Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Aktywny udział w wykładach poprzez dyskusję. Przygotowanie wystąpienia dotyczącego komunikowania się z osobami z niepełnosprawnością.
Literatura podstawowa
Prillwitz S., Język, komunikacja i zdolności poznawcze niesłyszących. Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1996
ALTERNATYWNE i wspomagające metody komunikacji (red.) J. J. Błeszyński. - Wyd. 2 posz. i popr. - Kraków : "Impuls", 2008
Dworznikowska M., Komunikacja alternatywna w procesie rewalidacji. W: Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych. (red.) C. Kosakowski, M. Zaorska. - Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", 2000.
Dziemidowicz C., Dziecko głuche i język ojczysty : traktat o rozwoju języka w całkowitej ciszy. Polski Komitet Audiofonologii. - Bydgoszcz : Wydawnictwo TANAN, 2003,
KOMUNIKACJA alternatywna osób głuchoniewidomych. (red.) M. Zaorska. - Toruń : "Akapit", 2008
Loebl W., Zastosowanie systemu komunikacji alternatywnej w nauczaniu indywidualnym dziecka z porażeniem. W: Nowatorskie i alternatywne metody w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej : przewodnik metodyczny. (red.) W. Dykcik, B. Szychowiak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2001
Miogsa L., Pomóż mi być : komunikacja i stymulacja zmysłowa osób ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością umysłową. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2005.
Literatura uzupełniająca
Grycman M., Kaniecka K., Porozmawiajmy, Publishing Mouse Excalibur, Kwidzyn 2000
Grycman M., Smyczek A., Wiem, czego chcę!, Stowarzyszenie „Mówić bez słów”,
Kraków 2004
Lechowicz A., Metoda komunikacji symbolicznej Bliss – jej zastosowanie w życiu i w szkole [w:] Mózgowe porażenie dziecięce-problemy mowy, opracowanie: Halina Mierzejewska, Maria Przybysz-Piwkowa, Warszawa 1997
Lechowicz A., Mierzwa T., Muszyńska I., Szczawiński P., Symbole Blissa – broszura wydana przez Stowarzyszenie „Mówić bez słów”, Warszawa 2001
Loebl W., Uniwersalny system pasygraficzny w komunikacji językowej osób niepełnosprawnych, Szkoła Specjalna,1988,nr 6
Loebl W., Kategorie użytkowników wspomagającej i alternatywnej komunikacji,
Szkoła Specjalna,2000,nr 5
Loebl W., Refleksje wokół komunikacji międzyludzkiej – implikacje dla interwencji językowej osób z problemami porozumiewania, Szkoła Specjalna,2001,nr 3
Loska M., Niewerbalne metody porozumiewania się [w:] Mazanek E. (red.) Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wychowanie i nauczanie, WSiP, Warszawa 1998
Martinsen H., Tetzchner S., Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Stowarzyszenie „Mówić bez słów”, Warszawa 2002
Piszczek M. (red.), Metody komunikacji alternatywnej w pracy z osobami niepełnosprawnymi, CMPP-P, Warszawa 1997
Smyczek A., Szczawiński P., Gesty. Stowarzyszenie „Mówić bez słów”, Warszawa 2000
Smyczek A., Szwiec J., Metodyka nauczania alternatywnych sposobów porozumiewania się i techniki posługiwania się symbolami CMPP-P MEN, Warszawa 2000
Warrick A., Porozumiewanie się bez słów, Stowarzyszenie „Mówić bez słów” Warszawa 1999
Uwagi
Zmodyfikowane przez mgr Renata Kubiak (ostatnia modyfikacja: 23-07-2019 11:19)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.