SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Trening funkcjonalny |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WF-TFU |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie do indywidualnej pracy z klientem poprzez odtwarzanie właściwych wzorów ruchowych. Przedstawienie metod, technik treningu funkcjonalnego, wykorzystania zasad propriocepcji i dobór przyborów.
znajomość fizjologii, metodyki, anatomii człowieka
1. Podstawy treningu medycznego, Health-Related Fitness – sprawność ukierunkowana na zdrowie.
2. Stabilizacja centralna - formy i metody pracy.
3. Trening funkcjonalny- ograniczenie ryzyka urazu, skutków siedzącego trybu życia i polepszenie osiągnięć sportowych - różne metody pracy (pilates, trening proprioceptywny, joga)
4. Wykorzystanie nowoczesnych przyborów do treningu (bossu, dysk sensomotoryczny, kettlebells, ćwiczenia w systemie TRX, taśmy thera-band).
5. Streching, mobilność a stabilność
6. Pilates core stability - nowoczesne podejście do pracy z ciałem.
Metoda poglądowa, metoda analityczna, dyskusja problemowa, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych, praca w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratorium: Ocenie podlegają: kolokwium sprawdzające wiedzę, projekt indywidualny, ocena z wykonania zadań praktycznych realizowanych na zajęciach. Student nieobecny na zajęciach powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym.
Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
1. Elphinston J. Stabilność, sport oraz wydajność ruchowa Poznań 2016
2. Margulec-Adamowicz N. Molik B, Adaptowana aktywność fizyczna dla fizjoterapeutów, PZWL 2014
3. Nelson A. G., Kokkonen J. Anatomia stretchingu: ilustrowany przewodnik jak poprawić elastyczność i siłę mięśni,. Białystok, Studio Astropsychologii 2011.
4. Stryła W. Pogorzała A.M, Ćwiczenia propriocepcji w rehabilitacji, PZWL 2014
5. Giubilaro G. Mannocci G. Hatha-yoga: kurs asan dla początkujących według tradycji B.K.S. Iyengara. Lublin 1985.
1. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 21-03-2020 18:55)