Lektorat obejmuje utrwalenie, rozwijanie oraz doskonalenie 4 umiejętności językowych czytania, mówienia, słuchania oraz pisania. Studenci w trakcie zajęć utrwalają oraz rozszerzają swoje dotychczasowe wiadomości z zakresu gramatyki i leksyki, oraz poznają i utrwalają elementy języka specjalistycznego zakresu energetyki. Celem zajęć jest przygotowanie studenta do wykorzystania nabytych sprawności językowych w praktyczny sposób w realnych sytuacjach życiowych oraz w życiu zawodowym. Ponadto, student zostaje uwrażliwiony na istotne różnice kulturowe oraz różnice pomiędzy systemem edukacyjnym Polski, Wielkiej Brytanii oraz Stanów Zjednoczonych.
Wymagania wstępne
Dobra znajomość języka angielskiego na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej, matura z języka angielskiego.
Zakres tematyczny
Zagadnienia z gramatyki
czasy gramatyczne;
okresy warunkowe typ 1,2,3 oraz okresy warunkowe mieszane;
strona bierna (konstrukcja sprawcza „to have sth done”);
mowa zależna (zdania twierdzące, pytające oraz rozkazujące w tym prośby i sugestie);
czasowniki (czasowniki złożone „phrasal verbs”, czasowniki modalne, czasowniki modalne w przeszłości, konstrukcje z wyrażeniami so, neither oraz nor);
konstrukcje bezokolicznikowe oraz gerundialne po określonych czasownikach;
zdania wyrażające życzenie i przypuszczenie z wyrażeniami (wish, would rather, had better, if only, it’s high time);
przymiotniki (stopniowanie regularne i nieregularne, pozycja i kolejność przymiotników w zdaniu, przymiotniki zakończone na - ing oraz - ed);
przysłówki (stopniowanie regularne i nieregularne, przysłówki używane do modyfikowania przymiotników (really, rather,quite), pozycja przysłówka w zdaniu, przysłówek „typu hardy”);
imiesłowy czasu teraźniejszego i przeszłego;
słowotwórstwo.
Tematyka/Słownictwo
rodzina (dane osobowe, charakterystyka osób uwzględniająca wygląd zewnętrzny i cechy charakteru, konflikt pokoleń);
czas wolny (sport, podróżowanie i zwiedzanie, pasje i zainteresowania, zakupy i jedzenie);
wiedza o krajach angielskiego obszaru językowego (zagadnienia kulturowe, wydarzenia historyczne, zabytki i atrakcje turystyczne);
praca (słownictwo związane z typem osobowości, kwalifikacjami oraz umiejętnościami niezbędnymi do wykonywania danego zawodu, rozmowy związane z poszukiwaniem pracy, bezrobociem, rozmowy kwalifikacyjne);
środowisko naturalne (kształtowanie środowiska i ochrona przyrody, urbanizacja, słownictwo dotyczące fauny i flory, pogoda i zjawiska klimatyczne, klęski żywiołowe typy krajobrazu oraz ukształtowanie terenu);
komputer i Internet w obecnym świecie;
siła reklamy we współczesnym świecie;
problemy współczesnego świata (bezrobocie, skażenie środowiska, terroryzm, zdrowie);
globalizacja;
wynalazki i nowoczesne technologie;
rola nauki we współczesnym świecie;
problemy społeczne, polityczne i ekonomiczne w kraju i na świecie;
rozrywka muzea, kina teatry.
Funkcje językowe
prowadzenie rozmowy towarzyskiej (powitania i pożegnania, gratulowanie oraz wyrażanie żalu lub kondolencji);
wyrażanie prośby i podziękowania;
przepraszanie i usprawiedliwianie się;
rozmowy prywatne i służbowe;
udzielanie i zasięganie informacji;
negocjowanie;
relacjonowanie wydarzeń;
udzielanie rad, wyrażanie konieczności lub przypuszczenia;
podawanie przykładów, podkreślanie;
przerywanie wypowiedzi rozmówcy, zmiana tematu;
pisanie tekstów o charakterze formalnym oraz prywatnym;
prezentacja projektów.
Metody kształcenia
Metody eksponujące: drama, metoda symulacyjna.
Metody poszukujące: giełda pomysłów.
Metody ćwiczeniowo - praktyczne: ćwiczeniowa, praca indywidualna - ćwiczenia praktyczne, praca zespołowa - projekt.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
zaliczenie wszystkich pisemnych testów w semestrze (3 pisemne testy sprawdzając w semestrze);
ocena z prezentacji, samodzielnego wykonywania prac domowych lub zadanych prac pisemnych sprawdzających umiejętność pisania dłuższych lub krótszych form np. listów, maili, raportów;
ocena aktywności na zajęciach, zaangażowania oraz przygotowania studentów do zajęć;
obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach w semestrze).
Literatura podstawowa
Autorskie materiały wykładowcy
Domański P. English in Science and Technology. Wydawnictwo Naukowo –Techniczne WNT, Warszawa, 2008
Johnson Ch. Intelligent Business; Longmal, 2006
Soars J., Soars L. New Headway Intermediate, Oxford University Press, 2009
Dooley J., Evans V. Grammarway, Express Publishing, 2010
Murphy R. English Grammar in Use, Cambridge University Press, 1999
Thomson A.J., Martinet A.V. A Practical English Grammar, Oxford University Press, 1998
Cieślak M. English Repetytorium Tematyczno – Leksykalne, Wagros, Poznań, 1997
Skrzyńska M., Jaworska T. Słownik naukowo – techniczny polsko – angielski i angielsko – polski, Wydawnictwo Naukowo –Techniczne, Warszawa, 2003
Nowy Słownik Fundacji Kościuszkowskiej polsko – angielski i angielsko-polski, Wydanie I
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.