SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Laboratorium rozszerzonej rzeczywistości - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Laboratorium rozszerzonej rzeczywistości
Kod przedmiotu 03.1-WA-GrafP-LabRoz-S19
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Malarstwo
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Sławomir Nikiel, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Od kilku lat obserwujemy gwałtowny rozwój technologii rozszerzonej rzeczywistości XR (eXtended Reality), AR (Augmented Reality) i wirtualnej rzeczywistości VR (Virtual Reality). W tym obszarze technologii i mediów istnieje wyraźny podział na twórcę i odbiorcę mediów cyfrowych. Osoby pragnące realizować projekty z użyciem technologii rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości powinny opanować podstawy budowy modeli interakcyjnych, muszą zrozumieć jak wykorzystać poczucie „obecności” w środowisku wirtualnym oraz poznać techniki modelowania zjawisk psychofizycznych.Studenci uzyskają umiejętność użycia różnorodnych technik modelowania przydatnych w przemyśle cyfrowym 3d.

Wymagania wstępne

podstawowe media cyfrowe

Zakres tematyczny

  1. Wstęp, definicje i klasyfikacje środowisk wirtualnych
  2. Percepcja 3D (multisensoryczna)
  3. Interfejsy sprzętowe i programowe, urządzenia wejścia/wyjścia
  4. Interaktywna grafika 3D (wymagania dla pełnej imersji)
  5. Modelowanie środowisk graficznych dla imersyjnych środowisk 3D
  6. Modelowanie asetów graficznych dla imersyjnych środowisk 3D
  7. Interfejsy emocjonalne

Metody kształcenia

Ćwiczenia , projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena końcowa jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych (z każdego ćwiczenia laboratoryjnego). Projekt - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny za wykonanie prototypowego środowiska VR wraz z dokumentacją. Ocena końcowa jest wypadkową oceny z ćwiczeń  i oceny projektu.

Literatura podstawowa

  1. Vince J.: Virtual Reality Systems, Addison Wesley, Cambridge, 1995
  2. Fox B.: Game Interface Design, Thomson, 2005
  3. Schwartz L. Photoshop for VFX artists, Thomson 2005
  4. Tomaszewska-Adamerek A., Zimek R.: ABC grafiki komputerowej i obróbki zdjęć, Helion, 2007

Literatura uzupełniająca

1. Ablan D.: Digital cinematography, New  Riders Press, 2002

2. Oculus best practices guide, Oculus VR  LLC, 2015

3. Materiały konferencyjne oraz własne prowadzącego zajęcia

Uwagi

Studenci wykorzystują na zajęciach laboratoryjnych przykładowe materiały otrzymane od prowadzącego. Korzystają także ze źródeł internetowych.


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Sławomir Nikiel, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-05-2019 23:25)