SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wykład monograficzny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wykład monograficzny
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-WyMon-S19
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Barbara Literska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zdobycie specjalistycznej wiedzy w zakresie wielu aspektów kultury muzycznej. 

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Wykłady dotyczą czterech zasadniczych zagadnień:

1. Znani i nieznani: twórczość wybranych artystów (kompozytorów, instrumentalistów, wokalistów) w obecnym kontekście kulturowym. 

2. Percepcja i recepcja muzyki – co to takiego?

3. Społeczna rola artysty-muzyka: artysta wolny czy zniewolony?

4. Muzyka jako towar - zagadnienie komercji w kulturze.

Metody kształcenia

Wykład, dyskusja, prezentacja audio i video.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

1. Obecność na zajęciach w 80%.

2. Pisemne kolokwium z zagadnień przedstawionych podczas wykładów.

Literatura podstawowa

Antokoletz Elliott, Muzyka XX wieku, Inowrocław 2009.

Chłopecki Andrzej, O recepcji polskiej muzyki 1945-1995, [w:] Muzyka Polska 1945-1995. Materiały z sesji naukowej 6-10 grudnia 1995 w 20-lecie Zakładu Analizy i Interpretacji Muzyki, red. K. Droba, T. Malecka, K. Szwajgier, Kraków 1996, s. 357-381.

Dahlhaus Carl, Idea muzyki absolutnej i inne studia, Przekł. Antoni Buchner. Kraków 1988. 

Fubini Enrico, Historia estetyki muzycznej, przekł. Zbigniew Skowron. Kraków 1997. 

Gołąb Maciej, Spór o granice poznania dzieła muzycznego, Wrocław 2003.

Ingarden Roman, Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości, Kraków 1973. 

Kłoskowska Antonina, Kultura masowa, Warszawa 1983. 

Kubler Georg, Kształt czasu. Uwagi o historii rzeczy, przekł. Jacek Hołówka, Warszawa 1970. 

Lissa Zofia, „Nowe szkice z estetyki muzyki”, Kraków 1975. 

Meyer L. B., Style and Music: Theory, History, and Ideology. Philadelphia, University of Pennsylvania Press, 1989.

Morawski Stefan, Na zakręcie: od sztuki do po-sztuki, Kraków 1985. 

Paszko Mariusz, Mind Mapping. Jak ogarnąć całość, Warszawa 2006.

Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce, red. Jan Białostocki, Warszawa 1976. 

Read Herbert, Sens sztuki. Warszawa 1982. 

Rueger Christoph, Muzyczna apteczka: na każdy nastrój od A do Z, z niem. przeł. Maria Skalska, Warszawa 2000.

Sztuka - mimesis czy kreacja? Referaty XXXIV Tygodnia Filozoficznego, red. Marcin Podbielski, Lublin 1992. 

Literatura uzupełniająca

Baculewski Krzysztof, Historia muzyki polskiej, t. VIII – Współczesność, cz. 1: 1939-1974, Warszawa 1996.

Baculewski Krzysztof, Polska twórczość kompozytorska 1945- 1984, Kraków 1987.

Chłopecki Andrzej, O recepcji polskiej muzyki 1945-1995, [w:] Muzyka Polska 1945-1995. Materiały z sesji naukowej 6-10 grudnia 1995 w 20-lecie Zakładu Analizy i Interpretacji Muzyki, red. K. Droba, T. Malecka, K. Szwajgier, Kraków 1996, s. 357-381.

Dąbrowski Mieczysław, Postmodernizm: myśl i tekst, Kraków 2000.

Droba Krzysztof, NUP-y według SEMP-ów, [w:] Muzyka Polska 1945-1995. Materiały z sesji naukowej 6-10 grudnia 1995 w 20-lecie Zakładu Analizy i Interpretacji Muzyki, red. K. Droba, T. Malecka, K. Szwajgier, Kraków 1996, s. 338-356.

Dziamski Grzegorz, Postmodernizm, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Od awangardy do postmodernizmu, red. G. Dziamski, s. 389-402.

Helman Zofia, Neoklasycyzm w muzyce polskiej XX wieku, Kraków 1985.

Idee modernizmu i postmodernizmu w poetyce kompozytorskiej i w refleksji o muzyce, red. A. Jarzębska, J. Paja-Stach, Kraków 2007.

Jarzębska Alicja, Idee relacji serialnych w muzyce XX wieku, Kraków 1995.

Kallberg Jeffrey: Chopin in the Marketplace. w: Chopin at the Boundaries. Sex, History, and the Musical Genre. Londyn 1996 s.161-214. 

Lindstedt Iwona, Dodekafonia i serializm w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Lublin 2001.

Lindstedt Iwona, Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Warszawa 2010.

Meyer L. B., Style and Music: Theory, History, and Ideology. Philadelphia, University of Pennsylvania Press, 1989.

Paja-Stach Jadwiga, Muzyka polska od Paderewskiego do Pendereckiego, Kraków 2009.

Pilarski Bohdan, Szkice o muzyce, Warszawa, 2010.

Piotrowska Maria, Neoklasycyzm w muzyce XX wieku, Warszawa 1982.

Rutkowska Anna, Postmodernizm, [w:] „Kompozytorzy polscy 1918-2000”, red. Marek Podhajski, cz. I 

Schaeffer Bogusław, Mały informator muzyki XX wieku. Kraków 1987. 

Tomaszewski Mieczysław, Interpretacja integralna dzieła muzycznego, Kraków 2000.

Witold Lutosławski i jego wkład do kultury muzycznej XX wieku, Studia pod redakcją Jadwigi Pai-Stach, Kraków 2005.

Woźna-Stankiewicz Małgorzata, Muzyka francuska w Polsce w II połowie XIX wieku, Kraków 1999.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Barbara Literska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-05-2019 14:13)