SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Estetyka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Estetyka
Kod przedmiotu 08.1-WA-AWP-ESKA-W-S14_pNadGen6EBPL
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Architektura wnętrz
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Pastuszek
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zapoznanie z problematyką estetyczną (zagadnienie piękna, wartości, sztuki, dzieła, odbiorcy) w ujęciu historycznym. Poszerzenie wiedzy na temat zawartości  problemowej  estetyki (kontekst poznawczy). Wprowadzenie do tematyki filozoficznych uwarunkowań sporu o sztukę oraz miejsca i roli sztuki w kulturze. Uporządkowanie wiedzy dotyczącej tradycji myślowych dominujących w zakresie teorii sztuki. Ukazanie wpływu tradycji myślowych na twórczość artystyczną.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu historii filozofii oraz historii kultury i sztuki.

Zakres tematyczny

1. Przedmiot estetyki. Pojęcie „estetyki”.

2. Kształtowanie się pierwszych wyobrażeń estetycznych - przemiany pojęć „piękno” i „sztuka” od starożytności do czasów najnowszych.

3.  Powstanie estetyki jako nauki. Etapy kształtowania się myśli estetycznej.

4. Struktura świadomości estetycznej. Estetyczne przeżycie, estetyczny smak, estetyczny ideał. Estetyczne poglądy i teorie.

5. Podstawowe estetyczne kategorie. Kategoria „harmonii” i „miary”. Kategoria „piękna” i „brzydoty”. Kategoria „wzniosłości” i „heroiczności”. Kategoria „tragiczności” i „komiczności”. Kategoria „estetyczności”.

6. Sytuacja estetyczna, przeżycie estetyczne. Spór o naturę kategorii estetycznych:

obiektywność i subiektywność, relatywizm i uniwersalizm.

7. Estetyka jako metateoria sztuki. Metodologiczne zasady analizy sztuki. Paradygmat sztuki: pojęcie i istota.

8. Intencjonalność jako przedmiot i estetyczna właściwość. Naśladowczo-ekspresyjna natura sztuki. Artystyczność treści i formy. Styl jako kategoria estetyczno-artystyczna.

9. Semiotyka sztuki: obraz, symbol, znak. Geneza obrazu artystycznego. Obraz artystyczny jako forma zmysłowości. Zasada antynomiczności i struktura obrazu artystycznego. Znak i konwencja w artystycznym obrazie. Uniwersalia obrazu artystycznego. Asocjacja, metafora i alegoria jako czynniki artystycznego obrazowania.

10. Twórczość artystyczna jak obiekt analizy estetycznej. Historia problemu. Twórczość artystyczna – perspektywa interdyscyplinarna. Estetyczne zasady twórczości.

11. Estetyka XX wieku. Psychoanaliza. Psychologia głębi. Intuicjonizm..

12. Estetyka XX wieku. Fenomenologia. Strukturalizm. Egzystencjalizm.

13. Estetyka hermeneutyczna oraz szkoły frankfurckiej.

14. Estetyka postmodernistyczna. Instytucjonalna teoria sztuki.

15. Estetyka polska.

Metody kształcenia

Wykład (metoda audytoryjna)

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność na zajęciach, napisanie eseju dotyczącego problematyki estetycznej

Literatura podstawowa

Estetyki filozoficzne XX wieku, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2000.

Welsch W., Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki, Kraków 2005.

Gołaszewska M. Zarys estetyki, Warszawa 1986

Tatarkiewicz W. Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1988

Tatarkiewicz W. Historia estetyki, t. 1-3.

Dziemidok B., Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa 2002.

Gołaszewska M., Estetyka i antyestetyka, Warszawa 1984.

Berleant A., Prze-myśleć estetykę, Kraków 2007.

Literatura uzupełniająca

Margolis J., Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki?, Kraków 2004

Kuczyńska A., Piękno. Mit i rzeczywistość, Warszawa 1972.

Stróżewski Wł., Wokół piękna, Kraków 2002.

Melberg A., Teorie mimesis, Kraków 2002.

Auerbach E., Mimesis, t. 1–2, Warszawa 1968.

Ghyka M.C., Złota liczba, Kraków 2001.

Danto A., Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, Kraków 2006.

Kosuth J., Sztuka po filozofii, w: Zmierzch estetyki rzekomy czy autentyczny?, red. S. Morawski, Warszawa 1987.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Joanna Legierska-Dutczak (ostatnia modyfikacja: 27-06-2019 09:03)