SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Instytucje i źródła prawa Unii Europejskiej |
Kod przedmiotu | 10.6-WZS-AdmP-IŹPUE |
Wydział | Filia Uniwersytetu Zielonogórskiego w Sulechowie |
Kierunek | Administracja |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Cel kształcenia:
Znajomość podstaw prawa
˗ Geneza i rozwój integracji europejskiej. Omówienie procesu powstania i formowania się prawa UE oraz unijnych instytucji i organów;
˗ Charakterystyka UE jako organizacji ponadnarodowej;
˗ Przedstawienie podstawowych obszarów regulacji prawa UE. Omówienie podstawowych pojęć z zakresu prawa europejskiego. Krótka charakterystyka unii celnej (w tym swobód wolnego rynku: swoboda przepływu towarów, osób, usług i kapitału), unii gospodarczo-walutowej oraz układu z Schengen;
˗ Przedstawienie struktury instytucjonalnej Unii Europejskiej. Instytucje (Rada Europejska, Rada UE, Komisja, Parlament Europejski, Trybunał Sprawiedliwości UE, Trybunał Obrachunkowy, Europejski Bank Centralny). Organy doradcze (Komitet Regionów, Komitet Ekonomiczni-Społeczny). Organy finansowe. Organy zdecentralizowane Unii Europejskiej (agencje). Organy wyspecjalizowane (Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich, Europejski Inspektor Danych Osobowych);
˗ Omówienie organizacji pracy, zasad funkcjonowania oraz podziału kompetencji w ramach poszczególnych instytucji i organów Unii Europejskiej.
˗ Omówienie systemu źródeł prawa UE (system źródeł prawa pierwotnego i wtórnego);
˗ Omówienie zasad tworzenia prawa unijnego;
˗ Przedstawienie fundamentalnych zasad stosowania tego prawa w porządkach krajowych państw członkowskich
Wykład problemowy.
Ćwiczenia z aktywnym uczestnictwem studentów; rozwiązywaniem zadań problemowych wymagających znajmości kompetencji i struktur UE.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Kryteria sprawdzania efektów kształcenia:
Ocenę ustala się na podstawie odniesienia do pełnej, wyczerpującej odpowiedzi według następujących kryteriów:
( 0 - 50)% - ndst
(50 - 60)% - dst
(60 - 70)% - dst plus
(70 - 80)% - db
(80 - 90)% - db plus
(90 -100)% - bdb
Sposób zaliczenia:
Ocena z przedmiotu jest średnią ważoną oceny z egzaminu końcowego (60%) i zaliczenia ćwiczeń (40%)
˗ Traktat o Unii Europejskiej.
- Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
˗ Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Komentarz. Tom III, D. Kornobis-Romanowska , J. Łacny , A. Wróbel (red.), Warszawa 2012.
Zmodyfikowane przez doc. dr Andrzej Łączak (ostatnia modyfikacja: 10-01-2019 09:28)