SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy aranżacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy aranżacji
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-PodArż-S19
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Bartosz Pernal
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

[1] Wprowadzenie w podstawy komponowania małych form muzycznych. [2] Wykształcenie warsztatu kompozytorsko – aranżerskiego celem nabycia umiejętności tworzenia na różne składy instrumentalne kameralne: combo, kwintet smyczkowy, kwartet saksofonowy, kwintet instr. dętych drewnianych. [3] Rozwój wyobraźni twórczej.  [4] Zapoznanie studenta z technikami i nurtami kompozycyjnymi muzyki artystycznej XX wieku. [5] Przegląd literatury muzycznej dokumentującej rozwój technik kompozytorskich XX wieku. [6] Poznanie podstawowych narzędzi programowych stosowanych do kompozycji, aranżacji i produkcji muzycznej z zastosowaniem komputera.

Wymagania wstępne

Zaliczony III semestr studiów na kierunku Jazz i Muzyka Estradowa.

Zakres tematyczny

[1] Tworzenie małych form instrumentalnych lub wokalno-instrumentalnych: utwór o formie AA1, ABA lub AABA na głos solowy i jazzową sekcję rytmiczną (fortepian, kontrabas, perkusja). [2] Sposoby harmonizacji dźwięków przejściowych i chromatycznych. [3] Melodia i kontrapunkt – rozważania estetyczne i analiza zjawiska na przykładach wybranych twórców muzyki jazzowej. [4] Tworzenie małych form instrumentalnych z wykorzystaniem dwóch lub trzech instrumentów dętych (wykorzystujących różne sposoby ich łączenia) i jazzowej sekcji rytmicznej.

 

 

Metody kształcenia

Wykład, ćwiczenia, analizy partytur.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przedstawienie do oceny minimum dwóch prac autorskich: kompozycji lub aranżacji.

Literatura podstawowa

  • Garcia Rusell, The Professional Arranger Composer, Criterion Music Co.
  • Nestico Sammy, The Professional Arranger, Fenwood Music Co.,1993
  • Wright Rayburn, Inside The Score, Kendor Music, 1982
  • Sebesky Don, The Contempotary Arranger, Alfred Publishing Co.
  • Mancini Henry, Sounds And Scores, Northridge Music Inc.
  • Dobbins Bill,Jazz Arranging And Composing, A Linear Approach, Advance Music, 1986
  • Sturm Fred, Changes Over Time: The Evolution Of Jazz Arranging, Advance Music, Mainz 1995
  • Ciechan Zbigniew, Aranżacja, Centralny Ośrodek Metodyki Upowrzechniania Kultury, Warszawa 1972;
  • Stone Kurt, Music Notation In The Twentieth Century: A Practical Guidebook, W. W. Norton & Company, New York 1980
  • Schaeffer Bogusław, Wstęp do Kompozycji, PWM, Kraków 1976

Literatura uzupełniająca

  • Jaffe Andy, Jazz Harmony, Advance Music, 1996
  • Gridley Mark, Jazz Styles, History & Analyzis, Prentice Hall
  • Schneider Maria, Evanascence, Universal Edition, 1998
  • Zieliński Tadeusz, Kierunki, Style i Twórcy w Muzyce XX wieku, COMUK, Warszawa, 1980 
  • Guzowski Kazimierz, Podstawowe zagadnienia instrumentacji, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2005
  • Pawłowski Józef, Podstawy Instrumentacji cz.I i II, PWM 1966
  • Rimski-Korsakow Mikołaj, Zasady Instrumentacji, PWM 1953

Ponadto: wybrane partytury i nagrania wymienionych kompozytorów XX i XXI wieku.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Bartosz Pernal (ostatnia modyfikacja: 26-06-2019 19:27)