Zapoznanie się z przebiegiem i uwarunkowaniami realizacji kariery zawodowej, z zagrożeniami bezrobocia i sposobami jemu przeciwdziałania. Poznanie dokumentów zawodoznawczych oraz sposobów ich wykorzystania w regulacji swojej pozycji zawodowej. Poznanie cech środowiska pracy oraz optymalnych sposobów funkcjonowania zawodowego. Poznanie zasad etycznych pracy zawodowej w zawodach zorientowanych na ludzi oraz zagrożeń ze strony patologii społecznej.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
WYKŁADY
Praca zawodowa i jej przemiany. Kultura pracy i jej uwarunkowania.
Rozwój zawodowy i kariera zawodowa.
Zawodoznawstwo. Społeczny podział pracy.
Relacje klient – doradca w instytucjach publicznych.
Zakład pracy jako system. Nowe formy zatrudnienia. Flexicurity
Patologia społeczna i patologia pracy. Przeciwdziałanie zjawiskom patologicznym
Kształcenie ustawiczne w wymiarze europejskim.
Bezrobocie i jego konsekwencje osobowe i społeczne.
Ergonomia i zasady bhp. Organizacja własnego stanowiska pracy oraz pracy firmy
Prakseologia w odniesieniu do zawodów zorientowanych na ludzi.
Etyka pracy i zawodu. Kodeksy etyczne w zawodach zorientowanych na ludzi.
ĆWICZENIA
Podstawowe dokumenty zawodoznawcze (klasyfikacja zawodów i specjalności, charakterystyka zawodowa, taryfikator kwalifikacyjny
Projektowanie kariery zawodowej (wychowanie do pracy i zawodu, etapy kariery zawodowej, tworzenie charakterystyki zawodowej)
Pośrednictwo pracy i doradztwo zawodowe
Inicjacja zawodowa i zmiana miejsca pracy (najczęstsze formy rekrutowania pracowników, prezentowanie siebie przy ubieganiu się o pracę, pierwszy dzień w pracy)
Organizowanie kontaktów zawodowych
Organizacja środowiska pracy (cechy zakładu pracy, systemowe ujęcie zakładu pracy, formalna organizacja zakładu pracy, zespoły pracownicze, formy organizacji pracy w firmie)
Sytuacje zawodowe i ich złożoność (style kierowania, twórczość zawodowa, konflikty w pracy)
Odpowiedzialność pracownika za skutki swoich działań zawodowych (kwalifikacje zawodowe pracownika, zakres obowiązków zawodowych pracowników, nagroda i kara jako ocena zawodowa pracownika)
Etyka wykonywania zawodu (etyka społeczności zawodowej, kodeksy etyczne)
Ergonomia i zasady bhp (definicja, przedmiot i zakres ergonomii, ergonomia jako wiedza interdyscyplinarna, szkolenia pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy)
Prakseologia w odniesieniu do zawodów zorientowanych na ludzi (podstawowe zagadnienia prakseologii, zadania i problemy prakseologii, cele prakseologii)
Metody kształcenia
Wykłady są realizowane metodą problemową. Przy realizacji wybranych zagadnień wprowadzane są formy aktywizujące, głównie dyskusja. Ćwiczenia są skorelowane tematycznie z treściami wykładów. Mają na celu praktyczne zastosowanie uzyskanej w trakcie wykładów wiedzy pogłębionej w rezultacie analizy literatury. Wybrane problemy realizowane są metodą projektów.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie z oceną – ocena jest średnią ważoną oceny z wykładów (60%) i oceny z ćwiczeń (40%)
Literatura podstawowa
Karney J., Psychopedagogika pracy, Warszawa 2007
Nowacki T., Zawodoznawstwo, Radom 2000
Suchar M., Kariera i rozwój zawodowy, Gdańsk 2003
Wołk Z., Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa, Radom 2009
Wołk Z., Całożyciowe poradnictwo zawodowe dla służb zatrudnienia, Zielona Góra 2010.
Literatura uzupełniająca
Bańka A., Psychologiczne doradztwo karier, Poznań 2007
Czarnecki K., Karaś S., Profesjologia w zarysie, Radom 1996
Kubik K., Kultura pracy menedżera, Toruń 2002
Lewicka – Strzałecka A., Etyczne standardy firm i pracowników, Warszawa 1999
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.