SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Rysunek anatomiczny |
Kod przedmiotu | 03.1-WA-MalP-RYSA-Ć-S14_pNadGenTDGHG |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Malarstwo |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia zaznajamiają studentów z anatomią człowieka, uczą ukazywać ją za pomocą rysunku. Zajęcia poszerzone zostają o wiedzę dotyczącą perspektywy. Wzbogacają studentów o nowe doświadczenia, mogą być źródłem inspiracji i wstępem do samodzielnej pracy twórczej, której tematem jest człowiek.
Studenci rozwijają zdobyte w pierwszym semestrze umiejętności rysunkowe i potrafi wykorzystać swoją wiedzę.
Tematy realizowane podczas zajęć:
- dokładne studium ludzkiego ciała
- studium tułowia, tułów w ruchu
- kończyny górne, ramiona, bark, anatomia dłoni
- kończyny dolne, biodro udo, podudzie, budowa stopy
- różnice w budowie ciała kobiety i mężczyzny
- ciało w przestrzeni, perspektywa postaci (skróty)
- postać w ruchu
- zadanie domowe: szkice głowy człowieka - oczy, nos, usta, uszy
Program pracy przewiduje wyłącznie ćwiczenia rysunkowe z natury (studium aktu). Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z budową ludzkiego ciała, szczegółami anatomicznymi, przejściami i relacjami pomiędzy poszczególnymi partiami ciała. Ogromne znaczenie ma studiowanie proporcji a także wyczucie konstrukcji postaci. Ważna jest tu wnikliwa obserwacja i bezpośrednie spostrzeganie, gdyż studenci spotykają się z perspektywicznymi zniekształceniami, skrótami. Przeprowadzane ćwiczenia zapoznawać będą z ogólną budową człowieka, jak i z poszczególnymi częściami ciała osobno (np. tors, kończyny górne i dolne, głowa). Dynamizowanie pozy, studiowanie człowieka w ruchu, przedstawianie napiętych i rozluźnionych mięśni prowadzić będzie do pełniejszego poznania ciała, jego dynamiki. Zadania rysunkowe rozszerzone zostają o aspekt przestrzeni wokół człowieka.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ogólną ocenę studenta składają się: aktywność w pracowni, zaangażowanie i współpraca z prowadzącymi, samodzielność, kreatywność, ocena artystycznego i merytorycznego rezultatu prac. Istotne jest zrealizowanie ustalonej ilości rysunków.
Sarah Simblet, „Anatomia dla artystów”, Arkady, Warszawa, 2003
Josef Zrzawy, „Anatomia człowieka dla plastyków”, PZWL, Warszawa, 1963
Jeno Barscsay, „Anatomia dla artysty”, Wydawnictwo Ossolińskich, Wrocław, 1988
Terisio Pignatti, „Historia rysunku. Od Altamiry do Picassa”, Arkady
R.D. Sinelnikow, Atlas of human anatomy, tom 1-3, Mir Publishers, Moscow, 1989
dodatkowo obowiązywać będą 2 godziny konsultacji tygodniowo
Zmodyfikowane przez prof. Piotr Szurek (ostatnia modyfikacja: 20-04-2020 15:38)