SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pracownia wolnego wyboru - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pracownia wolnego wyboru
Kod przedmiotu 03.0-WA-MalarP-PWW-Ć-S12_genJTJY9
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Malarstwo
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ryszard Woźniak, prof. UZ
  • dr Barbara Bańda
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Rozwinięcie umiejętności warsztatowych w stopniu umożliwiającym tworzenie oryginalnych utworów w wybranej technice.
Ugruntowanie wiedzy na temat pojęć opisujących właściwości formy plastycznej i określeń technicznych związanych z malowaniem.
Rozwinięcie zrozumienia związków łączących formę i treść utworu plastycznego.
Rozwinięcie umiejętności doboru plastycznych środków wyrazu do podejmowanego zadania lub tematu.
Przygotowanie studenta do samodzielnej analizy zadań studyjnych do pozyskiwania niezbędnych informacji oraz do samodzielnego opracowywania koncepcji wykonawczej dzieła. Stworzenie podstaw do samodzielnego kształtowania idiomów wyrazowych w obszarze malarstwa.

Wymagania wstępne

Nie ma wymagań wstępnych.

Zakres tematyczny

W zależności od możliwości i preferencji studenta; projektowanie i realizacja kompozycji malarskich na podstawie obserwacji lub o charakterze swobodnej interpretacji i kreacji.
Rozwijanie zasobu umiejętności technicznych i warsztatowych. Praca z tematem podanym przez prowadzącego pedagoga i/lub praca z tematem sformułowanym samodzielnie.
Ćwiczenia z zakresu interpretacji obserwowanej natury. Tworzenie kompozycji na zadany temat, odnoszący się do elementów składowych formy dzieła malarskiego, takich jak: barwa i gama barwna, kontrast, światło, nasycenie, walor, rytm i ruch, mocne punkty kompozycji, faktura, iluzja przestrzeni itp.. Praktyczne doskonalenie użycia materiałów i narzędzi malarskich.

Metody kształcenia

Zadania tematyczne realizowane samodzielnie i/lub pod kierunkiem pedagoga. Konsultacje prac będących w trakcie realizacji, w miarę potrzeb studenta. Omawianie ukończonych prac indywidualnie i w trakcie dyskusji w szerszym gronie. Przeglądy prac o charakterze roboczym, w trakcie semestru. Przegląd podsumowujący na zakończenie semestru.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest zaangażowanie i aktywność w realizacji podjętych zadań i tematów.
Udział w konsultacjach, okresowych i podsumowujących przeglądach prac.

Literatura podstawowa

Według potrzeb określa prowadzący pracownię.

A- geometra. Hans Arp i Polska, Muzeum Narodowe w Poznaniu, 2017

New perspective in painting. Vitamine P, Phaidon, 2002

New perspective in painting. Vitamine P2, Phaidon, 2012

Literatura uzupełniająca

Bierzące publikacje na temat sztuki współczesnej.

www.magazynszum.pl

 

Uwagi

Ze względu na często występujące naturalne różnice w poziomie uzdolnień plastycznych studentów jak również różnice w tempie przyswajania specyficznej wiedzy i umiejętności pedagog jest zmuszony indywidualizować tok pracy na wszystkich etapach kształcenia. Poszczególne części programu i elementy tworzące zakres tematyczny przedmiotu mogą być realizowane przez pedagogów w różnym czasie. Zdarza się również, że na kolejnych etapach kształcenia powraca się w miarę potrzeby do zadań o charakterze podstawowym.

dodatkowo obowiązywać będą 2 godziny konsultacji tygodniowo


Zmodyfikowane przez dr Barbara Bańda (ostatnia modyfikacja: 06-04-2020 09:47)