz profilaktycznych.
  • Organizacja różnorodnych formy pracy i rekreacji.
  • Diagnoza potrzeb podopiecznych oraz zagrożeń ich rozwoju.
  • Wieloaspektowa diagnoza funkcjonalna.
  • Zarządzanie projektami europejskimi dla osób starszych.
  • Psychologiczne problemy seniora.
  • Trening umiejętności radzenia sobie ze stresem.
  • Komunikacja perswazyjna.

Metody kształcenia

  • Aktywne metody nauczania - uczenia się;
  • Metoda projektów;
  • „Burza mózgów”;
  • Praca z książką , praca z dokumentem źródłowym;
  • Metody problemowe, twórcze;
  • Drama.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • Obecność na  ćwiczeniach.
  • Forma zaliczenia  w odniesieniu do wiedzy i umiejętności – dwa  zagadnienia do opracowania i omówienia  podczas zajęć.
  • Referat i projekt multimedialny.
  • Sumaryczna ocena końcowa ustalana jest na podstawie obecności  i aktywności studenta na zajęciach, średniej  oceny z zagadnień do opracowania, jak również sposobu ich prezentacji, przeprowadzonej dyskusji oraz umiejętności wyłonienia kluczowych problemów.

Literatura podstawowa

 

  1. Głos pedagogiczny, czasopismo.
  2. M. Augustyn (red.) - Opieka długoterminowa w Polsce. Opis, diagnoza, rekomendacje. Warszawa 2010.
  3. B. Balcerzak-Paradowska - Rodzina i polityka rodzinna na przełomie wieków: przemiany, zagrożenia, potrzeba badań, IPiSS, Warszawa 2004.
  4. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, - Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa, 2000.
  5. P. Błędowski -  Człowiek stary jako konsument, [w:] B. Szatur-Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska, Podstawy gerontologii społecznej, Aspra-JR,   Warszawa 2006.
  6.  M. Mossakowska, A. Więcek, P. Błędowski - Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce, Termedia Wydawnictwo Medyczne, Poznań 2012.
  7. P. Błędowski,P. Kubicki -  Warszawa przyjazna seniorom. Niepublikowany raport przygotowany dla M.st. Warszawy, W-wa 2009.
  8.  P. Szukalski (red.), To idzie starość. Postawy osób w wieku przedemerytalnym. Raport z badań ZUS, Warszawa 2008.
  9. P. Bourdieu, J.C. Passeron - Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, PWN, Warszawa 1990.
  10. J.Z.Holzer, Trzy procesy demograficzne, [w:] J. Kozielecki (red.), Humanistyka przełomu wieków, Żak, Warszawa 1999.
  11. A. Karwacki - Papierowe skrzydła. Rzecz o spójnej polityce aktywizacji, Wydawnictwo UMK, Toruń 2010.
  12. I. Kotowska, I. Wóycicka (red.) (2008), Sprawowanie opieki oraz inne uwarunkowania podnoszenia aktywności zawodowej osób w starszym wieku produkcyjnym, Raport z badań, MPiPS, Warszawa 2008.
  13. I. Kotowska - Zmiana modelu rodziny. Polska – kraje europejskie, „Polityka Społeczna” 2002, nr 4.
  14. R. Szarfenberg (red.) Krajowy raport badawczy – pomoc i integracja społeczna wobec wybranych grup – diagnoza standaryzacji usług i modeli instytucji, Warszawa 2011.
  15. T. Grodzicki, J. Kocemba, A. Skalska (red.), Geriatria z elementami gerontologii ogólnej, Via Medica, Gdańsk 2006. 
  16. P. Szukalski P. - Proces starzenia się społeczeństw Europy: spojrzenie perspektywiczne, „Gerontologia Polska”, 2004, Nr 12 (3).
  17. P. Szukalski -  Przemiany rodziny – wyzwania dla polityki społecznej. Artykuł dyskusyjny, „Polityka Społeczna”, 2007, nr 8.
     

Literatura uzupełniająca

  1.  E. Piechór, A. Manikowski, M. Mossakowska, T. Zdrojewski, Podstawowe wskaźniki realizacji badania PolSenior, [w:] PolSenior. Aspekty medyczne, psychologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce, M. Mossakowska, A. Więcek, P. Błędowski (red.), Termedia, Poznań 2012.
  2. J.  Piotrowski - Miejsce człowieka starego w rodzinie i społeczeństwie, PWN, Warszawa 1973.
  3. K. Porzych,K.  Kędziora-Kornatowska, M.  Porzych - Psychologiczne aspekty starzenia się i starości, „Gerontologia Polska” 2004, 12(4)
  4. M. Racław (red.) (2011) Publiczna troska, prywatna opieka. Społeczności lokalne wobec osób starszych, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2011.
  5. B. Radzikowska, Struktura ludności, [w:] M. Cieślak (red.) - Demografia: metody analizy i prognozowania, PWN, Warszawa 1992.
  6. A. Zych - Moderacja rozwoju – wyzwaniem dla gerontologii edukacyjnej, „Gerontologia Polska”, 2004, nr 12(3).
  7. L. Frąckiewicz (red.), Polska a Europa. Procesy demograficzne u progu XXI wieku, Wyd. Śląsk, Katowice 2002.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-06-2018 10:28)