SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Nauka administracji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Nauka administracji
Kod przedmiotu 10.6-WZS-AdmP-NA
Wydział Filia Uniwersytetu Zielonogórskiego w Sulechowie
Kierunek Administracja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Leszek Kania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Nauka administracji obok prawa administracyjnego materialnego, procedur administracyjnej i sądowo-administracyjnej należy do tzw. triady nauk o administracji. Nauka ta opisuje rzeczywisty, realny stan administracji publicznej. Mimo, że nie posiada wprawdzie własnego, autonomicznego aparatu badawczego, to jednak ma charakter dyscypliny interdyscyplinarnej, gdyż odwołuje się do socjologii, psychologii, prakseologii, nauk politycznych, nauk prawnych czy nauk o zarządzaniu. Opiera się przede wszystkim na metodach empirycznych i wypracowuje postulaty przeobrażeń administracji w demokratycznym państwie prawnym. Pozwala zrozumieć rolę administracji rządowej i samorządowej w systemie politycznym organizacji państwowej w zależności od formacji i typu państwa, zrozumienie przyjętego modelu budowy organu administracji publicznej; wybór optymalnego modelu kierowania zespołami ludzkimi w organach administracji publicznej i wagę czynnika normatywnego w funkcjonowaniu administracji publicznej.

 

Wymagania wstępne

Wiedza pozyskana z nauki przedmiotów "Prawoznawstwo" i "Historia administracji" w semestrze pierwszym

Zakres tematyczny

  • budowa aparatu administracyjnego w poszczególnych formacjach w zależności od formy ustrojowej i typu państwa,
  • nauka administracji w Polsce i za granicą,
  • interdyscyplinarny charakter nauki administracji i metody badawcze,
  • budowa administracji publicznej w RP,
  • czynniki wpływające na wielkość zespołu pracowniczego w administracji publicznej,
  • problematyka rozpiętości kierowania w administracji publicznej,
  • grupy formalne i nieformalne w urzędach administracji publicznej,
  • specyfika kierowania zespołami pracowniczymi w administracji publicznej,
  • centralizacja i decentralizacja administracji publicznej;
  • problematyka szkoleń, podnoszenia kwalifikacji i specjalizacji w administracji publicznej,
  • modele kierowania w administracji publicznej
  • funkcjonowanie organów administracji w stanach nadzwyczajnych

 

Metody kształcenia

Wykłady i konsultacje

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Praca zaliczeniowa na ocenę, którą ustala się na podstawie odniesienia do pełnej, wyczerpującej odpowiedzi według następujących kryteriów:

( 0 - 50)% - ndst                                    (70 - 80)% - db

(50 - 60)% - dst                                     (80 - 90)% - db plus

(60 - 70)% - dst plus                              (90 -100)% - bdb

Literatura podstawowa

 Z. Leoński, Nauka administracji, Poznań 2003,

- B. Kudrycka, G.Peters, P.J. Suwaj, Nauka administracji, Warszawa 2009,

 

Literatura uzupełniająca

S. Tokarski, Kierowanie ludźmi, Koszalin 1999

J. Łukasiewicz, Nauka administracji, Warszawa 2009

Uwagi

Przy ustalaniu oceny końcowej egzaminator bierze pod uwagę korzystanie przez studenta z literatury dodatkowej


Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczurak - Kozak (ostatnia modyfikacja: 06-02-2019 10:26)