Przedstawienie wybranych zasad poprawnej komunikacji interpersonalnej. Zapoznanie z rolą komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz elementami pracy w grupie. Przedstawienie wybranych elementów z zakresu autoprezentacji, prezentacji poglądów, wystąpień publicznych oraz kontaktów branżowych.
Wymagania wstępne
Brak.
Zakres tematyczny
Komunikacja. Komunikacja werbalna, niewerbalna, pisemna. Bariery komunikacyjne i sposoby ich pokonywania. Warunki skutecznej komunikacji, błędy w komunikowaniu się z klientem lub kontrahentem. Autoprezentacja – zasady skutecznej autoprezentacji, autoprezentacja w miejscu pracy. Praktyczne zastosowanie zachowań asertywnych. Efektywne i nieefektywne wzorce zachowań.
Zespół. Zespoły w środowisku pracy. Role zespołowe. Etapy rozwoju zespołu. Komunikacja w zespole. Problemy zespołu.
Metody kształcenia
wykład problemowy, dyskusja, studium przypadku
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen/zaliczeń ze wszystkich form sprawdzających.
Literatura podstawowa
Balbin R. M.: Twoja rola w zespole, GWP, Gdańsk, 2003.
Puszcz H., Dąbrowski Ł., Zaborek M.:Zespoły po polsku. Jak firmy działające na polskim rynku podnoszą swoją efektywność dzięki pracy zespołowej, Onepress Helion, 2010.
Kohn S. E., Oconnell V. D.: 6 nawyków wydajnego zespołu, Onepress Helion, Gliwice, 2012.
Edelman R. J.: Konflikty w pracy, GWP, Gdańsk, 2005.
Fisher R., Ury W.: Dochodząc do tak. Negocjowanie bez poddawania się, PWE, Warszawa, 1992.
Leary M.: Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, GWP, Gdańsk, 2003.
Mielcarek K., Pławiak-Mowna A., Wspomaganie realizacji studenckich grupowych projektów IT - rozwój systemu SVN i przykłady zastosowania, Pomiary, Automatyka, Kontrola, 2013, 59(11),1231-1234.
Chomiak-Orsa I., Kołtonowska A.: Identyfikacja problemów komunikacji w relacji IT - biznes w projektach informatycznych. Spojrzenie z perspektywy uczestnika procesu wytwórczego. Business Informatics / Informatyka Ekonomiczna. 2016;2(40):9-24.
Chomiak-Orsa I, Kołtonowska A. Metody i narzędzia rozwiązywania problemów komunikacji w relacji IT-biznes w projektach informatycznych. Business Informatics / Informatyka Ekonomiczna. 2016;3(41):28-40.
Wietecha M.: Model kompetencji miękkich programisty w kontekście wymagań stawianych pracownikom technicznym sektora informatycznego. Scientific Papers of Silesian University of Technology Organization & Management / Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej Seria Organizacji i Zarządzanie. 2018;(117):699-714.
Wachowiak P., Gregorczyk S., Grucza B., Ogonek K.: Kierowanie zespołem projektowym, Difin, Warszawa 2004.
Pajęcki M., Nowoczesna prezentacja multimedialna jako składowa sukcesu prelegenta-wybrane zagadnienia, Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Łódzka, 2016, 64, nr 1208, s. 33--42
Uwagi
Brak.
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Pławiak-Mowna, prof. Uczelni (ostatnia modyfikacja: 23-04-2019 11:09)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.