Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat metodyki prowadzanie zajęć ruchowych z osobami starszymi z uwzględnieniem starzenia zdrowego, zwykłego i patologicznego i najczęstszych zespołów geriatrycznych. Przygotowanie do programowania, organizowania i prowadzenia zajęć rekreacyjnych, profilaktycznych i usprawniających w zakresie aktywności ruchowej seniorów.
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu metodyki wychowania fizycznego, teorii sportu i rozwoju człowieka.
Zakres tematyczny
Zalecenia i metodyka prowadzenia zajęć ruchowych a problemy zdrowotne (choroby układu krążeniowo-oddechowego; zaburzenia chodu; równowaga i koordynacja-upadki; osteoporoza; odżywianie i nawadnianie; zawroty głowy; nietrzymanie moczu; cukrzyca; zmiany zwyrodnieniowe stawów; wielolekowość i wielochorobowość).
Całościowa ocena geriatryczna (COG) – ocena stanu czynnościowego i stanu zdrowia.
Zasady prowadzenia zajęć ruchowych z osobami starszymi-specyfika z uwzględnieniem różnych typów starzenia się – wskazania i przeciwwskazania, dobór form.
Monitorowanie wysiłku za pomocą subiektywnej oceny ciężkości pracy - skala Borga, kontrola tętna i ciśnienia podczas wysiłku, intensywność obciążeń.
Trening siłowy osób starszych.
Trening wytrzymałościowy osób starszych.
Trening koordynacji i równowagi.
Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne.
Ćwiczenia manualne.
Zajęcia terenowe - Nordic-walking w pracy z osobą starszą
Metody kształcenia
Metoda poglądowa, metoda analityczna, dyskusja problemowa, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych, praca w grupach.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Laboratorium: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć realizowanych w czasie laboratoriów. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę, projekt indywidualny, ocena z realizacji zadań praktycznych realizowanych na zajęciach. Student nieobecny na zajęciach powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym.
Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Literatura podstawowa
Wieczorowska-Tobis K. Kostka T. Borowicz A. M. (red) Fizjoterapia w geriatrii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2011.
Bartyzel-Lechforowicz H. Jandziś E. Fizjoterapia w wybranych schorzeniach geriatrycznych. Konsorcjum Akademickie Kraków 2009.
Brzezińska M. Graczkowska M. Zaradnik terapeutyczny: jak pracować z seniorami w domu pomocy społecznej. Warszawa 2012.
Rosławski A. Woźniewski M. Fizjoterapia oddechowa. Wyd. AWF Wrocław 2001.
Śliwiński Z. Żak M. (red. wyd. pol)Fizjoterapie kliniczna w geriatrii. Wyd. Elsevier Urban & PartnerWrocław 2014.
Kuński H. Promowanie zdrowia. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego i zdrowotnego. Łódź 2000.
Osiński W. Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. Wyd. PZWL 2013.
Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
Literatura uzupełniająca
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 10-04-2019 14:13)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.