SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyka w zakresie prowadzenia pozaszkolnych zajęć muzycznych z osobami z niepełnosprawnością |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMD-PZMNie-S18 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Umiejętność planowania, organizacji oraz prowadzenia pozaszkolnych zajęć muzycznych z osobami z niepełnosprawnością.
Umiejetność ewaluacji własnego warsztatu pracy.
1.Znajomość podstaw psychologii i pedagogiki.
2. Umiejętność gry na instrumencie.
3. Znajomość zasad prawidłowej dykcji i emisji głosu.
Praktyczne zastosowanie problematyki omawianej na przedmiocie Metodyka prowadzenia pozaszkolnych zajęć muzycznych z osobami z niepełnosprawnością .
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Realizacja wymaganej liczby obserwowanych zajęć – według ustaleń z wykładowcą.
2. Pozytywna ocena z samodzielnie przygotowanych scenariuszy zajęć.
3. Pozytywna ocena za indywidualnie przeprowadzonych zajęć, w obecności opiekunów praktyk oraz studentów. W trakcie tych zajęć oceniane będzie;
- właściwa organizacja zajęć,
- dostosowanie tempa pracy do możliwości rozwojowych podopiecznych,
- kreatywność,
- dostosowanie metod pracy do tematyki zajęć.
1. J. Stadnicka, Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową , WSP, Warszawa 1998.
2. D. Smykowska, Materiały metodyczne do nauczania dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim , Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2006.
3. E. J. Konieczna, Arteterapia w teorii i praktyce , Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2003.
4. K.Lewandowska, Muzykoterapia dziecięca : zbiór rozpraw z psychologii muzycznej dziecka i muzykoterapii dziecięcej, Gdańsk 2001.
5. M. Raszewska, W. Kuleczka, Muzyka otwiera nam świat : program muzycznych zajęć edukacyjno-terapeutycznych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz dzieci z autyzmem, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2009.
6. Metera A., Muzykoterpia. Muzykoterapia w medycynie i edukacji, Wydawnictwo Centrum Technik nauki Metronom, Leszno 2000.
7. Red. L. Kataryńczuk-Mania – Terapia dźwiękiem, Wyd. UZ, Zielona Góra 2007.
8. R. Kloppel, S. Vliex, Rytmika w wychowaniu i terapii, Warszawa 1995.
9. P. Nordoff , C.Robbin, Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, OW Impuls, Kraków 2008,
1. W.A. Sacher, Słuchanie muzyki i aktywność artystyczna dzieci, Kraków 1999.
2. P. Nordoff, C. Robbins ; przekł. z jęz. ang. A. Bryndal, E. Masiak, Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi : historia, metoda i praktyka , Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków2008.
3. Modele, metody i podejścia w muzykoterapii / pod red. Krzysztofa Stachyry, :Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012.
4. K. Lewandowska, Muzykoterapia dziecięca , Gdańsk, 2001.
5. M. Piszczek, Terapia zabawą. Terapia przez sztukę, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa, 2002.
Zmodyfikowane przez dr Anna Łuczak (ostatnia modyfikacja: 17-04-2020 15:27)