PRAXEOLOGY IN THE EDUCATION FOR THE SAFETY - course description
General information
Course name
PRAXEOLOGY IN THE EDUCATION FOR THE SAFETY
Course ID
14.1-WZ-BezP-PEB
Faculty
Faculty of Legal and Economic Sciences
Field of study
National Security
Education profile
practical
Level of studies
First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester
winter term 2019/2020
Course information
Semester
1
ECTS credits to win
3
Course type
obligatory
Teaching language
polish
Author of syllabus
dr hab. inż. Maciej Dzikuć, prof. UZ
Classes forms
The class form
Hours per semester (full-time)
Hours per week (full-time)
Hours per semester (part-time)
Hours per week (part-time)
Form of assignment
Project
30
2
18
1,2
Credit with grade
Aim of the course
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w tematykę zagadnień związanych z prakseologią oraz edukacją dla bezpieczeństwa. Wstępna analiza kwestii związanych prakseologicznymi aspektami systemu bezpieczeństwa państwa. Definicyjne ujęcie, podstawowych dla bezpieczeństwa narodowego, terminów i zagadnień.
Prerequisites
Brak
Scope
Prakseologia jako nauka o sprawnym działaniu, związki prakseologii z innymi naukami stosowanymi, sytuacyjna i dyspozycyjna możność działania, synergia w działaniach zorganizowanych w tym działania człowieka względnie i bezwzględnie zależne od działania innych, dyrektywy praktyczne jako wynik badań interdyscyplinarnych, badania multi i interdyscyplinarne, kryteria sprawnego działania, umiejętność działania jako cel edukacji człowieka, prakseologiczna teoria współpracy i współzawodniczenia, podstawowe wyznaczniki działań racjonalnych a w tym m.in. kwantyfikacja, integracja itp. Wprowadzenie do bezpieczeństwa. Prawno-konstytucyjne podstawy i organy bezpieczeństwa wewnętrznego. Zadania administracji terytorialnej w dziedzinie bezpieczeństwa. System obronności i siły zbrojne RP. Bezpieczeństwo społeczne. Bezpieczeństwo informacyjne i cybernetyczne. Bezpieczeństwo przemysłowe. Bezpieczeństwo energetyczne. Komunikowanie społeczne w systemie bezpieczeństwa. Rodzaje i źródła zagrożeń. Podstawy zarządzania kryzysowego. Logistyka przepływu zasobów. Psychologiczne uwarunkowania człowieka w sytuacji zagrożeń. Socjo-społeczne aspekty bezpieczeństwa.
Teaching methods
Praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach 2-4 osobowych, metoda projektu, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacja, ćwiczenia z analizą przykładów.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
W ramach projektu studenci przygotowują i prezentują przydzielony temat (projekt) z wykorzystaniem technik multimedialnych. W ramach zajęć studenci realizują poszczególne etapy projektu. Ocena projektu jest uzależniona od: zaliczenia projektu – 50% oceny końcowej (50 punktów) oraz zaliczenia kolokwium (50% oceny końcowej – 50 punktów), które jest oceniane w następujący sposób: pozytywną ocenę otrzymuje student, który uzyska co najmniej 60-65% (dost 3,0) poprawnych odpowiedzi na pytania otwarte na kolokwium zaliczającym ćwiczenia, 66-75% na ocenę dst plus, 76-85% na ocenę dobrą (4,0), 86-94% na ocenę db plus (4,5), na ocenę bdb (5,0) 95-100%. Kolokwium realizowane jest na podstawie pytań otwartych na zakończenie semestru.
Recommended reading
Kotarbiński T., Dzieła wszystkie. Prakseologia, cz. I, Ossolineum• , Wrocław-Warszawa-Kraków 2003.
Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, Ossolineum• , Wrocław-Kraków-Warszawa 1975.
Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Wokół problemów działania społecznego,• US, Katowice 1998.
Pszczołowski T., Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, PWN• , Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1978.
Augustyniak Krzysztof, Piotrowski Andrzej, Edukacja dla bezpieczeństwa: cywilizacyjne problemy bezpieczeństwa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2011.
Czajkowska-Ziobrowska Dominika, Zduniak Andrzej, Edukacja dla bezpieczeństwa: bezpieczeństwo regionalne, wyzwania edukacyjne, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2008.
Dziemianko Zbigniew, Kusztelak Andrzej, Edukacja dla bezpieczeństwa: interdyscyplinarne konteksty i dylematy Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Handlu i Usług, Poznań 2010
Gryz Jarosław, Bezpieczeństwo państwa: władza, polityka, strategia, AON, Warszawa 2013.
Karpowicz Janusz, Bezpieczeństwo państwa: wybrane problemy, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych, Dęblin 2012.
Karpowicz Janusz, Strategia bezpieczeństwa: wybrane zagadnienia, Wyższa Szkoła Informatyki, Zarządzania i Administracji, Warszawa 2012.
Pieczywok Andrzej, Edukacja dla bezpieczeństwa wobec zagrożeń i wyzwań współczesności, AON, Warszawa 2012
Further reading
Kubiak Mariusz, Minkina Mirosław, Współczesne bezpieczeństwo społeczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, Siedlce 2013.
Olak Antoni, Kozaczuk Franciszek, Krauz Antoni, Edukacja dla bezpieczeństwa, Stowarzyszenie "Nauka Edukacja Rozwój", Ostrowiec Świętokrzyski 2011.
Robbins S.P., Zachowania w organizacji, PWN• , Warszawa 1998.
Zaborowski T., Rola amfibolii w zarządzaniu, w: Społeczno-kulturowe i organizacyjne problemy zarządzania • współczesnym przedsiębiorstwem, J. Stankiewicz (red.), UZ, Zielona Góra 2007.
Oleksiewicz Izabela, Polinceusz Małgorzata, Siewiorek Aneta, Polityka bezpieczeństwa: współczesne wyzwania i dylematy, Wydawnictwo Amelia, Rzeszów 2012.
Pokruszyński Witold, Bezpieczeństwo: teoria i praktyka, Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie, Józefów 2012.
Pokruszyński Witold, Teoretyczne aspekty bezpieczeństwa: podręcznik akademicki, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi, Józefów 2010.
Polcikiewicz Zdzisław, Teoria bezpieczeństwa. Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych imienia generała Tadeusza Kościuszki, Wrocław 2012.
Wasilewski Paweł, Gołębiowski Artur, Podstawy psychologii zagrożeń: wybrane zagadnienia, Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych imienia generała Tadeusza Kościuszki, Wrocław 2012.
Notes
Modified by dr Renata Maciejewska (last modification: 28-04-2019 18:16)