SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy grafiki warsztatowej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy grafiki warsztatowej
Kod przedmiotu 03.1-WA-GrafP-GRWA-Ć-S14_pNadGenCDG19
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Grafika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Dziuba
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 60 4 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Uzyskanie podstaw wiedzy  z zakresu grafiki warsztatowej w tym grafiki cyfrowej:

- poznanie różnych metod pozyskiwania matrycy z uwzględnieniem charakterystycznych cech środków ekspresji przynależnych konkretnej technice i ich świadome wykorzystywanie,

-  twórcze posługiwania się tradycyjnym i cyfrowym warsztatem graficznym:  druk wklęsły, druk wypukły, druk płaski: litografia i sitodruk, druk cyfrowy.

Poszczególne pracownie realizujące program Podstaw grafiki warsztatowej -  UWAGI

Studenci są podzieleni na grupy i mają 3 semestry na zapoznanie się z w/w  technikami graficznymi. Po zaliczeniu podstaw grafiki warsztatowej kontynuują naukę w Pracowniach grafiki warsztatowej, Pracowni Grafiki Cyfrowej i  w Pracowniach wolnego wyboru.

 

 

 

 

 

 

Wymagania wstępne

Dobrze widziana:

  • autoprezentacja dotychczasowego doświadczenia plastycznego /szkice, rysunki, fotografie, grafiki  i inne wizualnie  zwerbalizowane projekty,
  • podstawowa znajomość zasad kompozycji i rysunku,
  • podstawowa znajomość obsługi komputera i narzędzi peryferyjnych (w przypadku grafiki cyfrowej)

Zakres tematyczny

Praktyczny zakres ćwiczeń  jak i  stopień trudności ideowej interpretacji tematów  związany jest z rokiem studiów i może również uwzględniać indywidualne zainteresowania i predyspozycje studenta.

Zaproponowane przez prowadzącego 2- 3 obowiązkowe tematy w semestrze zakładają swobodę i samodzielność poszukiwań oraz:

  • poznanie  wiedzy technologicznej z zakresu druku: wklęsłego, wypukłego; sitodruku, litografii, druku cyfrowego 
  • proces drukowania jako element artystycznej kreacji,
  • twórczy eksperyment - pozyskiwanie autorskiej matrycy,
  • poznanie charakterystycznych dla konkretnej techniki środków wyrazu artystycznego

 

Metody kształcenia

Zajęcia mają formę ćwiczeń i każde zadanie kończy się jego fizyczną  realizacją w formie odbitki, wydruku czy np. projekcji lub obiektu graficznego  w zależności od techniki.

Student realizuje tematy obowiązujące w danym semestrze w konkretnej pracowni lub indywidualnie zaproponowane po wcześniejszej akceptacji prowadzącego.

W przypadku tradycyjnych technik - po zatwierdzeniu projektu wybierana jest technika, metoda realizacji i sposób drukowania.

Konsultacje i korekty odbywają się na bieżąco na każdym etapie realizacji.

Obowiązkowe przeglądy semestralne i końcoworoczne.

Najlepsze prace biorą udział w wystawie końcoworocznej, konkursach i wystawach zewnętrznych.


 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Weryfikacja efektów pracy studenta odbywa się na bieżąco  w trakcie konsultacji /korekt oraz tzw. przeglądów roboczych. Podsumowaniem są przeglądy semestralne  i końcoworoczne oraz wystawy końcoworoczne.

Na finalną ocenę składają się:

  • obecność i aktywność na zajęciach,
  • stopień zaangażowania i postępy w praktycznej realizacji idei projektów,
  • oryginalność założeń i rozwiązań artystycznych i formalnych,
  • twórcze podejście do realizowanych tematów,
  • umiejętność wyciągania wniosków i podejmowania decyzji
  • opanowanie warsztatu i technik realizacyjnych

Skala ocen: 2 do 5

Literatura podstawowa

  1. Grafika artystyczna – podręcznik warsztatowy, Wydział Grafiki ASP w Poznaniu, Poznań, 2007

  2. Jorgi Catafal, Clara Olivia, „Techniki graficzne”, Arkady, Warszawa, 2004

  3. Andrzej Jurkiewicz, „Podręcznik metod grafiki artystycznej”, Arkady, Warszawa, 1975

  4. Jerzy Werner, „Podstawy technologii malarstwa i grafiki”, PWN, Warszawa, 1979

  5. Ales Krejca, „Techniki sztuk graficznych”, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1984

  6. Podręczniki  do  nauki programów graficznych min:

    - Adobe Photoshop CC/CC, Oficjalny podręcznik, Andrew Faulkner, Conrad Chavez, Wydawnictwo Helion, 2016, oraz - Adobe Illustrator CC/CC PL, Oficjalny podręcznik, Brian Wood, Helion 2015,

Literatura uzupełniająca

1. Katalogi z konkursów i wystaw graficznych, min:

2.    7, 8, 9, 10 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2009, 2012, 2015, 2018 Katowice

3.   5 -11 Biennale Grafiki Studenckiej – Poznań, 2007, 2009, 2011, 2013, 2015, 2017, 2019

4.   Wielość w jedności. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i działania intermedialne w grafice polskiej,  Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, 2018

5.   VI Międzynarodowe Triennale Grafiki Cyfrowej Gdynia 2019, Stowarzyszenie Promocji Artystów Wybrzeża ERA ART i Centrum Designu, Gdynia 2019

6.    Międzynarodowe  Biennale Grafiki Cyfrowej – Gdynia 2008, 2010, 2012, 2014, 2016, 2018

7.    Międzynarodowe Triennale Grafiki – Kraków 2006, 2009, 2012, 2015, 2018

8.   Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej- Kraków 2006, 2009, 2012, 2015, 2018

9.   Kolor w Grafice Toruń 2003, 2006, 2009, 2012, 2015, 2018 Galeria Sztuki Wozownia

10.  ARSGRAFIA – PrintArt 2009, Międzynarodowe Triennale PrintArt Kraków - Katowice 2009, wydawca ASP w Katowicach

11.  Aktualne katalogi i wydawnictwa monograficzne i strony www:

  • http://www.triennial.cracow.pl/Aktualności/triennial.cracow.pl - Międzynarodowe Triennale Grafiki- Kraków)
  • http://tgp.asp.katowice.pl,  Triennale Grafiki Polskiej - Katowice 2018
  • http://www.arteon.pl, - magazyn o sztuce
  • http://www.format-net.pl, - pismo artystyczne/kwartalnik
  • http://www.artluk.com - magazyn o sztuce

 

 

Uwagi

Pracownie realizujące program Podstaw grafiki warsztatowej:

  • Pracownia druku wklęsłego i wypukłego -  prof. Piotr Szurek, dr Maryna Mazur
  • Pracownia litografii -  prof. Andrzej Bobrowski, mgr Paweł Andrzejewski
  • Pracownia sitodruku prof. Andrzej Bobrowski  mgr Mirosław Gugała
  • Pracownia grafiki cyfrowej - dr Katarzyna Dziuba

Studenci są podzieleni na grupy i przez okres 3 pierwszych semestrów  poznają  w/w techniki graficzne.

 


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 03-05-2020 21:55)