SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy grafiki projektowej |
Kod przedmiotu | 03.5-WA-GrafP-GRPR-Ć-S14_pNadGen4LIZG |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Grafika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie w podstawy z zakresu grafiki projektowej. Rozwijanie umiejętności w zakresie prowadzenia badań projektowych (gest, kształt, faktura, skala, kolor, kompozycja). Opracowanie właściwych koncepcji, tworzenie kompozycji i układów graficznych oraz organizacji projektu. Posługiwanie się nowymi technikami oraz staranny dobór materiałów stosowanych w realizacjach współczesnej grafiki projektowej. Nauka zasad tworzenia komunikatu wizualnego. Łączenie funkcji estetycznej i informacyjnej w grafice. Obraz i tekst jako komponenty przekazu niosącego formę i treść. Umiejętne stosowanie poznanych reguł typografii w kompozycji. Znak jako moduł w komunikacji. Kolor jako element w realizacjach projektowych w celu wywołania określonych emocji.
Umiejętność posługiwania się technikami rysunkowymi, malarskimi. Podstawowa znajomość programów graficznych oraz technik cyfrowego przetwarzania obrazu (wektor, bitmapa, edycja tekstu - pakiet Adobe). Znajomość pojęć z zakresu podstaw projektowania graficznego.
Ćwiczenia obejmują: podstawy kompozycji, umiejętność wykorzystania gestu, kształtu, faktury, skali oraz koloru. Podstawy typografii, zagadnienia związane z pojęciami: kompozycji literniczych. Projektowanie znaku, symbolu, piktogramu oraz metody ich świadomego użycia. Litera jako jeden z podstawowych elementów w procesie projektowania. Plakat typograficzny jako ekspresyjna forma przekazu. Ilustracja jako część kreacji projektowej.
Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje zapoczątkowane koncepcjami szkicowymi (manualnymi) aż po gotowe realizacje (tematy do wyboru – treści programowe) w adekwatnym oprogramowaniu graficznym w które wyposażona jest pracownia komputerowa. Indywidualne konsultacje pozwalają na wypracowanie właściwych i samodzielnych decyzji projektowych. Studenci przygotowują również materiały i pracują samodzielnie poza pracownią. Ćwiczeniom towarzyszy cykl krótkich wykładów z grafiki projektowej zawierających podstawową terminologię projektowania graficznego i typografii, historię projektowania oraz współczesnych tendencji w grafice projektowej. Studenci zobowiązani są do bieżącego zapoznawania się z aktualnymi propozycjami z zakresu czasopism i literatury oraz stron www.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną.
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte w ramach konsultacji indywidualnych projektów (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).
Obowiązkowa obecność na zajęciach. Realizacja wyznaczonych ilościowo ćwiczeń w obszarze semestru (roku) z możliwością wyboru z pełnego zakresu propozycji. Aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć oraz jakość zdobytych umiejętności.
Przygotowanie prac do wydruku: pliki .pdf , druk zrealizowanych prac.
Przesłanie w formie cyfrowych „wglądówek” zrealizowanych zadań.
Zmodyfikowane przez dr Piotr Czech (ostatnia modyfikacja: 31-03-2020 11:47)