SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Groundbreaking experiments in physics - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Groundbreaking experiments in physics
Kod przedmiotu 13.2-WF-FizD-GEP-S19
Wydział Wydział Fizyki i Astronomii
Kierunek Fizyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Andrzej Drzewiński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Familiarize students with the development of concepts and methods related to the scientific research on examples of the most groundbreaking discoveries in experimental physics. In addition, the student strengthens his current knowledge and combines facts and phenomena from various branches of physics.

Wymagania wstępne

Student should attend the courses of the first-cycle studies in physics.

Zakres tematyczny

- Eratosthenes measurement (297 B.C.) – determining the Earth's circumference
- Archimedes' principle (III w. B.C.) – the buoyant force in a fluid
- Galileo's Experiments (1600) – free-falling and rolling bodies down inclined planes
- Sir Isaak Newton (1665), Sir William Herschel (1800) – experiments on passing light through a prism
- Thomas Young (1801), Clinton Davisson and Lester Germer (1927) – the double-slit experiment with coherent light and diffraction of electrons by a crystal of nickel
- Michael Faraday (1831) – the phenomenon of electromagnetic induction
- Leon Foucault’s pendulum (1851) – experimental confirmation of the Earth's rotation
- Albert Michelson and Edward Morleya (1881) – empirical (not) confirmation of the ether theory
- Ernest Rutherford measurement (rok 1911) – discovery of the atomic nucleus
- Arthur Eddington’s measurement (1919) – gravitational deflection of light
- Otto Stern, Walther Gerlach (1922) – the quantization of angular momentum
- Alain Aspect’s experiment (1981) – Do objective properties appear during the measurement?
- George Lemaître, Edwin Hubble, Saul Perlmutter, Brian Schmidt, Adam Riess i inni (1929 – dzisiaj) – rozszerzający się Wszechświat
- ATLAS Collaboration+CMS Collaboration (2012) – confirmation of the Higgs boson
- And what next? Research, plans, speculation ...

Metody kształcenia

Classes are in the form of lectures – illustrated with slides - when the student is encouraged to ask questions.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Students are assessed on the basis of essay writing. The teacher provides the list of topics a month before the end of classes.

Literatura podstawowa

[1] A. K. Wróblewski, Historia fizyki, PWN 2007
[2] Dzieje nauki. Nauki ścisłe i przyrodnicze, Wydawnictwa Szkolne PWN 2011
[3] Tom Jackson, Physics: An Illustrated History of the Foundations of Science, Shelter Harbor Press 2017

Literatura uzupełniająca

[1] A. Drzewiński, J. Wojtkiewicz, Opowieści z historii fizyki, PWN 2001
[2] J. Przystawa, Odkryj smak fizyki, Wydawnictwa Szkolne PWN 2012

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Piotr Lubiński, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-02-2020 17:56)