SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pracownia dyplomująca - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pracownia dyplomująca
Kod przedmiotu 03.0-WA-ArchWP-Dypl-Ć-S13_genAP86J
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Alicja Lewicka-Szczegóła, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 90 6 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do realizacji artystycznej części dyplomu magisterskiego. Przygotowanie obejmuje wszystkie etapy pracy: od zamysłu twórczego, wyboru tematyki prac plastycznych przez poszczególne fazy realizacji, aż do decyzji o sposobie aranżacji wystawy i miejscu ekspozycji.

Wymagania wstępne

Student dokonuje wyboru pracowni, w której ma zamiar realizować pracę dyplomową. Powinien on wynikać z jego zainteresowań twórczych. Wybór musi być zatwierdzony przez nauczyciela akademickiego prowadzącego pracownię dyplomującą na początku 3. semestru (podstawą kwalifikacji może być m.in. rozmowa ze studentem,  przegląd prac). 

Wykaz pracowni dyplomujących został ujęty w punkcie Uwagi

Zakres tematyczny

Kształcenie w pracowni dyplomującej trwa dwa semestry (3. i 4.). Zakres tematyczny wynika ze specyfiki danej pracowni i jest zgodny z dyscypliną/ dyscyplinami w zakresie sztuk wizualnych, w których prowadzi kształcenie.

Przykładowy zakres tematyczny: Przedstawienie i omówienie ogólnej idei, zamysłu twórczego. Artykulacja wstępnego zarysu, kształtu wystawy dyplomowej. Kolejne etapy realizacji: wybór techniki/technik, przygotowanie szkiców poszczególnych prac,  realizacja prac plastycznych, podsumowanie wstępnego etapu, wieloaspektowa korekta dotycząca technik, technologii, formatu, oddziaływania zgodnego z zamierzeniem artystycznym ideą i celem pracy, realizacja prac przeznaczonych na wystawę. Wybór prac, określenie sposobu i miejsca ekspozycji. Przygotowanie krótkiej pisemnej wypowiedzi na temat założeń pracy dyplomowej 

Zakres tematyczny przedmiotu rozłożony jest na dwa semestry, w semestrze 5. student powinien co najmniej zamknąć fazę projektową. Szczegółowy plan pracy powinien zostać uzgodniony z promotorem. 

 

 

Metody kształcenia

Systematyczne omawianie kolejnych etapów procesu tworzenia - od idei, etapu projektowania do realizacji. Omawianie twórczości artystów, których dzieła korespondują z założeniami pracy dyplomowej - osadzenie w kontekście sztuki. Indywidualne korekty, konsultacje dotyczące zarówno formy jak i przekazu własnych prac artystycznych. Komponowanie aranżacji, kompozycji wystawy. Przygotowanie opisu pracy dyplomowej. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywność na zajęciach. Systematyczny kontakt z promotorem w celu omawiania, przedyskutowania i korekty kolejnych etapów powstawania i realizacji prac artystycznych. Ocena postępów w pracy na podstawie przygotowanych przez studenta projektów, szkiców, prac artystycznych na różnych etapach zaawansowania. Zaangażowanie studenta przy realizacji własnych prac plastycznych. Twórcze, oryginalne  podejście w wyborze problematyki i realizacji pracy. Umiejętność samodzielnej pracy (poza godzinami kontaktowymi).

Literatura podstawowa

Literatura uzgadniana jest przez promotora w zależności od specyfiki pracowni dyplomującej oraz indywidualnie - w korespondencji do tematu podjętego przez dyplomanta.

Literatura uzupełniająca

Do uzgodnienia z promotorem.

Uwagi

Wykaz pracowni dyplomujących (stan z 2020 r.):

  • Pracownie Malarstwa: dr hab. Magdalena Gryska prof. UZ;  dr hab. Ryszard Woźniak prof. UZ;  dr hab. Jarosław Łukasik, prof. UZ; dr Jarosław Jeschke, ad.
  • Pracownie Rysunku i Intermediów: prof. dr hab. Paulina Komorowska-Birger;  dr hab. Alicja Lewicka-Szczegóła prof. UZ; dr hab. Radosław Czarkowski, prof. UZ.
  • Pracownie Grafiki Warsztatowej: prof. Piotr Szurek; prof. dr hab. Andrzej Bobrowski; dr Katarzyna Dziuba, ad.
  • Pracownia Grafiki Projektowej: dr Piotr Czech, st. wykł.
  • Pracownia Rzeźby: prof. dr hab. Jarosław Dzięcielewski
  • Pracownia Fotografii: dr hab. Helena Kardasz prof. UZ.
  • Pracownia Działań Performatywnych i Multimedialnych: dr Aleksandra Kubiak, ad.
  • Pracownia Szkła Artystycznego:  prof. dr hab. Paulina Komorowska-Birger

 


Zmodyfikowane przez dr hab. Alicja Lewicka-Szczegóła, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-04-2020 17:14)