Celem kształcenia jest zrozumienie struktury i zasad funkcjonowania organizacji w administracji publicznej oraz opanowanie podstawowych metod rozwiązywania problemów zarządzania w administracji publicznej.
Wymagania wstępne
Brak wymagań wstępnych.
Zakres tematyczny
Wykłady:
Zarządzanie - jego istota i znaczenie.
Geneza i rozwój nauki o zarządzaniu.
Organizacja w otoczeniu jako obiekt zarządzania.
Zasoby organizacji (kapitał ludzki, zasoby materialne, procesy).
Władza, komunikacja w zarządzaniu i konflikty w organizacji.
Struktura zarządzania.
Cele i funkcje zarządzania (planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrola).
Struktura organizacyjna.
Zarządzanie jako proces informacyjno-decyzyjny.
Metody i zasady zarządzania.
Kryteria oceny sprawności działania.
Istota pracy kierowniczej. Style kierowania, składniki kierowania, role kierownicze i umiejętności kierowników.
Proces kadrowy w organizacji. Zarządzanie w kontekście zmian.
Etyczny i kulturowy kontekst zarządzania.
Nieprawidłowości w zarządzaniu instytucjami publicznymi.
Ćwiczenia
Nauka o organizacji i zarządzaniu – interdyscyplinarność.
Zastosowanie podejścia opisowo-ulepszającego i funkcjonalno-wzorującego do rozwiązania problemów w zarządzaniu.
Wykorzystanie analizy wartości do rozwiązania problemów w zarządzaniu.
Wykorzystanie techniki obserwacji do gromadzenia informacji.
Wykorzystanie techniki wywiadu do gromadzenia informacji. Badanie dokumentów. Zapoznanie się z możliwymi błędami wynikającymi w nieprawidłowo sporządzonych dokumentów.
Dobór próby do badań. Interpretacja wyników badań.
Sporządzenie planu strategicznego. Sporządzenie planu operacyjnego (jednorazowego i trwale obowiązującego).
Zarządzanie czasem i organizacja pracy własnej
Projektowanie struktury organizacyjnej w instytucji publicznej.
Zarządzanie kadrami.
Komunikacja i negocjacje w organizacji.
Organizacja i zarządzanie na przykładzie wybranych organizacji publicznych
Metody kształcenia
Wykłady i ćwiczenia dotyczą wybranych problemów zarządzania, metod i technik. W zależności od omawianego problemu na wykładach stosowane są różne metody. Na ćwiczeniach stosuje się metody ćwiczeniowe i metodę pokazu. Podczas ćwiczeń studenci będą opracowywać kwestionariusz ankiety.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ocena z przedmiotu jest średnią ważoną oceny z egzaminu końcowego (60%) i zaliczenia ćwiczeń (40%). Zaliczenie ćwiczeń na podstawie kolokwium oraz przygotowanie kwestionariusza ankiety.
Literatura podstawowa
Z. Dobrowolski, Organizacja i zarządzanie. Zarys problematyki i metod, PWSZ, Sulechów 2008
Z. Dobrowolski, Czynniki sprawności kontroli państwowej, PWSZ, Sulechów 2004
A. Koźmiński, W. Piotrowski, Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2006.
A. Czermiński, M. Czerska, B. Nogalski, R. Rutka, J. Apanowicz, Zarządzanie organizacjami, TNOiK, Toruń 2002.
B. Kożuch, Zarządzanie publiczne w teorii i w praktyce polskich organizacji, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2004
J.A.Stoner, R. E. Freeman, D.R. Gilbert, Kierowanie, PWE, Warszawa 1997.
Literatura uzupełniająca
S. Sokołowska, Organizacja i zarządzanie. Ujęcie teoretyczne, Uniwersytet Opolski, Opole 2009.
A. Wajda, Organizacja i zarządzanie, PWE, Warszawa 2003.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr inż. Barbara Jurkowska (ostatnia modyfikacja: 13-12-2018 21:34)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.