SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Język obcy - niemiecki |
Kod przedmiotu | 09.1-WA-EASMP-LEKTn-S17 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Opanowanie znajomości języka niemieckiego w zakresie słuchania, mówienia, czytania i pisania na poziomie A2/B1+ według skali Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego oraz w zakresie niezbędnym dla potrzeb studiowania oraz późniejszego wykonywania pracy zawodowej.
Znajomość języka niemieckiego na poziomie A2 według skali Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego.
W kolejnym semestrze lektorat języka niemieckiego ma na celu utrwalenie nabytych w trakcie pierwszego semestru sprawności językowych, zaś zasadniczym celem praktycznych zajęć z języka niemieckiego jest konsekwentny rozwój słuchania ze zrozumieniem, mówienia, pisania oraz czytania ze zrozumieniem, jak również wprowadzanie nowych struktur frazeologicznych wykorzystywanych podczas produkcji tekstów ustnych
z uwzględnieniem języka potocznego (dialog, monolog) oraz ćwiczenie i utrwalanie konstrukcji gramatycznych
i semantycznych. Szczególny nacisk kładzie się na umiejętność komunikowania się w języku niemieckim
w sytuacjach życia codziennego i zawodowego, wyrażania własnych opinii (praca
w grupach dwu- i kilku osobowych) z uwzględnieniem poprawności fonetycznej i gramatyczno-leksykalnej.
W zakresie leksyki szczególny nacisk kładzie się na ogólne słownictwo umożliwiające codzienną komunikację
w środowisku obcojęzycznym, jak również na podstawową terminologię dotyczącą sztuki. Ważkim elementem zajęć jest zapoznanie się z szerokim zakresem słownictwa ogólnego umożliwiającym komunikację w środowisku obcojęzycznym oraz kształcenie płynności i skuteczności wypowiedzi ustnych w tych zakresach tematycznych
z zastosowaniem form odpowiednich do wyrażania teraźniejszości, przeszłości i przyszłości. Praca z tekstem wprowadzającym w tematykę związaną ze sztuką: sztuka w życiu człowieka.
W zakresie czytania - praca z tekstem na tematy dotyczące różnorodnych obszarów współczesnego życia: studia i studiowanie, wykształcenie, zawód, praca, życie rodzinne i towarzyskie, święta i uroczystości, elementy krajoznawstwa, współczesne środki przekazu, anglicyzmy, kultura, wielokulturowość w Europie. Nieskomplikowane teksty informacyjno-użytkowe i prasowe: analiza, tłumaczenie.
W wyborze tekstów bazowych dominują teksty odtwarzane z płyt i teksty pisane zorientowane na codzienne czynności, opis postaci, sylwetek, zdarzeń i zjawisk.
Ćwiczone umiejętności językowe to opisywanie, zadawanie pytań, streszczanie, cytowanie, charakteryzowanie, referowanie jak również dialogizacja tekstów pisanych.
W zakresie pisania ćwiczy się redagowanie tekstów użytkowych z wykorzystaniem różnych źródeł ( list
o charakterze formalnym i nieformalnym, notatka, konspekt, e-mail, opis, itp.)
W zakresie rozumienia ze słuchu ważnym elementem jest łączenie tej sprawności z innymi sprawnościami: mówieniem, czytaniem i pisaniem.
Założone cele są realizowane na bazie tekstów dotyczących życia codziennego ( w tym dot. uroczystości rodzinnych i państwowych oraz świąt), instytucji uczelni oraz instytucji państwowych, najnowszej historii, krajoznawstwa z elementami polityki (Unia Europejska), szeroko rozumianej kultury oraz sąsiedztwa polsko-niemieckiego w tych zakresach.
Metoda komunikacyjna nauczania języka obcego (niemieckiego), korzystanie z literatury przedmiotu oraz źródeł internetowych. Czytanie, tłumaczenie, dyskusje w parach i grupach 4-osobowych. Tłumaczenie tekstów - prowadzenie testów sprawnościowych przygotowujących studentów do osiągnięcia poziomu B2
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Weryfikacja, testy sprawności językowych, testy leksykalno-gramatyczne, prezentacja, projekty, aktywny udział w zajęciach. Warunki zaliczenia - uzyskanie przynajmniej 60% w ocenie testów, prezentacji indywidualnych, postępów w nauce językowych sprawności. Udział w zajęciach.
Becker, N., Braunert, J.: Alltag und Beruf &Co. Hueber Verlag, Ismaning 2010
Drocher, Karl-Heinz.: Eindrücke – Einblicke. Ein Programm für die Mittelstufe Deutsch als Fremdsprache. Berlin, München 1994.
Glas-Peters, S./Pude, A.: Menschen. Deutsch als Fremdsprache, Ismaning, 2012
Jansche, Katarzyna: Deutsch. Lesen und Verstehen. Poznań 2003
Malerius, Stephan/Wolski, Przemysław: DEUTSCH KOMMUNIKATIV. Übungen zum praktischen Sprachgebrauch. Warszawa 1994.
Lemce, C. , Rohrmann, L.: Berliner Platz. Langenscheidt Polska, W-wa, 2004
Ros,L.,Swerlowa,O.: Aussichten A1.2-B1.2, Ernst Klett Sprachen, Stuttgart 2011
Sander I, Braun B.: DaF kompakt A2-B1. Ernst Klett Sprachen, Stuttgart 2011
Funk, H., Koenig, M.: Eurolingua Deutsch. Wiedza i świat, W-wa, 2000
Hilpert, S., Kalender, S.: Schritte international. Hueber Verlag, Ismaning, 2007
Kirchmeyer, S.: Blick auf Deutschland. LektorKlett, Stuttgart, 1997.
Motta, G.: Direkt. LektorKlett, Poznań, 2008.
Zeitungsartikel, Radiosendungen, Hörspiele / Każdorazowo ustalana przez prowadzącego
Studenci pracują również w oparciu o artykuły zaczerpnięte z profesjonalnych stron internetowych.
Studenci również przygotowują własne materiały do pracy grupowej
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-06-2019 08:35)