SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rysunek anatomiczny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rysunek anatomiczny
Kod przedmiotu 03.1-WA-MalP-RYSA-Ć-S14_pNadGenTDGHG
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Malarstwo
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. Piotr Szurek
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zajęcia zaznajamiają studentów z anatomią człowieka, uczą ukazywać ją za pomocą rysunku. Zajęcia poszerzone zostają o wiedzę dotyczącą perspektywy. Wzbogacają studentów o nowe doświadczenia, mogą być źródłem inspiracji i wstępem do samodzielnej pracy twórczej, której tematem jest człowiek.

Wymagania wstępne

Studenci rozwijają zdobyte w pierwszym semestrze umiejętności rysunkowe i potrafi wykorzystać swoją wiedzę.

Zakres tematyczny

Tematy realizowane podczas zajęć:

- dokładne studium ludzkiego ciała

- studium tułowia, tułów w ruchu

- kończyny górne, ramiona, bark, anatomia dłoni

- kończyny dolne, biodro udo, podudzie, budowa stopy

- różnice w budowie ciała kobiety i mężczyzny

- ciało w przestrzeni, perspektywa postaci (skróty)

- postać w ruchu 

- zadanie domowe: szkice głowy człowieka - oczy, nos, usta, uszy

Metody kształcenia

Program pracy przewiduje wyłącznie ćwiczenia rysunkowe z natury (studium aktu). Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z budową ludzkiego ciała, szczegółami anatomicznymi, przejściami i relacjami pomiędzy poszczególnymi partiami ciała. Ogromne znaczenie ma studiowanie proporcji a także wyczucie konstrukcji postaci. Ważna jest tu wnikliwa obserwacja i bezpośrednie spostrzeganie, gdyż studenci spotykają się z perspektywicznymi zniekształceniami, skrótami. Przeprowadzane ćwiczenia zapoznawać będą z ogólną budową człowieka, jak i z poszczególnymi częściami ciała osobno (np. tors, kończyny górne i dolne, głowa). Dynamizowanie pozy, studiowanie człowieka w ruchu, przedstawianie napiętych i rozluźnionych mięśni prowadzić będzie do pełniejszego poznania ciała, jego dynamiki. Zadania rysunkowe rozszerzone zostają o aspekt przestrzeni wokół człowieka.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ogólną ocenę studenta składają się: aktywność w pracowni, zaangażowanie i współpraca z prowadzącymi, samodzielność, kreatywność, ocena artystycznego i merytorycznego rezultatu prac. Istotne jest zrealizowanie ustalonej ilości rysunków.

Literatura podstawowa

  1. Sarah Simblet, „Anatomia dla artystów”, Arkady, Warszawa, 2003

  2. Josef Zrzawy, „Anatomia człowieka dla plastyków”, PZWL, Warszawa, 1963

  3. Jeno Barscsay, „Anatomia dla artysty”, Wydawnictwo Ossolińskich, Wrocław, 1988

  4. Terisio Pignatti, „Historia rysunku. Od Altamiry do Picassa”, Arkady

Literatura uzupełniająca

  1. R.D. Sinelnikow, Atlas of human anatomy, tom 1-3, Mir Publishers, Moscow, 1989

Uwagi

dodatkowo obowiązywać będą 2 godziny konsultacji tygodniowo


Zmodyfikowane przez prof. Piotr Szurek (ostatnia modyfikacja: 20-04-2020 15:38)