Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami oraz zagadnieniami dotyczącymi biurowości oraz techniki korespondencji. Przede wszystkim studenci zostaną praktycznie przygotowani do właściwego redagowania pism m.in. związanych z postępowaniem administracyjnym. Ponadto celem przedmiotu jest zastosowanie wiedzy teoretycznej do rozwiązywania problemów związanych z obiegiem dokumentów w urzędzie.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Laboratorium:
Organizacja pracy biurowej (biurowość):
geneza organizacji pracy w administracji,
pojęcie i rodzaje pracy biurowej,
podstawowe pojęcia i regulacje prawne,
zasady organizacji pracy w administracji (rola kancelarii ogólnej, analiza przykładowych regulaminów organizacyjnych),
język administracji i kultura administrowania.
Korespondencja biurowa:
istota korespondencji biurowej,
dokumentacja biurowa i organizacja obiegu pism,
rodzaje pism,
dokumentacja w jednostkach samorządu terytorialnego i administracji rządowej w województwie,
instrukcja kancelaryjna (systemy kancelaryjne, fazy obiegu pism):
- system tradycyjny,
- system elektronicznego obiegu dokumentów (EDZ),
przechowywanie dokumentów i kategorie akt,
postępowanie z pismami tajnymi i poufnymi,
ochrona danych osobowych,
archiwizowanie dokumentów.
Ogólne zasady sporządzania i redagowania pism:
formatowanie pism i układ graficzny,
elementy pisma, załączniki, rozdzielnik,
treść pisma,
styl pisma i zasady redagowania.
Wybrane procedury dotyczące tworzenia i obiegu korespondencji w administracji publicznej:
ćwiczenia praktyczne- procedura sporządzania decyzji administracyjnej w oparciu o Kodeks postępowania administracyjnego (struktura procesu decyzyjnego, elementy decyzji , elektroniczna decyzja administracyjna) zajęcia
w pracowni informatycznej;
ćwiczenia praktyczne- procedura udostępnienia informacji publicznej (formy i tryb udostępnienia informacji; informacje udostępniane na wniosek) zajęcia w pracowni informatycznej;
ćwiczenia praktyczne- postępowanie z dokumentacją (korespondencją) niejawną.
ćwiczenia praktyczne- podział dokumentacji na kategorie archiwalne.
Metody kształcenia
W ramach laboratorium: zajęcia konwersatoryjne, zajęcia problemowe, praca w grupach, praca z teksem (analiza tekstu źródłowego), dyskusja, ćwiczenia praktyczne w pracowni informatycznej.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ocenę ustala się na podstawie odniesienia do pełnej, wyczerpującej odpowiedzi według następujących kryteriów
(% prawidłowych odpowiedzi):
( 0 - 50)% - ndst (71 - 80)% - db
(51 - 60)% - dst (81 - 90)% - db plus
(61 - 70)% - dst plus (91 -100)% - bdb
Sposób zaliczenia:
Zaliczenie z oceną.
Literatura podstawowa
M. Bieda, Zasady zarządzania dokumentacją w urzędach administracji publicznej: kwalifikowanie, Warszawa 2012 r.,
E. Jędrzejczak, Korespondencja biurowa, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2006 r.,
J.Ryba, Praktyczne zasady sporządzania korespondencji i innych prac biurowych, Gdańsk 2005 r.,
pod red. Grażyny Szpor, Dokumentacja elektroniczna w podmiotach publicznych, wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2013 r.
Literatura uzupełniająca
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczurak - Kozak (ostatnia modyfikacja: 10-01-2019 12:33)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.