SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kultura pracy i etyka w administracji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kultura pracy i etyka w administracji
Kod przedmiotu 10.6-WZS-AdmP-KPEA
Wydział Filia Uniwersytetu Zielonogórskiego w Sulechowie
Kierunek Administracja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • doc. dr Krzysztof Dzieńdziura
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie się z przebiegiem i uwarunkowaniami realizacji kariery zawodowej, z zagrożeniami bezrobocia i sposobami jemu przeciwdziałania. Poznanie dokumentów zawodoznawczych oraz sposobów ich wykorzystania w regulacji swojej pozycji zawodowej. Poznanie cech środowiska pracy oraz optymalnych sposobów funkcjonowania zawodowego. Poznanie zasad etycznych pracy zawodowej w zawodach zorientowanych na ludzi oraz zagrożeń ze strony patologii społecznej.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

WYKŁADY

  • Praca zawodowa i jej przemiany. Kultura pracy i jej uwarunkowania.
  • Rozwój zawodowy i kariera zawodowa.
  • Zawodoznawstwo. Społeczny podział pracy.
  • Relacje klient – doradca w instytucjach publicznych.
  • Zakład pracy jako system. Nowe formy zatrudnienia. Flexicurity
  • Patologia społeczna i patologia pracy. Przeciwdziałanie zjawiskom patologicznym
  • Kształcenie ustawiczne w wymiarze europejskim.
  • Bezrobocie i jego konsekwencje osobowe i społeczne.
  • Ergonomia i zasady bhp. Organizacja własnego stanowiska pracy oraz pracy firmy
  • Prakseologia w odniesieniu do zawodów zorientowanych na ludzi.
  • Etyka pracy i zawodu. Kodeksy etyczne w zawodach zorientowanych na ludzi.

     

    ĆWICZENIA

  • Podstawowe dokumenty zawodoznawcze (klasyfikacja zawodów i specjalności, charakterystyka zawodowa, taryfikator kwalifikacyjny
  • Projektowanie kariery zawodowej (wychowanie do pracy i zawodu, etapy kariery zawodowej, tworzenie charakterystyki zawodowej)
  • Pośrednictwo pracy i doradztwo zawodowe
  • Inicjacja zawodowa i zmiana miejsca pracy (najczęstsze formy rekrutowania pracowników, prezentowanie siebie przy ubieganiu się o pracę, pierwszy dzień w pracy)
  • Organizowanie kontaktów zawodowych
  • Organizacja środowiska pracy (cechy zakładu pracy, systemowe ujęcie zakładu pracy, formalna organizacja zakładu pracy, zespoły pracownicze, formy organizacji pracy w firmie)
  • Sytuacje zawodowe i ich złożoność (style kierowania, twórczość zawodowa, konflikty w pracy)
  • Odpowiedzialność pracownika za skutki swoich działań zawodowych (kwalifikacje zawodowe pracownika, zakres obowiązków zawodowych pracowników, nagroda i kara jako ocena zawodowa pracownika)
  • Etyka wykonywania zawodu (etyka społeczności zawodowej, kodeksy etyczne)
  • Ergonomia i zasady bhp (definicja, przedmiot i zakres ergonomii, ergonomia jako wiedza interdyscyplinarna, szkolenia pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy)
  • Prakseologia w odniesieniu do zawodów zorientowanych na ludzi (podstawowe zagadnienia prakseologii, zadania i problemy prakseologii, cele prakseologii)

Metody kształcenia

Wykłady są realizowane metodą problemową. Przy realizacji wybranych zagadnień wprowadzane są formy aktywizujące, głównie dyskusja. Ćwiczenia są skorelowane tematycznie z treściami wykładów. Mają na celu praktyczne zastosowanie uzyskanej w trakcie wykładów wiedzy pogłębionej w rezultacie analizy literatury. Wybrane problemy realizowane są metodą projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną – ocena jest średnią ważoną oceny z wykładów (60%) i oceny z ćwiczeń (40%)

Literatura podstawowa

  • Karney J., Psychopedagogika pracy, Warszawa 2007
  • Nowacki T., Zawodoznawstwo, Radom 2000
  • Suchar M., Kariera i rozwój zawodowy, Gdańsk 2003
  • Wołk Z., Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa, Radom 2009
  • Wołk Z., Całożyciowe poradnictwo zawodowe dla służb zatrudnienia, Zielona Góra 2010.

Literatura uzupełniająca

  • Bańka A., Psychologiczne doradztwo karier, Poznań 2007
  • Czarnecki K., Karaś S., Profesjologia w zarysie, Radom 1996
  • Kubik K., Kultura pracy menedżera, Toruń 2002
  • Lewicka – Strzałecka A., Etyczne standardy firm i pracowników, Warszawa 1999
  • Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005

Uwagi


Zmodyfikowane przez doc. dr Krzysztof Dzieńdziura (ostatnia modyfikacja: 09-01-2019 10:04)