SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Algebra liniowa z geometrią analityczną |
Kod przedmiotu | 11.1-WI-INFP-AL |
Wydział | Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki |
Kierunek | Informatyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z podstawowymi pojęciami i metodami algebry liniowej i geometrii analitycznej.
Matematyka w zakresie szkoły średniej.
TEMATYKA WYKŁADÓW
1. Liczby zespolone: postać algebraiczna, trygonometryczna i wykładnicza, wzór de Moivre'a, pierwiastkowanie liczb zespolonych. (studia stacjonarne godz. 4, studia niestacjonarne godz. 2)
2. Wielomiany i funkcje wymierne: pierwiastki wielomianu, zasadnicze twierdzenie algebry, ułamki proste. (studia stacjonarne godz. 4, studia niestacjonarne godz. 2)
3. Macierze:działania na macierzach, wyznacznik macierzy i jego własności, rząd macierzy, macierz odwrotna. (studia stacjonarne godz. 4, studia niestacjonarne godz. 2)
4. Układy równań liniowych: twierdzenie Kroneckera-Capelliego, wzory Cramera, metoda eliminacji Gaussa. (studia stacjonarne godz. 4, studia niestacjonarne godz. 2)
5. Elementy geometrii analitycznej w R3 : iloczyn skalarny, wektorowy, mieszany i jego zastosowania; równanie ogólne i parametryczne prostej i płaszczyzny w R3. (studia stacjonarne godz. 4, studia niestacjonarne godz. 2)
6. Przestrzeń liniowa: definicja przestrzeni i podprzestrzeni liniowej, liniowa niezależność wektorów, baza, współrzędne wektora w bazie. (studia stacjonarne godz. 4, studia niestacjonarne godz. 2)
7. Przekształcenia liniowe, macierz przekształcenia liniowego. (studia stacjonarne godz. 2, studia niestacjonarne godz. 2)
8. Wartości i wektory własne przekształcenia linowego i macierzy. Wielomian charakterystyczny macierzy. (studia stacjonarne godz. 2, studia niestacjonarne godz. 2)
9. Przestrzeń Euklidesowa: iloczyn skalarny, bazy ortogonalne. (studia stacjonarne godz. 2, studia niestacjonarne godz. 2)
TEMATYKA ĆWICZEŃ
1. Działania na liczbach zespolonych, wyznaczanie argumentu, modułu, pierwiastków, rozwiązywanie równań o współczynnikach zespolonych. (studia stacjonarne godz. 4, studia niestacjonarne godz. 2)
2. Dzielenie wielomianów, pierwiastki wielomianu. (studia stacjonarne godz. 4, studia niestacjonarne godz. 2)
3. Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników, macierz odwrotna, rząd macierzy. (studia stacjonarne godz. 4, studia niestacjonarne godz. 2)
4. Rozwiązywanie układów równań liniowych metodą eliminacji Gaussa, określenie ilości rozwiązań układu równań liniowych. (studia stacjonarne godz. 4, studia niestacjonarne godz. 2)
5. Działania na wektorach w R3, Iloczyn skalarny, wektorowy i mieszany i ich zastosowanie. Prosta i płaszczyzna w R3. (studia stacjonarne godz. 4, studia niestacjonarne godz. 2)
6. Kombinacja liniowa wektorów, liniowa niezależność wektorów, współrzędne wektora w bazie. (studia stacjonarne godz. 4, studia niestacjonarne godz. 2)
7. Przekształcenia liniowe, macierz przekształcenia liniowego. (studia stacjonarne godz. 2, studia niestacjonarne godz. 2)
8. Wartości i wektory własne przekształcenia linowego i macierzy. Wielomian charakterystyczny macierzy. (studia stacjonarne godz. 2, studia niestacjonarne godz. 2)
9. Przestrzeń Euklidesowa: iloczyn skalarny, bazy ortogonalne. (studia stacjonarne godz. 2, studia niestacjonarne godz. 2)
Wykład: Wykład konwencjonalny; wykład konwersatoryjny; wykład problemowy.
Ćwiczenia: rozwiązywanie typowych zadań ilustrujących tematykę przedmiotu, ćwiczenia na zastosowanie teorii, rozwiązywanie zadań problemowych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń uzyskana z dwóch kolokwiów pisemnych (z zadaniami o zróżnicowanym stopniu trudności, pozwalającymi na sprawdzenie, czy student osiągnął efekty kształcenia w stopniu minimalnym) oraz za aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i oceny z egzaminu (pisemnego lub ustnego).
Składowe oceny końcowej = wykład: 50% + ćwiczenia: 50%
Zmodyfikowane przez dr hab. Elżbieta Sidorowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-04-2019 18:43)