SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Zarządzanie społecznym środowiskiem pracy |
Kod przedmiotu | 06.9-WM-BHP-D-18_19 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Bezpieczeństwo i higiena pracy |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Nabycie poszerzonej wiedzy dotyczącej zmian w zakresie zarządzania społecznym środowiskiem pracy oraz wybranych współczesnych tendencji w tym zakresie.
Podstawy organizacji i zarządzania.
Społeczne środowisko pracy i zarządzanie – definicje, modele, strategie.
Nowe koncepcje w zarządzaniu ludźmi w organizacji.
Zarządzanie personelem oparte o wiedzę i kompetencje.
Zarządzanie różnorodnością społeczną.
Flexicurity i zatrudnialność oraz ich wpływ na funkcjonowanie pracowników..
Równowaga praca - życie (work-life balance)
Kultura organizacyjna a zachowania pracowników. Rola wartości w zarządzaniu organizacją.
Komunikowanie się w społeczeństwie informacyjnym: funkcja, rola, środki, determinanty skuteczności.
Wprowadzenie nowych pracowników do organizacji.
Rozwój pracowników. Ścieżki kariery zawodowej.
Tworzenie modelu kompetencyjnego organizacji.
Wykład: wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia: dyskusja; burza mózgów; projekt realizowany zespołowo (kultura wybranej organizacji wg modelu wartości konkurujących) + prezentacja wyników projektu; opracowanie modelu kompetencyjnego dla wybranych stanowisk pracy.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: kolokwium pisemne w formie testu – min 51% na pozytywne zaliczenie.
Ćwiczenia: pozytywne oceny z bieżącego przygotowania studenta do zajęć oraz zadań realizowanych w trakcie zajeć. Zaplanowanie i wykonanie projektu zespołowego, zaprezentowanie wyników projektu w ramach ćwiczeń i jego pozytywna ocena.
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń.
Antczak Z., Kapitał ludzki w strukturach wirtualno-sieciowych Nowe role pracowników i menedżerów wiedzy, Difin, Warszawa 2013.
Bombiak E., W kierunku nowej jakości funkcji personalnej – wybrane aspekty doskonalenia zarządzania zasobami ludzkimi, [w:] Nowa jakość a zadowolenie interesariuszy, red. E. Skrzypek, A. Piasecka, S. Sagan. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2017, s. 11-24.
Funkcja personalna w przedsiębiorstwie, red. M. Zieliński, A. Warzecha, M. Król, CEDEWU, Warszawa 2018.
Gitling M., Człowiek w organizacji, Difin, Warszawa 2013.
Hampden-Turner Ch., Trompenaars F., Zarządzanie personelem w organizacjach zróżnicowanych kulturowo, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.
Harasim W., Zarządzanie zasobami ludzkimi XXI wieku, Zarządzanie. Teoria i Praktyka, 2010, nr 1, s. 33-47.
Jamka B., Czynnik ludzki we współczesnym przedsiębiorstwie: zasób czy kapitał?, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.
Król M., Elastyczność zatrudnienia w organizacji, CEDEWU, Warszawa 2014.
Moczydłowska J.M., Kowalewski K., Nowe koncepcje zarządzania ludźmi, Difin, Warszawa 2014.
Nadolna B., Informacja i komunikacja jako element kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2011, nr 669: Finanse, rynki finansowe, ubezpieczenia, nr 42, s. 81-94.
Nowe tendencje i wyzwania w zarządzaniu personelem, red. L. Zbiegień-Maciąg, Wolters Kluwer, Warszawa 2006.
Ober J., Funkcja i rola efektywnej komunikacji w zarządzaniu, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 2013, Seria: organizacja i Zarządzanie, z. 65, Nr kol. 1897.
Oleksyn T., Zarządzanie kompetencjami: teoria i praktyka, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.
Przyszłość zarządzania zasobami ludzkimi. Dylematy i wyzwania, red. Z. Antczak, S. Borkowska , Difin, Warszawa 2014.
Równowaga praca – życie – rodzina, red. C. Sadowska‐Snarska, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku, Białystok 2008.
Skinder M., Teoretyczne uwarunkowania i zastosowanie komunikowania w społeczeństwie informacyjnym, Studia z Zakresu Prawa, Administracji i Zarządzania UKW, 2013, t. 3, s. 243-266.
Smoląg K., Ślusarczyk B., Komunikacja wewnętrzna – innowacyjny aspekt współczesnego zarządzania organizacją, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 2018, nr 52/2, s. 203-214.
Sułkowski Ł., Kulturowe procesy zarządzania, Difin, Warszawa 2012.
Wyrzykowska B., Od zasobów ludzkich do kapitału ludzkiego, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pragmata Tes Oikonomias, 2013, z. 7, s. 251-265.
Zarządzanie zasobami ludzkimi dla menedżerów średniego szczebla, red. E. Jędrych, Oficyna Wydawnicza Wolters Kluwer business, Kraków 2007.
Zarządzanie zasobami ludzkimi, red. H. Król, A. Ludwiczyński, WN PWN, Warszawa 2019.
Andersson Th., Curley M.G., Formica P., Knowledge-Driven Entrepreneurship – The Key to Social and Econo-mic Transformation, Springer, New York 2010.
Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2011.
Godlewska J., Połaska M., Rzewuska M., Berłowski P., Równowaga praca-życie, Wolters Kluwer, Warszawa 2013.
Jamka B., Czynnik ludzki we współczesnym przedsiębiorstwie: zasób czy kapitał?, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.
Moreland N., Work-related learning in higher education, Higher Education Academy, Learning & Employability Series, 2005.
Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie – procesy – metody, Warszawa 2007.
Yorke M., Employability in higher education: what it is – what it is not, Higher Education Academy, Learning & Employability Series, 2005.
Zasoby ludzkie w firmie. Organizacja – kierowanie – ekonomika, red. A. Sajkiewicz, Warszawa 2000.
Zmodyfikowane przez dr Maria Agnieszka Paszkowicz (ostatnia modyfikacja: 25-04-2019 19:12)