SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Fotografia dokumentalna |
Kod przedmiotu | 03.4-WA-GrafP-FOTD-Ć-S14_pNadGen63SNX |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Sztuki wizualne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami fotografii oraz z podstawami technik fotograficznych. Komunikowanie jasnego, obiektywnego i czytelnego przekazu przy użyciu fotografii. Przedstawianie zarówno przedmiotów, przestrzeni jak i zdarzeń. Nadawanie indywidualnego tonu i charakteru przedstawieniom rejestrowanym przy pomocy zapisu świetlnego w artystycznych aspektach realizowanych zadań.
Techniczne opanowanie narzędzi niezbędnych do realizacji zadań ujętych w obszarze fotografii. Opanowanie języka fotografii do czystego i obiektywnego opisu przestrzeni, zdarzenia jak i obiektów. Umiejętność kreowania i kontroli warunków niezbędnych do prawidłowej realizacji postawionych zadań. Opanowanie w podstawowym zakresie cyfrowej techniki fotograficznej. Obróbka obrazu cyfrowego w podstawowym zakresie.
Praca w warunkach studyjnych. Fotografia techniczna np. reprodukcje obiektów płaskich jak i przestrzennych. Realizacja dokumentalnych cykli fotograficznych. Umiejętność wykonania obiektywnego reportażu fotograficznego. Tworzenie archiwum fotograficznego. Realizacja zadań zleconych z ściśle określonymi parametrami obrazu. Samodzielna umiejętność wypowiedzi przy pomocy obrazu fotograficznego lub innego realizowanego środkami technicznymi.
Realizacja ćwiczeń w warunkach studyjnych, praca w plenerze, korekta indywidualna, dyskusje w grupie. Systematyczne przeglądy prac.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Systematyczny i aktywny udział w zajęciach.
Prezentacja postępów pracy w trakcie konsultacji – wydruki, skany, odbitki fotograficzne, prezentacje multimedialne.
Realizacja trzech tematów, do wyboru analogowo lub cyfrowo.
Wykonanie prac w postaci wydruków, odbitek fotograficznych lub innych, przygotowanie do wystawy końcoworocznej.
Allan Sekula „Społeczne użycia fotografii” wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2010
Zbigniew Tomaszczuk „Świadomość kadru” Szkice z estetyki fotografii, wydawnictwo Kropka 2007
Marianna Michałowska „Obraz utajony” Szkice o fotografii i pamięci, wydawnicto Galeria f5 2007
Boris Von Brauchitsch „Mała historia Fotografii” wydawnictwo Cyklady wydanie 2002
Roland Barthes „Światło obrazu” wydanie 2008 wydawnictwo Aletheia wydanie 2008
John Berger „O patrzeniu” wydawnictwo Aletheia wydanie 1990
Susan Sontag „O fotografii” wydanie 1977 wydawnictwo Krater 2017
Steve Edwards „Fotografia”
https://aperture.org
www.magazynszum.pl
www.szerokikard.pl , Porady techniczne.
www.fototapeta.art.pl
Zmodyfikowane przez dr Marek Lalko (ostatnia modyfikacja: 23-05-2019 13:17)