SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dyrygowanie/Śpiew/Organy II DWO |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMD-DŚO DWO-S19 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie |
W odniesieniu do gry na organach:
- Pogłębianie umiejętności gry na organach:
- Doskonalenie elementów techniki palcowej oraz gry ciężarowej przy cięższych typach traktur mechanicznych; Rozróżnienie zależności w sposobie wydobycia dźwięków i artykulacji w mechanicznych organach klapowo-zasuwowych oraz mechanicznych organach stożkowych okresu wczesnego romantyzmu; rozróżnienie sposobów artykulacji przez różnicowanie długości brzmienia dźwięku w organach pneumatycznych oraz sposobu ataku klawisza oraz łagodnego powrotu klapy do pozycji wyjściowej w organach mechanicznych, pogłębienie umiejętności wydobycia szlachetnego dźwięku w organach historycznych
- poznawanie repertuaru; zapoznanie się z różnymi stylami w muzyce organowej oraz związaną z nimi praktyką wykonawczą
- wprowadzenie podstawowych elementów improwizacji organowej, podstawy gry liturgicznej
W odniesieniu do dyrygowania:
Rozwijanie wiedzy nabytej na studiach I st. w zakresie prawidłowej postawy, budowy i zasad posługiwania się aparatem dyrygenckim, właściwości poprawnego posługiwania się jego poszczególnymi elementami, umiejętności zastosowana poznanych środków technicznych do przekazania treści wykonywanych utworów oraz prowadzenia różnorodnych grup wykonawczych. Doskonalenie samodzielności w opracowaniu przerabianego repertuaru, praca z zespołem wykonawczym oraz umiejętność radzenia sobie z tremą, wyrabianie koncentracji i samokontroli. Wyposażanie studenta w niezbędny zasób wiadomości i umiejętności praktycznych pozwalających na prowadzenie różnorodnych zespołów wokalnych i wokalno –instrumentalnych w przyszłej pracy zawodowej poprzez: rozwijanie zainteresowania muzyką wokalną i wokalno – instrumentalną i instrumentalną wyrabianie smaku muzycznego, wrażliwości estetycznej i poczucia piękna rozwijanie umiejętności technicznych i interpretacyjnych oraz samodzielności pracy nad utworem kształtowanie umiejętności opracowana wykonania utworu z zespołem wykonawczym.
W odniesieniu do śpiewu:
Doskonalenie techniki wokalnej. Praca nad rozszerzeniem skali głosu i wyrównaniem rejestrów. Praca nad repertuarem, kryteria doboru repertuaru. Wyposażenie studenta w podstawową wiedzą dotyczącą metod kształcenia głosu. Wyrabianie smaku muzycznego, wrażliwości estetycznej i poczucia piękna, rozwijanie umiejętności interpretacyjnych oraz samodzielnej pracy nad utworem.
Zaliczenie drugiego semestru z przedmiotów: Dyrygowanie II DWO, Organy II DWO i Śpiew II DWO.
W odniesieniu do gry na organach:
- ewentualna korekta postawy i ułożenie aparatu gry rąk
- rozwijanie techniki pedałowej
- pogłębianie precyzji realizacji artykulacji, jako podstawowego środka oddania niuansów artystycznych, w tym dynamiki
- poznanie i rozwijanie znajomości literatury muzycznej /metodyka, repertuar/ związanej z organami
- rozwijanie poprawności stylistycznej interpretacji (frazowanie, artykulacja, tempo rubato, zmiany tempa, skala dynamiki, poczucie formy, registracja)
- rozwijanie metod pracy nad utworem
- zdobycie praktycznej umiejętności realizacji elementów improwizacji
- poznanie podstawowych wiadomości dotyczących akompaniamentu liturgicznego
- poszerzanie i poznawanie repertuaru (muzyka barokowa: styl północno-, środkowo-, południowoniemiecki, muzyka J. S. Bacha; muzyka klasyczna: kompozycje C. P. E. Bacha, W. A. Mozarta; muzyka romantyczna: główne nurty w muzyce europejskiej: francuski i niemiecki; muzyka XX wieku, muzyka współczesna)
W odniesieniu do dyrygowania:
Ukształtowanie aparatu dyrygenckiego poprzez realizację zagadnień z zakresu problematyki techniki manualnej i środków wyrazu artystycznego. Wykształcenie umiejętności doboru środków dyrygenckich adekwatnych do realizowanych w utworze elementów dzieła muzycznego takich jak: metrum, struktura rytmiczna, tempo, dynamika, artykulacja, agogika itp. Poznanie przez studenta metod pracy nad partyturą realizowanego utworu od czytania a vista po opanowanie go na pamięć i wykształcenie w nim umiejętności rozpoznania problemów technicznych i interpretacyjnych. Przekazanie zagadnień dotyczących umiejętności pracy z zespołem wykonawczym: a/. wokalnym b/. instrumentalnym c/. wokalno-instrumentalnym.
W odniesieniu do śpiewu:
W odniesieniu do gry na organach:
- indywidualna praca nauczyciela ze studentem / ćwiczenia wraz z pokazem, praca z tekstem nutowym i dyskusja,doraźne rozwiązywanie zadań artystycznych i technicznych oraz wyznaczanie zakresu zadań do samodzielnego zrealizowania,dyskusje związane z wydarzeniami artystycznymi dotyczącymi danej dyscypliny instrumentalnej/
-indywidualna praca studenta /ćwiczenie, poznawanie literatury instrumentalnej, słuchanie gry i nagrań mistrzów , itp./
-występy publiczne wraz z analizą i sugestiami mającymi pomóc w osiągnięciu postępu w zakresie swobody estradowej
W odniesieniu do dyrygowania:
Praca nad techniką dyrygencką i korektą aparatu manualnego podczas zajęć indywidualnych ze studentem z udziałem akompaniatorów. Dyskusja nad zagadnieniami związanymi z przerabianym materiałem, w szczególności nad interpretacją oraz doborem właściwych środków technicznych i środków artystycznego wyrazu dla jej realizacji. Analiza partytur, studiowanie literatury oraz krytyczne słuchanie nagrań omawianego repertuaru. Samodzielna praca studenta nad przygotowaniem materiału do egzaminu.
W odniesieniu do śpiewu:
Ćwiczenia, pokaz, praca z książką.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Organy:
-systematyczne uczęszczanie i aktywność na zajęciach, sumienne opanowywanie wyznaczanego przez pedagoga zakresu materiału podczas pracy własnej
-na zakończenie semestru prezentacja opanowanego materiału
Dyrygowanie:
Wybór repertuaru egzaminu końcowego oraz jego opanowanie techniczne i pamięciowe.
Śpiew:
Aktywne uczestnictwo w zajęciach, poprawne zrealizowanie minimum repertuarowego. Udział w koncercie lub popisie studenckim.
W odniesieniu do Organów:
Wydania nutowe:
- Tabulatura Jana z Lublina/Krakowska
- Pachelbel, Johann: Ausgewählte Orgelwerke in 8 Bänden, Bärenreiter, Kassel
- Bach, Jan Sebastian: Neue-Bach-Ausgabe, 9 tomów, Bärenreiter, Kassel
- Händel, Georg Friedrich: 6 fug zamieszczonych w III części Klavierwerke, Bärenreiter, Kassel
- Walther, Johann Gottfried: Ausgewählte Orgelwerke in drei Bänden, Breitkopf & Härtel, Wiesbaden
- Żeleński, Władysław: 25 Preludyi dwu-, trzy- i czterogłosowych na organy lub fisharmonikę op. 38, Gebethner & Wolff, Warszawa
- Zipoli, Domenico: Sonate d`Intavolatura per Organo e Cimbalo, Süddeutscher Musikverlag
Szkoły gry:
- Chwedczuk Józef: Organowe ćwiczenia pedałowe, cz. 1 i 2, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków
- Oortmerssen, Jacques van: A guide to Duo and Trio playing, Edition Boeyenga, Sneek
W odniesieniu do Dyrygowania:
E. Bury – „Podstawy techniki dyrygowania”
J. Zabłocki – „O technice dyrygowania”
L. Jaworski – „Podstawy techniki dyrygowania”
J. K. Lasocki – „Chór – poradnik dla dyrygentów”
J. Zabłocki – „O prowadzeniu chóru”
A. Szaliński – „Problemy wykonawcze współczesnej muzyki chóralnej”
A. Szaliński – „Muzykowanie zespołowe
J. Kolasiński – Zespoły instrumentalne”
T. Krystyniak – „Szkolne zespoły muzyczne”
A. Dyrdał – „Amatorski zespół smyczkowy”
S. Ledziński – „Orkiestra dęta”
J. Lenartowska, A. Nowak – Lenartowska – „Dziecięca orkiestra perkusyjna”
S. Krukowski – „Problemy wykonawcze muzyki dawnej”
W odniesieniu do śpiewu klasycznego:
W odniesieniu do śpiewu estradowego:
Organy:
Wydania nutowe:
- Boellman, Leon, Suite Gotique, Durand
- Brahms, Johannes: Sämtliche Orgelwerke, Breitkopf & Härtel
- Mendelssohn-Bartholdy, Felix: Complete Organ Works, Novello
- Nowowiejski, Feliks: Fantazja polska na organy, PWM
- Surzyński, Mieczysław: Improwizacje organowe na temat pieśni kościelnej „Święty Boże” op. 38, PWM, Kraków
- Sweelinck, Jan Pieterszoon: Opera omnia, Vol. 1, Vereniging voor nederlandse Muziekgeschiedenis, Amsterdam
Szkoły gry:
- Laukvik, Jon: Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis, Carus, Stuttgart
- Brock, John, Introduction to Organ Playing in 17th & 18th Century Styke, Mont Music, Knoxville, Tennesse
Literatura przedmiotu:
- Apel, Willy: Geschichte der Orgel-und Klaviermusik bis 1700, Baerenreiter, Kassel
- Klinda, Ferdinand: Orgelregistrierung. Klanggestaltung der Orgelmusik, Breitkopf & Haertel, Wiesbaden
- Lohmann, Ludger: Die Artikulation auf den Tasteninstrumenten des 16.-18. Jahrhunderts, G. Bosse Verlag, Regensburg
- Williams, Peter: The Organ Music of J.S. Bach, Cambridge University Press, Cambridge
Śpiew:
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-05-2020 11:28)