SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Programowanie komputerów 1 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Programowanie komputerów 1
Kod przedmiotu 11.3-WK-IiEP-PK1-W-S14_pNadGenAOBCW
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Informatyka i ekonometria
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Jesse-Józefczyk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie umiejętności pisania prostych programów z wykorzystaniem podstawowych struktur danych. Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw analizy algorytmów.

Wymagania wstępne

Znajomość obsługi komputera. Znajomość matematyki na poziomie szkoły średniej

Zakres tematyczny

Wykład

  1. System komputerowy.Sprzęt i oprogramowanie. Algorytm, język programowania, program, kompilator, sieć działań programu. Arytmetyka komputerów. Metodologie programowania.
  2.  Podstawy programowania w języku Java  Struktura programu. Standardowe typ proste: całkowite, rzeczywiste, logiczny, znakowy. Deklaracje zmiennych. Instrukcja przypisania. Instrukcje warunkowe i iteracyjne. Tablice, operacje na tablicach. Pojęcie obiektu i klasy. Klasa Math i String. Metody statyczne. Typ wyliczeniowy.  
  3. Własności algorytmów.Złożoność obliczeniowa algorytmów. Semantyczna poprawność algorytmu. Asymptotyka.
  4. Metodyka rozwiązywania problemów algorytmicznych.

Laboratorium

  1. Schematy blokowe.
  2. Podstawowe elementy języka Java. Standardowe typ proste, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, deklaracje zmiennych.
  3. Pisanie i uruchamianie prostych programów z instrukcjami: przypisania i warunkowymi.
  4. Pisanie i uruchamianie programów zawierających instrukcje iteracyjne.
  5. Przetwarzanie tablic.
  6. Przetwarzanie łańcuchów.
  7. Metody statyczne: tworzenie i wywoływanie.
  8. Uruchamianie przygotowanej samodzielnie aplikacji wykorzystującej wszystkie zdobyte na zajęciach umiejętności.

Metody kształcenia

Wykład: wykład problemowy.

Laboratorium: ćwiczenia laboratoryjne w pracowni komputerowej – pisanie i uruchamianie samo-dzielnie napisanych programów w Java, na zadane przez prowadzącego tematy,  analiza tych programów i analiza stosowanych algorytmów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład. Egzamin weryfikujący efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności. Egzamin składa się z dwóch części, pisemnej i ustnej. Warunkiem przystąpienia do części ustnej jest uzyskanie 30% punktów z części pisemnej. Uzyskanie 50% punktów z części pisemnej gwarantuje uzyskanie pozytywnej oceny.

Laboratorium. Ocena końcowa  jest wystawiana na podstawie punktów uzyskanych na zajęciach. Punkty uzyskuje się za napisane na zajęciach sprawdziany i aktywność na zajęciach.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z laboratorium (50%) oraz ocena z egzaminu (50%). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z laboratorium. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu

Literatura podstawowa

  1. L. Banachowski, K. Diks, W. Rytter, Algorytmy i struktury danych, WNT, W-wa 1996.
  2. M. Lis, Praktyczny kurs Java, Helion, 2011.
  3. T. Gaddis, Java dla zupełnie początkujących. Owoce programowania, wyd. VII, Helion, 2019

Literatura uzupełniająca

  1. T.H. Cormen, Ch.E. Leiserson, R.L. Rivest: Wprowadzenie do algorytmów, WNT, 1997.
  2. P. Wróblewski: Algorytmy, struktury danych i techniki programowania, wyd. II popr., Helion, 2001.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Janusz Jabłoński (ostatnia modyfikacja: 12-10-2019 22:34)