SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Alternatywne koncepcje edukacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Alternatywne koncepcje edukacji
Kod przedmiotu 05.9-WA-SWP-AKED-S16
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Katarzyna Giedrojec
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z alternatywnymi formami edukacji ukierunkowanej na rozwój osobowości, kreatywnego myślenia oraz umiejętne wykorzystywanie wiedzy w praktyce.

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych.

Zakres tematyczny

1.Student zapoznaje się z pojęciem Edukacji Alternatywnej

2.Student  poznaje Istotę i założenia Edukacji Alternatywnej

3.Student przedstawia charakterystykę wybranych koncepcji alternatywnych:

  • koncepcja Celestyna Freineta
  • pedagogika Rudolfa Steinera i szkoła Waldorfka
  • system Marii Montessori
  • koncepcje Janusza Korczaka
  • szkoła demokratyczna
  •  szkoła daltońska
  •  szkoły leśne
  • nauczanie domowe

4. Student potrafi zastosować założenia elementy filozofii szkolnictwa alternatywnego w pisaniu konspektów.

 

 

Metody kształcenia

  • pogadanka
  • metoda sytuacyjna
  • burza mózgów
  • gry i zabawy dydaktyczne
  • ćwiczenia praktyczne: metoda projektów - opis warsztatów lub konspektów

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • aktywne uczestnictwo w zajęciach
  • systematyczna praca nad realizacją wyznaczonych zadań
  • umiejętne wykorzystanie wiedzy teoretycznej w pisaniu planów warsztatów lub konspektów warsztatów plastycznych

Literatura podstawowa

1.Kupisiewicz C.,Paradygmaty i wizje reform oświatowych, Warszawa .1985

2.Kupisiewicz C.Szkoła w XX wieku: kierunki i próby przebudowy, Warszawa 2006

3.Milerski B., Śliwerski B. Leksykon PWN „Pedagogika”, Warszawa 2000

4. Różycka E. (red. prow.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku Warszawa 2003 (t.1 ),200 ( t. 7)

5. Unowocześnienie systemu dydaktycznego E.Fleming

Literatura uzupełniająca

Każdorazowo ustalona przez prowadzącego, możliwość korzystania ze stron internetowych w celu uzupełnienia bieżących wiadomości

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-04-2020 20:27)