SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komunikacja z osobami z niepełnosprawnością- przedmiot ogólnouczelniany - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komunikacja z osobami z niepełnosprawnością- przedmiot ogólnouczelniany
Kod przedmiotu 05.0-WL-UZP-KzON-s1-S19
Wydział Oferta ogólnouczelniana
Kierunek Oferta ogólnouczelniana
Profil -
Rodzaj studiów
Semestr semestr letni 2019/2020
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Kochan
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Przedstawienie różnych sposobów komunikowania się z osobami z niepełnosprawnością..

Kształtowanie umiejętności dostrzegania i rozwiązywania problemów komunikacyjnych z osobami z niepełnosprawnością.

Uwrażliwienie studentów na problemy dotyczące komunikowania się z osobami z niepełnosprawnością.

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych

Zakres tematyczny

  1. Znaczenie komunikacji w życiu człowieka.
  2. Komunikacja alternatywna i wspomagająca – wyjaśnienia terminologiczne.
  3. Użytkownicy systemów komunikacji alternatywnej i wspomagającej.
  4. Symbole PCS.
  5. Piktogramy.
  6. Symbole Bliss’a.
  7. Tworzenie pomocy komunikacyjnych.
  8. System obrazkowo – migowy – Makaton.
  9.  Polski Język Migowy.
  10. System Językowo – Migowy.

11. Komunikowanie z osobami niewidomymi i głuchoniewidomymi.

12. Ułatwiona komunikacja – tablica literowa.

13. Wykorzystanie sprzętu technicznego do komunikowania i tworzenia pomocy dydaktycznych.

14. Dobór metod komunikowania się.

15. Wykorzystanie metod komunikacji alternatywnej w praktyce.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 

Aktywny udział w wykładach poprzez dyskusję. Przygotowanie wystąpienia dotyczącego komunikowania się z osobami z niepełnosprawnością.

Literatura podstawowa

  1. Prillwitz S., Język, komunikacja i zdolności poznawcze niesłyszących. Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1996
  2. ALTERNATYWNE i wspomagające metody komunikacji (red.) J. J. Błeszyński. - Wyd. 2 posz. i popr. - Kraków : "Impuls", 2008
  3. Dworznikowska M., Komunikacja alternatywna w procesie rewalidacji. W: Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych. (red.)  C. Kosakowski, M. Zaorska. - Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", 2000.
  4. Dziemidowicz C.,  Dziecko głuche i język ojczysty : traktat o rozwoju języka w całkowitej ciszy. Polski Komitet Audiofonologii. - Bydgoszcz : Wydawnictwo TANAN, 2003,
  5. KOMUNIKACJA alternatywna osób głuchoniewidomych. (red.) M. Zaorska. - Toruń : "Akapit", 2008
  6. Loebl W., Zastosowanie systemu komunikacji alternatywnej w nauczaniu indywidualnym dziecka z porażeniem. W: Nowatorskie i alternatywne metody w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej : przewodnik metodyczny. (red.) W. Dykcik, B. Szychowiak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2001
  7. Miogsa L., Pomóż mi być : komunikacja i stymulacja zmysłowa osób ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością umysłową. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2005.

Literatura uzupełniająca

  1. Grycman M., Kaniecka K., Porozmawiajmy, Publishing Mouse Excalibur, Kwidzyn 2000
  2. Grycman M., Smyczek A., Wiem, czego chcę!, Stowarzyszenie „Mówić bez słów”,
    Kraków 2004
  3. Lechowicz A., Metoda komunikacji symbolicznej Bliss – jej zastosowanie w życiu i w  szkole [w:] Mózgowe porażenie dziecięce-problemy mowy, opracowanie: Halina Mierzejewska, Maria Przybysz-Piwkowa, Warszawa 1997
  4. Lechowicz A., Mierzwa T., Muszyńska I., Szczawiński P., Symbole Blissa – broszura wydana przez Stowarzyszenie „Mówić bez słów”, Warszawa 2001
  5. Loebl W., Uniwersalny system pasygraficzny w komunikacji językowej osób niepełnosprawnych, Szkoła Specjalna,1988,nr 6
  6. Loebl W., Kategorie użytkowników wspomagającej i alternatywnej komunikacji,
    Szkoła Specjalna,2000,nr 5
  7. Loebl W., Refleksje wokół komunikacji międzyludzkiej – implikacje dla interwencji językowej osób z problemami porozumiewania, Szkoła Specjalna,2001,nr 3
  8. Loska M., Niewerbalne metody porozumiewania się [w:] Mazanek E. (red.) Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wychowanie i nauczanie, WSiP, Warszawa 1998
  9. Martinsen H., Tetzchner S., Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Stowarzyszenie „Mówić bez słów”, Warszawa 2002
  10. Piszczek M. (red.), Metody komunikacji alternatywnej w pracy z osobami niepełnosprawnymi, CMPP-P, Warszawa 1997
  11. Smyczek A., Szczawiński P., Gesty. Stowarzyszenie „Mówić bez słów”, Warszawa 2000
  12. Smyczek A., Szwiec J., Metodyka nauczania alternatywnych sposobów porozumiewania się i techniki posługiwania się symbolami CMPP-P MEN, Warszawa 2000
  13. Warrick A.,  Porozumiewanie się bez słów, Stowarzyszenie „Mówić bez słów” Warszawa 1999

     

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Renata Kubiak (ostatnia modyfikacja: 23-07-2019 11:19)