SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy grafiki warsztatowej lub projektowej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy grafiki warsztatowej lub projektowej
Kod przedmiotu 03.5-WA-GrafP-GrafWP-S16
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Malarstwo
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Maryna Mazur
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poprzez wiedzę i wykształcone umiejętności student będzie realizował w kierunkowych pracowniach projektowania graficznego lub grafiki warsztatowej zadania związane z programem projektowania graficznego lub programem grafiki warsztatowej poszczególnych pracowni projektowych i graficznych.

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać podstawowe sprawności manualne (rysunek, malarstwo), podstawową znajomość programów graficznych do grafiki wektorowej, edycji tekstu i pracy z mapami bitowymi. Powinien samodzielnie analizować temat i kreatywnie rozwiązywać problemy łącząc obraz z treścią znaczeniową w pracowniach grafiki projektowej bądź budować własną interpretację zadań w pracowniach grafiki warsztatowej.

 

Zakres tematyczny

Studenci, przygotowani w podstawowych pracowniach rysunkowych i malarskich, korzystając z komputera z urządzeniami peryferyjnymi, w jasny i klarowny sposób realizują zadania i ćwiczenia wymagane przez prowadzącego. W ramach zajęć studenci wykonują prace mające swoje źródła w liternictwie, typografii, ilustracji. Projektują proste znaki graficzne, opracowują podstawowe druki firmowe, ulotki, foldery. W pracowniach grafiki warsztatowej realizują tematy przypisane do poszczególnych pracowni graficznych, poznają różnorodne techniki i możliwe sposoby realizacji własnych projektów. Poznają różne pracownie projektowania graficznego oraz pracownie grafiki warsztatowej działające w ISW.

Metody kształcenia

Pokaz multimedialny, omówienie ćwiczeń oraz technik graficznych.
Otwarta dyskusja w grupie na temat proponowanych projektów.
Rozmowa indywidualna w obecności grupy poszerzająca umiejętności argumentacji i obrony własnych decyzji.
W pracowni projektowej Forum Internetowe – wirtualna pracownia dla całej grupy studentów.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Każdy ze studentów oceniany jest indywidualnie, szczególną uwagę zwracając na samodzielność, kreatywność, zaangażowanie i współpracę z prowadzącym. Umiejętność przekazu własnych przemyśleń, umiejętność argumentacji, przedstawienie swoich racji w formie graficznej i werbalnej są składową ogólnej oceny studenta. Każdy temat omawiany jest ze studentem w obecności grupy. Zaliczenie z oceną po przedstawieniu prac w formie wydruku komputerowego w formacie podanym w temacie ćwiczeń oraz w formie zapisu elektronicznego. W pracowniach grafiki warsztatowej zaliczenie po przedstawieniu własnoręcznych druków.

Literatura podstawowa

1.      Gavin Ambrose, Paul Harris Layout. Zasady -- kompozycja – zastosowanie Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008

2.      Umberto Eco Pejzaż semiotyczny ;  PIW; Warszawa; 1972

3.      James Felici Kompletny przewodnik po typografiiWydawnictwo: słowo/obraz terytoria; Gdańsk 2006

4.      Adrian Frutiger Człowiek i jego znaki Wydawnictwo: Do, Warszawa; 2003

5.      Wasilij Kandinski Punkt i linia a płaszczyzna; PIW, Warszawa. 1986

6.      Joanna Sarzyńska-Putowska Komunikacja wizualna; Fundacja ASP Kraków; 2002

7.      Katalogi z konkursów i wystaw, min:

8.      5  Biennale grafiki studenckiej – Poznan 2007

9.      6   Biennale grafiki studenckiej – Poznan 2009

10.      7  Biennale grafiki studenckiej – Poznan 2011

11.      8  Biennale grafiki studenckiej – Poznan 2013

12.      ARSGRAFIA – PrintArt 2009, Międzynarodowe Triennale PrintArt Kraków - Katowice 2009, wydawca ASP w Katowicach

13.      7 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2009, BWA Katowice

14.      8 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2012, BWA, Katowice

15.      Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej- Kraków 2006, 2009, 2012

16.   Międzynarodowe Triennale Grafiki – Kraków 2006, 2009, 2012

17.   Kolor w Grafice Toruń 2003, 2006, 2009,2012, Galeria Sztuki Wozownia

18.   Międzynarodowe  Biennale Grafiki Cyfrowej – Gdynia 2008, 2010, 2012

19.   Podręczniki  do  programów graficznych min:

20.   Adobe  Photoshop CS5/CSP PL , Helion, 2011

21.   Po prostu Photoshop CS5/CSP PL, Helion 2011, Elaine Weinmann, Peter Lourekas

22.   Sztuka w Polsce 1945- 2005, A. Rottenberg,Stentor, Warszawa 2005

23.   ,,Digital art”,  Christiane Paul, Thames& Hudson world of art ,2003

24.   ,,Printmaking at the edge’’ Richard Noice, 2006

25.   ,,Colour in art ‘’ John Gage ,Thames& Hudson world of art, 2006

26.   „Grafika współczesna :Między unikatem a elektroniczną kopią: referaty z sesji naukowej zorganizowanej w ramach programu Międzynarodowego Triennale Grafiki Kraków, 1999

27.   „Zastosowanie druku cyfrowego w praktyce grafiki artystycznej” Prof. A. Romaniuk ASP Katowice 2002

28.   Lev Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006

29.   R.W.Kluszczyński, Sztuka Interaktywna-Od dzieła –instrumentu do interaktywnego spektaklu, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010

30.   Interaktywne Media Sztuki,red A. Porczak, ASP Kraków 2009

31.   Estetyka cyfrowa, N.Bolz, przeł J.Ostaszewski, red.A. Gwóźdź

32.   Sztuka i iluzja, B.Gombrich, PWN,Warszawa 1984

33.   Punkt,linia,płaszczyzna, W.Kandinsky, Warszawa 1989

34.   Sztuka w Polsce 1945- 2005, A. Rottenberg,  ,Stemtor, Warszawa 2005

35.   Sztuka i percepcja wzrokowa, R.Arnheim,Warszawa 1979

Literatura uzupełniająca

1.      Robert Bringhurst, Elementarz stylu w typografii, Design Plus; 2008

2.     Jacek Mrowczyk Niewielki słownik typograficzny; Słowo / obraz terytoria; 2008

3.     Michael Evamy Logo Przewodnik dla projektantów; Wydawnictwo PWN; 2008

4.     Piotr Rypson Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949; Karakter; 2011

1a.      Literatura uzupełniająca: Czasopisma:

2.      ,,Arteon”  „Format” ,,2+3D",,,Notes", ,,Autoportret’’ Exit’’ ‘’Grafia (2004-2008)

3.      Strony www:

4.      www:triennial.cracow.pl (Stowarzyszenie Miedzynarodowe Triennale Grafiki- Kraków)

5.      www:icondata.trienial.cracow.pl  (wirtualne muzeum współczesnej grafiki)

6.      www:polishprintmaking.com

7.      www:arteon.pl

8.      www:obieg.pl

9.      ,,Namietnosci i inne przypadki, /Izabella Gustowska: Passions and Other Cases,

10.    Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa 2001,

11.   ,,Społeczeństwo informacyjne, Cyberkultura. Sztuka, Multimediów,

12.   R.W.Kluszczyński ,   Rabid, Kraków 2001,

13.   ,,Skanowanie cyfrowe dla profesjonalistów", Busch David D.

14.   ,,Sztuka i percepcja wzrokowa” Rudolf Arnheim

15.   ,,KOLOR  kurs dla artystów i projektantów” David Hornung, Universitas, 2009

16.   ,,Contemporary graphic art. in Poland”R. Noyce– Craftsman House - 1997

Uwagi

dodatkowo obowiązywać będą 2 godziny konsultacji tygodniowo


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Łukasik, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-05-2020 23:34)