SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Rysunek anatomiczny |
Kod przedmiotu | 03.1-WA-GrafP-RYSA-Ć-S14_pNadGenN6UKF |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Grafika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia zaznajamiają studentów z anatomią człowieka, uczą ukazywać ją za pomocą narzędzi rysunkowych. Wzbogacają studenta o nowe doświadczenia w oparciu o pracę z modelem. Są źródłem inspiracji i wstępem do samodzielnej pracy twórczej, której tematem jest człowiek. Celem przedmiotu jest również wykorzystanie swoich umiejętności w innych pracowniach.
Student powinien posiadać umiejętność rysowania w oparciu o obserwację modela z natury.
Tematy realizowane podczas zajęć:
- podstawowe informacje o układzie kostnym i mięśniowym człowieka w oparciu o rysunek szkieletu, i przede wszystkim żywego modela
- perspektywa i przestrzeń
- studium proporcji człowieka
- kontrapost
- zadanie domowe: studium głowy człowieka
Program pracy studentów przewiduje wyłącznie studium aktu w oparciu o modela. Przeprowadzane ćwiczenia zapoznawać będą zarówno z ogólną budową ciała człowieka, jak i z poszczególnymi częściami ciała osobno, w zależności od pozy i zadanego tematu (np. tors, kończyny górne i dolne, głowa). Studiowanie sylwetki w kontekście przestrzeni, studium głowy. Tematy rozszerzone zostają o aspekt przestrzeni wokół człowieka.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ogólną ocenę studenta składają się: aktywność w pracowni, zaangażowanie i współpraca z prowadzącymi, samodzielność, kreatywność. Istotne jest zrealizowanie ustalonej ilości tematów, które obejmują pracę na zajęciach i zadania domowe (np. studium głowy). Na ocenę końcową mają wpływ artystyczny i merytoryczny rezultatu prac.
Sarah Simblet, „Anatomia dla artystów”, Arkady, Warszawa, 2003
Josef Zrzawy, „Anatomia człowieka dla plastyków”, PZWL, Warszawa, 1963
Jeno Barscsay, „Anatomia dla artysty”, Wydawnictwo Ossolińskich, Wrocław, 1988
Terisio Pignatti, „Historia rysunku. Od Altamiry do Picassa”, Arkady
R.D. Sinelnikow, Atlas of human anatomy, tom 1-3, Mir Publishers, Moscow, 1989
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 03-05-2020 17:37)