SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komiks - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komiks
Kod przedmiotu 03.1-WA-SWD-Kom-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Szymon Teluk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Student uczy się integracji doświadczeń z różnych przedmiotów z programu studiów w celu realizowania prac plastycznych - plansz lub przestrzennych komiksów. Program semestru rozwija wcześniejszą wiedzę opartą o reguły i tradycję budowy komiksu i próbuje twórczo wykorzystać je w celu zmiany ich jakości i znaczeń.  Realizujemy to przez zastosowanie metod sztuk wizualnych i eksperymentów w odniesieniu do komiksu konwencjonalnego: narracja linearna jest przekształcana w symultaniczną lub zaburzana, manipulacja czasem następstw w sekwencji kadrów za pomocą kierunku czytania i operowania płaszczyzną, stosowanie metody ograniczania środków wyrazu, zmiana ról form ikono-lingwistycznych, stosowanie niekonwencjonalnych stylów malarskich i rysunkowych w budowie kadru. Celem ostatecznym jest zastosowanie komiksu jako artystycznej wypowiedzi twórczej w opozycji do tradycji i wypraktykowanych w kulturze masowej konwencji. 

Wymagania wstępne

Podstawowe umiejętności i wiedza w zakresie budowy komiksu.

Umiejętność pracy twórczej z wyobraźni oraz na zadany temat.

 

Zakres tematyczny

Przekraczanie granic konwencji i tradycji w zakresie komiksu.

Komiks jako autorska i zindywidualizowana wypowiedź artystyczna w zakresie pomysłu i formy.

Zastosowanie i integracja umiejętności z innych dziedzin artystycznych w praktyce komiksu autorskiego.

Dobór stylu i konwencji do realizacji.

Metody kształcenia

Ćwiczenia realizowane są pod kierunkiem pedagoga. Wspólnie omawiane są różne przykłady oraz zastosowanie w praktyce nabywanych umiejętności.

Indywidualny kontakt ze studentem odbywa się w formie korekt prac wykonywanych podczas zajęć oraz domowych.

Nauka organizacji pracy i systematyki właściwej dla tematyki zajęć.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo w zajęciach oraz zrealizowanie ćwiczeń praktycznych.

Na ogólną ocenę studenta składają się także: aktywność w pracowni, zaangażowanie i współpraca z prowadzącym, samodzielność, kreatywność. Istotne jest zrealizowanie ustalonej ilości rysunków.

 


 

Literatura podstawowa

Sztuka i percepcja wzrokowa, R. Arnheim,Warszawa 1979

Giuseppe Cristiano, Kurs Tworzenia Storyboardów, wyd. ABE DOM WYDAWNICZY 2008

Mark Simon STORYBOARD - ruch w sztuce filmowej, wyd. Wydawnictwo Wojciech Marzec 2010

Literatura uzupełniająca

Najwybitniejsze dzieła światowego komiksu artystycznego realizowane w ramach międzynarodowych ruchów artystycznych Constrained comics oraz OuBaPo

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Szymon Teluk (ostatnia modyfikacja: 28-06-2019 13:26)