SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pracownia dyplomowa II DWO - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pracownia dyplomowa II DWO
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-PracDypl DWO-S19
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Michał Kocot
  • prof. dr hab. Bogumiła Tarasiewicz-Ciesielska
  • dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

W odniesieniu do Organów:

- Pogłębianie umiejętności gry na organach, przygotowanie studenta do wykonania recitalu (egzaminu)

- Doskonalenie elementów techniki palcowej oraz gry ciężarowej przy cięższych typach traktur mechanicznych; Rozróżnienie zależności w sposobie wydobycia dźwięków i artykulacji w mechanicznych organach klapowo-zasuwowych oraz mechanicznych organach stożkowych okresu wczesnego romantyzmu; rozróżnienie sposobów artykulacji przez różnicowanie długości brzmienia dźwięku w organach pneumatycznych oraz sposobu ataku klawisza oraz łagodnego powrotu klapy do pozycji wyjściowej w organach mechanicznych, pogłębienie umiejętności wydobycia szlachetnego dźwięku w organach historycznych

- poznawanie repertuaru; zapoznanie się z różnymi stylami w muzyce organowej oraz związaną z nimi praktyką wykonawczą

- wprowadzenie podstawowych elementów improwizacji organowej, podstawy gry liturgicznej 

W odniesieniu do Dyrygowania:

Rozwijanie wiedzy nabytej na studiach I st. w zakresie prawidłowej postawy, budowy i zasad posługiwania się aparatem dyrygenckim, właściwości poprawnego posługiwania się jego poszczególnymi elementami, umiejętności zastosowana poznanych środków technicznych do przekazania treści wykonywanych utworów oraz prowadzenia różnorodnych grup wykonawczych. Doskonalenie samodzielności w opracowaniu przerabianego repertuaru, praca z zespołem wykonawczym oraz umiejętność radzenia sobie z tremą, wyrabianie koncentracji i samokontroli. Wyposażanie studenta w niezbędny zasób wiadomości i umiejętności praktycznych pozwalających na prowadzenie różnorodnych zespołów wokalnych i wokalno –instrumentalnych w przyszłej pracy zawodowej poprzez: rozwijanie zainteresowania muzyką wokalną i wokalno – instrumentalną i instrumentalną wyrabianie smaku muzycznego, wrażliwości estetycznej i poczucia piękna rozwijanie umiejętności technicznych i interpretacyjnych oraz samodzielności pracy nad utworem kształtowanie umiejętności opracowana wykonania utworu z zespołem wykonawczym.

W odniesieniu do Śpiewu:

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do dyplomu artystycznego w zakresie wokalistyki.

Wymagania wstępne

Zaliczenie pierwszego semestru przedmiotu Pracownia dyplomowa II DWO

 

 

Zakres tematyczny

W odniesieniu do Organów:

- przygotowanie studenta do wykonania egzaminu końcowego (forma recitalu, wybór instrumentu oraz repertuaru)

- ewentualna korekta postawy i ułożenie aparatu gry rąk

- rozwijanie techniki pedałowej

- pogłębianie precyzji realizacji artykulacji, jako podstawowego środka oddania niuansów artystycznych, w tym dynamiki 

- poznanie i rozwijanie znajomości literatury muzycznej /metodyka, repertuar/ związanej z organami

- rozwijanie poprawności stylistycznej interpretacji (frazowanie, artykulacja, tempo rubato, zmiany tempa, skala dynamiki, poczucie formy, registracja)

- rozwijanie metod pracy nad utworem

- zdobycie praktycznej umiejętności realizacji elementów improwizacji

- poznanie podstawowych wiadomości dotyczących akompaniamentu liturgicznego

- poszerzanie i poznawanie repertuaru (muzyka barokowa: styl północno-, środkowo-, południowoniemiecki, muzyka J. S. Bacha; muzyka klasyczna: kompozycje C. P. E. Bacha, W. A. Mozarta; muzyka romantyczna: główne nurty w muzyce europejskiej: francuski i niemiecki; muzyka XX wieku, muzyka współczesna)

W odniesieniu do Dyrygowania:

Ukształtowanie aparatu dyrygenckiego poprzez realizację zagadnień z zakresu problematyki techniki manualnej i środków wyrazu artystycznego. Wykształcenie umiejętności doboru środków dyrygenckich adekwatnych do realizowanych w utworze elementów dzieła muzycznego takich jak: metrum, struktura rytmiczna, tempo, dynamika, artykulacja, agogika itp. Poznanie przez studenta metod pracy nad partyturą realizowanego utworu od czytania a vista po opanowanie go na pamięć i wykształcenie w nim umiejętności rozpoznania problemów technicznych i interpretacyjnych. Przekazanie zagadnień dotyczących umiejętności pracy z zespołem wykonawczym: a/. wokalnym b/. instrumentalnym c/. wokalno-instrumentalnym Przygotowanie studenta do występu publicznego jako formy egzaminu końcowego.

W odniesieniu do Śpiewu:

 

  1. Doskonalenie umiejętności praktycznych w zakresie fonacji, oddychania, rezonansu.
  2. Artykulacja w śpiewie.
  3. Metody pracy nad elementami techniki wokalnej (postawa śpiewacza; układ i położenie krtani, żuchwy, języka, podniebienia miękkiego; rezonans; oddech śpiewaczy; łączenie rejestrów, mix; wyrównanie barwy samogłosek; sposoby artykulacji).
  4. Prawidłowe wykonanie w ciągu semestru poniższych utworów (minimum): a) etiuda wokalna – 3 ćwiczenia (wybór) b) cztery utwory dowolne (aria, pieśń, piosenka)

Metody kształcenia

W odniesieniu do Organów:

- indywidualna praca nauczyciela ze studentem  /  ćwiczenia wraz z pokazem, praca z tekstem nutowym i dyskusja,doraźne rozwiązywanie zadań artystycznych i technicznych oraz wyznaczanie zakresu zadań do samodzielnego zrealizowania,dyskusje związane z wydarzeniami artystycznymi dotyczącymi danej dyscypliny instrumentalnej/

-indywidualna praca studenta  /ćwiczenie, poznawanie literatury instrumentalnej, słuchanie gry i nagrań mistrzów , itp./

-występy publiczne wraz z analizą i sugestiami mającymi pomóc w osiągnięciu postępu w zakresie swobody estradowej

W odniesieniu do Dyrygowania:

 

Praca nad techniką dyrygencką i korektą aparatu manualnego podczas zajęć indywidualnych ze studentem z udziałem akompaniatorów. Dyskusja nad zagadnieniami związanymi z przerabianym materiałem, w szczególności nad interpretacją oraz doborem właściwych środków technicznych i środków artystycznego wyrazu dla jej realizacji. Analiza partytur, studiowanie literatury oraz krytyczne słuchanie nagrań omawianego repertuaru. Udział studenta w pracy z chórem i samodzielna praca studenta nad przygotowaniem z zespołem materiału do egzaminu dyplomowego. 

W odniesieniu do Śpiewu:

Ćwiczenia, pokaz, praca z książką.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

W odniesieniu do Organów:

-systematyczne uczęszczanie i aktywność na zajęciach, sumienne opanowywanie wyznaczanego przez pedagoga zakresu materiału podczas pracy własnej

-na zakończenie semestru prezentacja opanowanego materiału

W odniesieniu do Dyrygowania:

Uczestnictwo w zajęciach. Wybór repertuaru koncertu dyplomowego oraz jego opanowanie techniczne i pamięciowe. 

W odniesieniu do Śpiewu:

Aktywne uczestnictwo w zajęciach, poprawne zrealizowanie minimum repertuarowego. Udział w koncercie lub popisie studenckim.

Literatura podstawowa

W odniesieniu do Organów:

Wydania nutowe:

- Tabulatura Jana z Lublina/Krakowska

- Pachelbel, Johann: Ausgewählte Orgelwerke in 8 Bänden, Bärenreiter, Kassel

- Bach, Jan Sebastian: Neue-Bach-Ausgabe, 9 tomów, Bärenreiter, Kassel

- Händel, Georg Friedrich: 6 fug zamieszczonych w III części Klavierwerke, Bärenreiter, Kassel

- Walther, Johann Gottfried: Ausgewählte Orgelwerke in drei Bänden, Breitkopf & Härtel, Wiesbaden

- Żeleński, Władysław: 25 Preludyi dwu-, trzy- i czterogłosowych na organy lub fisharmonikę op. 38, Gebethner & Wolff, Warszawa

- Zipoli, Domenico: Sonate d`Intavolatura per Organo e Cimbalo, Süddeutscher Musikverlag

Szkoły gry: 

- Chwedczuk Józef: Organowe ćwiczenia pedałowe, cz. 1 i 2, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków

- Oortmerssen, Jacques van: A guide to Duo and Trio playing, Edition Boeyenga,  Sneek

W odniesieniu do Dyrygowania:

E. Bury – „Podstawy techniki dyrygowania”

J. Zabłocki – „O technice dyrygowania”

L. Jaworski – „Podstawy techniki dyrygowania”

J. K. Lasocki – „Chór – poradnik dla dyrygentów”

J. Zabłocki – „O prowadzeniu chóru”

A. Szaliński – „Problemy wykonawcze współczesnej muzyki chóralnej”

A. Szaliński – „Muzykowanie zespołowe

J. Kolasiński – Zespoły instrumentalne”

T. Krystyniak – „Szkolne zespoły muzyczne”

A. Dyrdał – „Amatorski zespół smyczkowy”

S. Ledziński – „Orkiestra dęta”

J. Lenartowska, A. Nowak – Lenartowska – „Dziecięca orkiestra perkusyjna”

S. Krukowski – „Problemy wykonawcze muzyki dawnej”

W odniesieniu do Śpiewu:

W odniesieniu do śpiewu klasycznego:

  1. Sobierajska H., Uczymy się śpiewać, Warszawa 1972
  2. Sipowicz J., Ja i mój głos, 2009
  3. Tarasiewicz B. Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003
  4. Tarasiewicz B., Potyczki z tremą. Koncert jako metoda aktywizowania pracy studenta, w: Media i metody wspomagające jakość kształcenia, red. K. Jankowski, B. Sitarska, C. Tkaczuk, Siedlce 2005

W odniesieniu do śpiewu estradowego:

  1. Sobierajska H., Uczymy się śpiewać, Warszawa 1972
  2. Sipowicz J., Ja i mój głos, 2009
  3. Tarasiewicz B. Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003
  4. Tarasiewicz B., Potyczki z tremą. Koncert jako metoda aktywizowania pracy studenta, w: Media i metody wspomagające jakość kształcenia, red. K. Jankowski, B. Sitarska, C. Tkaczuk, Siedlce 2005
  5. The New Jazz Real Books – Jazz Classics Choice Standards, Pop-Fusion Classics for all instrumentalists and vocalists (vol. 1-3)
  6. Songs, G. Gershwin, New York 1982
  7. Oh, Freedom, Spirituals-Work und Protestsongs, ed. Hans-Jurgen Taube, Berlin1982,
  8. Zagraj to sam, 1993-2012 

Literatura uzupełniająca

W odniesieniu do Organów:

Wydania nutowe: 

- Boellman, Leon, Suite Gotique, Durand

- Brahms, Johannes: Sämtliche Orgelwerke, Breitkopf & Härtel

- Mendelssohn-Bartholdy, Felix: Complete Organ Works, Novello

- Nowowiejski, Feliks: Fantazja polska na organy, PWM

- Surzyński, Mieczysław: Improwizacje organowe na temat pieśni kościelnej „Święty Boże” op. 38, PWM, Kraków

- Sweelinck, Jan Pieterszoon: Opera omnia, Vol. 1, Vereniging voor nederlandse Muziekgeschiedenis, Amsterdam

Szkoły gry: 

- Laukvik, Jon: Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis, Carus, Stuttgart

- Brock, John, Introduction to Organ Playing in 17th & 18th Century Styke, Mont Music, Knoxville, Tennesse

Literatura przedmiotu: 

- Apel, Willy: Geschichte der Orgel-und Klaviermusik bis 1700, Baerenreiter, Kassel

- Klinda, Ferdinand: Orgelregistrierung. Klanggestaltung der Orgelmusik, Breitkopf & Haertel, Wiesbaden

- Lohmann, Ludger: Die Artikulation auf den Tasteninstrumenten des 16.-18. Jahrhunderts, G. Bosse Verlag, Regensburg

- Williams, Peter: The Organ Music of J.S. Bach, Cambridge University Press, Cambridge

 

W odniesieniu do Śpiewu:

 

  1. Martienssen-Lohmann F., Kształcenie głosu śpiewaka, Kraków 1953
  2. Bregy E., Elementy techniki wokalnej, Warszawa 1974

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-06-2019 14:37)