SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Analiza rzeczywista i zespolona - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Analiza rzeczywista i zespolona
Kod przedmiotu 11.1-WK-MATD-ARZ-Ć-S14_pNadGenSYDWY
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Mathematics
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Witold Jarczyk
  • prof. dr hab. Janusz Matkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

The aim is to improve the acquaitance of a student of deeper facts in real analysis and give him opportunity to gain the standard knowledge in the theory of complex functions in single variable.

Wymagania wstępne

Average education in the basic notions and results in real analysis.

Zakres tematyczny

Lecture
I. MEASURE THEORY
1. Theorems of Jegorov, Lusin (4 h.).
2. Theorems of Fubini and Radon-Nikodym (4 h.).
II. THEORY OF COMPLEX FUNCTIONS
1. Complex derivative, Cauchy-Riemann equations, analytic (holomorphic) function (4 h.).
2. Curve integral of a complex function, Cauchy integral theorem, Cauchy’s integral formula ( 4 h.).
3. Expansion of an analytic function in power series, entire functions, theorem of Liouville, maximum principle, Schwarz lemma (5 h.).
4. 4. Laurent series, singular points and their classification, residuum (5 h.).
5. 5. Theorem of residues and their applications, meromorphic functions (4 h.).

Exercises
I. MEASURE THEORY
1. Thorems of Jegorov, Lusin (3 h.)
2. Theorems of Fubini and Radon-Nikodym (3 h.)

II. THEORY OF COMPLEX FUNCTIONS
1. Complex derivative, Cauchy-Riemann equations, analytic (holomorphic) function (4 h.).
2. Curve integral of a complex function, Cauchy integral theorem, Cauchy’s integral formula ( 6 h.).
3. Expansion of an analytic function in power series, entire functions, theorem of Liouville, maximum principle, Schwarz lemma (5 h.).
4. Laurent series, singular points and their classification, residuum (5 h.).
5. Theorem of residues and their applications, meromorphic functions (4 h.).

Metody kształcenia

Conventional lecture; problem lecture
Auditorium exercises – solving standard problems enlightening the significance of the theory, exercises on applications, solving problems.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

1. Examination of the students’ preparation and their activity during exercises.
2. Tests, of different level of difficulty, permitting to verify the level of student commanding of the particular effects of education.
3. Exam (written and oral) checks the understanding of the basic notions, knowledge of the important examples and the proofs of some chosen theorems.
Passing the exam: the weighted mean of notes of exercises (40%) and the exam (60%).
A positive note of the exercises is the necessary condition to be admitted to the exam. A positive note of the exam attests the subject.

Literatura podstawowa

1. Franciszek Leja, Funkcje zespolone, Biblioteka Matematyczna, PWN, 1973; Rozdziały VII-IX.
2. Walter Rudin, Real and Complex Analysis, Third Edition, Mc Graw - Hill Company, 1987.
3. B.W. Szabat, Wstęp do analizy zespolonej, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1974.

Literatura uzupełniająca

1. Roman Sikorski, Funkcje rzeczywiste I, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1957.
2. W. Kołodziej, Analiza matematyczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 29-06-2018 11:10)