SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Arteterapia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Arteterapia
Kod przedmiotu 05.9-WA-SWP-ARTE1 -S16
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Patrycja Wilczek-Sterna
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zdobycie umiejętności wykorzystania poznanych technik oraz zagadnień związanych ze sztuką wizualną do celów terapeutycznych.

Wymagania wstępne

Znajomość wybranych technik plastycznych i głównych zagadnień związanych ze sztuką wizualną. Ponadto wymogiem uczestniczenia w zajęciach jest twórcze podejście do rozwiązywania problemów a także postawa nacechowana otwartością i zaangażowaniem.

Zakres tematyczny

1. Omówienie programu oraz literatury przedmiotu. Prezentacja wybranych przykładów działań arteterapeutycznych z obszaru sztuk wizualnych.

2. Warsztaty autorskie prowadzony przez wykładowcę.

3. Od idei do formy – pomysły i realizacja prac studentów tworzonych jako forma autoteterapii. Konsultacje z wykładowcą.

4. Ewaluacja zajęć.

Metody kształcenia

  • dyskusja

  • prezentacja multimedialna

  • metoda projektów

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • aktywne uczestnictwo w zajęciach

  • systematyczna praca nad realizacją wyznaczonych zadań

  • omówienie oraz pisemne podsumowanie zajęć

Literatura podstawowa

Wita Szulc, Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Difin, Warszawa 2011.

Arteterapia w medycynie i edukacji, pod red. Wiesława Karolaka i Barbary Kaczorowskiej, Wyższa

Wiesław Karolak, Sztuka jako zabawa – zabawa jako sztuka, Wydawnictwo CODN, Warszawa 1998.

Eugeniusz Józefowski, Janina Florczykiewicz, Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego w przestrzeni sztuki, Wrocław 2015.

Edward Nęcka, Trening twórczości, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1998.

Warsztaty edukacji twórczej, pod red. Elżbiety Olinkiewicz i Ewy Repsch, Wydawnictwo Europa, Wrocław 2001.

Literatura uzupełniająca

http://arteterapia.pl/

https://arttherapy.org/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-04-2020 20:29)