SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Prognozowanie gospodarcze |
Kod przedmiotu | 14.6-WZ-ZarzP-PG |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Zarządzanie |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Nabycie umiejętności budowania systemu prognostycznego w przedsiębiorstwie, dzięki wiedzy skąd i jakimi metodami można pozyskać dane potrzebne do prognozowania oraz umiejętności diagnozowania zjawisk gospodarczych i społecznych. Zapoznanie studenta z pojęciami związanymi z prognozowaniem oraz podstawowymi metodami prognozowania zjawisk gospodarczych w skali mikro- i makroekonomicznej. Umiejętność wyboru właściwej metody prognozowania zjawisk gospodarczych w zależności od charakteru tego zjawiska i ilości dostępnych danych. Ponadto, konstruowanie prognoz badanych zjawisk gospodarczych i społecznych, rozpoznawanie sygnałów ostrzegawczych w zjawiskach społeczno – gospodarczych, budowanie prognoz ostrzegawczych, a także ocenianie jakości prognoz.
Znajomość podstaw ekonomii, matematyki i statystki opisowej
W ramach prowadzonych ćwiczeń: rozwiązywanie zadań i problemów z zakresu metod prezentowanych na wykładach; dobór metod prognostycznych do konkretnego problemu gospodarczego, przygotowanie projektu w dwuosobowych grupach mającego na celu rozwiązanie przydzielonego przez nauczyciela problemu ekonomicznego.
W ramach prowadzonych wykładów: System prognostyczny przedsiębiorstwa. Dane prognostyczne źródła. Metody prognozowania szeregów czasowych ze stałym poziomem zmiennej prognozowania, z tendencją rozwojową oraz z wahaniami okresowymi. Jednorównaniowy liniowy model ekonometryczny. Estymacja parametrów. Metoda najmniejszych kwadratów. Statystyczna weryfikacja modelu . Metody prognozowania przez analogie historyczne i przestrzenno – czasowe. Heurystyczne metody prognozowania. Prognozowanie ostrzegawcze.
Wykład konwencjonalny, rozwiązywanie zadań, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, giełda pomysłów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Sprawdzanie realizowanych efektów kształcenia realizowane jest przez:
- ocenę przygotowania studenta do poszczególnych ćwiczeń – krótka powtórka poprzednich zajęć w formie pytań nauczyciela (K_W01, K_W09),
- ocenę wiedzy i umiejętności wykazanych na kolokwium w formie odpowiedzi na pytania zamknięte (K_W09),
- ocenę umiejętności zdiagnozowania i prognozowania danego zjawiska lub procesu ekonomicznego zawartego w projekcie (K_U03),
- ocenę wiedzy i umiejętności wykazanych na egzaminie pisemnym w formie odpowiedzi na pytania zamknięte (K_W09),
- ocenę aktywności studenta podczas ćwiczeń (K_K02, K_K04).
Warunki zaliczenia dla ćwiczeń: pozytywna ocena z kolokwium – lista pytań z zakresu tematycznego ćwiczeń zostaje studentom przesłana z miesięcznym wyprzedzeniem, pytania testowe, test wyboru, wybór jednokrotny oraz krótkie zadania. Na ocenę dostateczny należy uzyskać 65% poprawnych odpowiedzi w teście tj. 13 odpowiedzi poprawnych na 20 pytań, 14 odpowiedzi poprawnych pozwala na uzyskanie oceny dostateczny plus, od 15 do 16 poprawnych odpowiedzi student uzyska ocenę dobry, od 17 do 18 odpowiedzi student uzyska ocenę dobry plus, od 19 do 20 poprawnych odpowiedzi student uzyska ocenę bardzo dobry. Ponadto, konieczna jest pozytywna ocena z projektu realizowanego w grupach dwuosobowych jako praca własna, tematy projektu są podawane studentom na drugich ćwiczeniach. Projekty oceniane są pod względem jakości zgromadzonego materiału statystycznego, prezentacji danych, wyboru właściwej metody prognostycznej, jej poprawnego zastosowania, syntetycznego przedstawienia wyników i wyciągania wniosków na podstawie przeprowadzonego badania. Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach.
Warunki zaliczenia dla wykładów: egzamin pisemny – lista pytań z zakresu tematycznego wykładów przesłana studentom z miesięcznym wyprzedzeniem, pytania testowe, test wyboru, wybór jednokrotny oraz krótkie zadania. Na zaliczenie należy uzyskać 65% poprawnych odpowiedzi w teście tj. 13 odpowiedzi poprawnych na 20 pytań. Obowiązkowa obecność na wykładach.
Zmodyfikowane przez dr Paweł Szudra (ostatnia modyfikacja: 23-05-2018 16:32)