SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy Big-Bandu |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-JiMEP-PBB-Ć-S14_pNadGenPKXEB |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Jazz i muzyka estradowa |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 60 | 4 | - | - | Zaliczenie |
1] Kształtowanie umiejętności pracy z dużym zespołem instrumentalnym posiadającym sekcje trąbek, puzonów, saksofonów i rytmiczną (gra oraz prowadzenie dużego zespołu instrumentalnego). [2] Doskonalenie warsztatu instrumentalnego w kontekście elementów muzyki jazzowej. [3] Kształtowanie umiejętności gry a’vista. [4] Poznanie repertuaru o zróżnicowanej stylistyce: instrumentalnego oraz przeznaczonego na głos solowy - wokal z orkiestrą. [5] Stworzenie możliwości praktycznych prób dla produkcji kompozytorskich i aranżerskich. [6] Nabycie umiejętności współpracy orkiestry z solistą. [7] Możliwość praktycznej realizacji efektów pracy twórczej w zakresie kompozycji i aranżacji.
Zaliczenie V semestru na kierunku Jazz i Muzyka Estradowa.
Zakres przedmiotu i jego realizacja związana jest z rozwojem umiejętności praktycznych w kontekście gry zespołowej. Program obejmuje podstawowe problemy wykonawcze dotyczące orkiestr jazzowych: [1] Interpretacja wykonawcza poszczególnych utworów w kontekście stylu. [2] Rozwijanie poszczególnych elementów gry: rytmika, artykulacja, brzmienie, intonacja, biegłość techniczna, stylistyka, harmonia. [3] Kształtowanie umiejętności operowania różnorodną artykulacją i dynamiką w partiach tutti, background, solli. [4] Kształtowanie i wyrównanie brzmienia poszczególnych sekcji big bandu. [5] Podstawowe zagadnienia dotyczące pulsacji (swingowania); analiza podziału grup ósemkowych w kontekście stosowania różnych rodzajów swingu jak np. triola lub ósemka z kropką. [6] Doskonalenie umiejętności improwizacji w oparciu o harmonię poszczególnych utworów, operowanie formą „open” w partiach improwizacyjnych. [7] Stosowanie typowych dla instrumentów dętych środków sonorystycznych i wyrazowych takich jak shake, glissanda, growl, sub tones. [8] Operowanie barwą instrumentów w różnorodnych rejestrach i tempach. [9] Doskonalenie umiejętności gry a’vista.
Repertuar obejmuje kompozycje i aranżacje między innymi autorów:
Sammy Nestico, Billy Strayhorn, Michał Urbaniak, Jerzy Szymaniuk, Christof Griese, Bob Mintzer, Peter Herbolzheimer, Bob Brookmyer, Lennie Niehaus, Dave Barduhn, J. La Barbera, Mike Pendowski, Frank Foster, Sam Jones, Horace Silver, Lester Young, Krzysztof Komeda, Bob Mintzer, Bartosz Pernal.
Praca w dużej grupie – całość orkiestry
Praca w małych grupach – poszczególnych sekcjach big bandu
Praca z wokalistami
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie na podstawie obecności studenta na zajęciach, a także weryfikacji jego umiejętności w zakresie:
Wybór literatury dostosowany jest do stopnia zaawansowania grupy, m.in.
Zmodyfikowane przez dr Bartosz Pernal (ostatnia modyfikacja: 07-06-2019 11:05)